Siitosmunien desinfiointi?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
uusikananen

Siitosmunien desinfiointi?

Viesti Kirjoittaja uusikananen »

Desinfioitteko myytävät siitosmunat ja jos niin millä? Vai hoitaako ko. homman ostaja halutessaan?
T.T.T

Re: Siitosmunien desinfiointi?

Viesti Kirjoittaja T.T.T »

Kyllä minä ainakin ja omatkin haudontaan menevät ja sitä desiainetta saa hautomo.netistä :smt002
Rusina

Re: Siitosmunien desinfiointi?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mä kastan sekä myytävät että omaan koneeseen menevät munat virkon s-liuoksessa.
eak85

Re: Siitosmunien desinfiointi?

Viesti Kirjoittaja eak85 »

Nostanpa tämän vanhan aiheen, eli kuinka te käytätte tuota virkon s-liuosta?
Siinä lukee vaikutusajan olevan 10min. Voiko aine olla niin kauan tuossa aineessa vaarantamatta munan itävyyttä?
Voiko munan upottaa liuokseen ja huuhdella sen jälkeen, vai miten olisi turvallisinta desinfioida munat?
Helenals

Re: Siitosmunien desinfiointi?

Viesti Kirjoittaja Helenals »

Hei!
Hautomakoneeseen menevät munat:
Käyttänyt tätä ainetta: Brinsea® Incubation Disinfectant Concentrate koska se on juuri tähän tarkoitukseen tehty.
Disinfecting eggs prior to incubation
Remove excess soil from eggs with a knife and dip eggs (individually or in batches) into a solution of I: ]00 disinfectant concentrate to water
for I minute. The solution MUST be about 20°F warmer than the temperature of the egg to prevent the egg contents contracting and drawing
solution through shell pores. As the solution cools and becomes contaminated it must be discarded. Gently dry the eggs on paper towel or
similar immediately after treatment.
Lämpötilasta: n 40 C astetta kuulemma ihanteellinen. ei missään tapauksessa alle 38 tai yli 41 olen lukenut. Tässä ohjeessa ei mainita huuhtelua, mutta lukemassani Virkon-ohjeessa luki että munat kastetaan huuhteluveteen (tein niin). Sama lämpötila! Eli käytännössä: Kaksi paksua lasikulhoa (lämpötila helpompi pitää samana, kokeilin myös vesihaudetta)joissa lämpömittarit. Ensin des. aineeseen muutama muna lillumaan minuutiksi ja sitten nostetaan ja kastetaan huuhteluvedessä ja heti kuivumaan taloupaperille. Käytin kertakäyttömuovihanskoja toisessa kädessä nostaessani munat. Kuivuttua heti hautomakoneeseen. Toimi oletettavasti hyvin.
monnilainen

Re: Siitosmunien desinfiointi?

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Minä olen pyöritellyt hyvin virkonissa ja jättänyt pintaan kuivumaan. Ei huuhtelua tai pyyhkimistä. Ensimmäinen kostutusvesierä on myös joskus virkon-liuosta, jos en ole viitsinyt desinfioida konetta erien välissä. Hyvin on toiminut, ihan tavallisia tipuja on kuoriutunut, vaikka toivoin vaaleanpunaisia...
eak85

Re: Siitosmunien desinfiointi?

Viesti Kirjoittaja eak85 »

Kiitos Paljon tiedoista :smt001
Upotin munat virkon liuokseen, nostelin kuivumaan 10 min ja upotin puhtaaseen veteen.
Vähän hirvittää, tuleeko noista sitten mitään. Oli sen näköstä myrkkyä koko aine :smt017
Uskaltaako tuota tosiaan vielä suihkuttaa munien päälle vähän ennen kuoriutumista?
Eikä huuhtelua tarvita?
Kuinka vahtaa liuosta olette käyttäneet? Mä laitoin ohjeen mukaan 1 tabletti/0,5 litraa.

Mitkä loiset/taudit ylipäätään voi levitä munan mukana?
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Siitosmunien desinfiointi?

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

En kyllä ole desinfioinut ikipäivänä yhtään munaa en ennen hautomista enkä hautomisen jälkeen. Saati ilman hautomista. Eikä mitään pahempia öttiäisiä eikä pöpöjä ole näkynyt. Mitä sillä desinfioinnilla halutaan estää/karkoittaa/torjua?
monnilainen

Re: Siitosmunien desinfiointi?

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Esim IB, NC ja ILT leviävät munan pinnassa.
Annir85

Re: Siitosmunien desinfiointi?

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Kuinka vahvaa prosentuaalisesti tuo tabletti-virkon-liuos on?? jauhemaista virkonia kun löytyy, tosin ilman munien desinfiointiohjetta :smt003
Ja oikeastiko ne munat sinne upotetaan? Ettei pyyhiminen riitä?
monnilainen

Re: Siitosmunien desinfiointi?

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Munan pinnan ohut kutikula, joka siis on suojakerros, vaurioituu herkästi pyyhkiessä. Kastaminen on paljon turvallisempaa.
Annir85

Re: Siitosmunien desinfiointi?

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Ok, ajattelin että myös kastaessa se vaurioituu. Meillä kun töissä on virkonia altaissa joista kävellään kengänpohjien desinfioimiseksi ja yksi työntekijä ei käyttänyt firman hommaamia turvajalkineita vaan tepasteli lenkkitossuilla, niin pohjat tipahtivat melko pienen ajan kuluttua pois...

No mutta hyvä tietää että munille kastaminen on turvallisempi vaihtoehto :smt003
Vastaa Viestiin