Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

tinttuli

Ruokajäte/ruuan tähteet yms. kanojen ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Sikaruton, SVD, suu- ja sorkkataudin, salmonellan, ja monen muun sikataudin leviämisen ehkäisemiseksi kaikenlaisen ruokajätteen syöttäminen sioille, on ollut ehdottomasti kiellettyä jo useamman vuoden. Tästä on tiedoitettu aktiivitiloille ja yleisesti vuosien saatossa muussa mediassa. Aikaisemmin ruokajätteen anto kuumennettuna oli sallittua. Juuri nyt ajankohtaiseksi asian tekee Venäjän puolella puhjennut afrikkalainen sikarutto, joka on helposti leviävä viruksen aiheuttama eläintauti. Ihan oman mielenrauhankin vuoksi ruokajätteen ja varsinkin sianlihan syöttäminen siolle kannattaisi lopettaa. Jos tautia edes epäillään, tilan ympärille muodostetaan vähintään 3 km leveä suojavyöhyke ja 10 km leveä valvontavyöhyke, joilla noudatetaan eritystoimia. Yleensä erityistoimet sisältävät liikkumisen rajoituksia.
Jos tauti todetaan, kaikki tartunnan saaneen siat tapetaan ja raadot hävitetään. Mahdollisesti myös suojavyöhykkeen ja valvontavyöhykkeen siat. Samoin elävien sikojen ja niistä saatavien elintarvikkeiden vienti loppuisi maasta. Korvaukset tällaisen hässäkän tahallisesta aihettamisesta, jättämällä noudattamatta annettuja määräyksiä, nousisivat varmasti tähtitieteellisiksi.

:smt017 en silti tiedä onko tämä tarpeeksi hyvä perustelu, mutta sitä omaa nahkaa kannattaa aina vähän varjella..
Viimeksi muokannut tinttuli, 14 Tammi 2011, 13:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ilona

Re: Mitä ihmettä kanalassani tapahtuu?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mut tää koskee siis vaan sikoja? Saahan kanoille kuitenkin antaa ruokajätteitä ihan laillisesti?
milkkis]

Re: Mitä ihmettä kanalassani tapahtuu?

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Ihan pakko nyt uteliaisuudesta kysyä että mä en ton tekstin perusteella voi syöttää mein minipossulle kotoa jääviä ruuantähteitä vai? :smt017
Paltsi

Re: Mitä ihmettä kanalassani tapahtuu?

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Juuri näin Milkkis, täällä suomen kulmalla asia on akuutti ja mikäli meille ensi kesänä possuja vielä saadaan niin ruoantähteitä en aio syöttää. Tällaisen asian kanssa en aio vaikka onkin vain muutama nasu.
suikku

Re: Mitä ihmettä kanalassani tapahtuu?

Viesti Kirjoittaja suikku »

Pakko laittaa kommentti vaikka en mistään mitään tiedä, mutta jos tarjoaa possuille OMAN ruokapöydän tähteitä, niin onko niissä aivan varmasti kaikkia noita hirveältä kuulostavia tauteja? Salmonellaa ei ainakaan paranisi olla! Johan me olisimme kaikki mahataudissa koko ajan! Ainahan voi varmistella ja noudatta määräyksiä, en minä sitä, mutta jotenkin maalaisjärjenkäyttö on nykyään TÄYSIN kielletty.
tinttuli

Re: Mitä ihmettä kanalassani tapahtuu?

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Jokainen tekee itse päätöksensä ruokinnasta, mutta on ainakin tietoinen riskeistä. Kyse ei ole maalaisjärjen käytöstä, vaan seuraamuksista jotka voivat olla katastrofaaliset. Jos nettipalstalla kertoo syöttävänsä sianlihaa sialle, ei tarvita vainukoiraa seuraamaan jälkiä sylttytehtaalle. Luulenpa että Paltsi ainakin tietää mistä on kysymys, koska asuu lähellä polttopistettä. Virukset eivät kunnioita rajoja tai maalaisjärkeä. Asiantuntijat ovat arvioineet leviämisnopeuden olevan noin 260 kilometriä vuodessa. Kansainvälistyminen, vapaa liikkuminen ja yhtenäinen eurooppa avartavat, mutta myös asettavat tämän lintukodon alttiiksi kaikelle ei toivotulle.

Täytyy myös todeta, että tähän ikään mennessä, olen tietoinen siitä että viestintuoja ammutaan lähes aina..
Viimeksi muokannut tinttuli, 14 Tammi 2011, 13:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
milkkis]

Re: Mitä ihmettä kanalassani tapahtuu?

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

En mä ainakaan ole viestintuojaa ampumassa, ihmettelin vaan siks kun en oo ikinä ennen kuullu mistään tollasesta. Ell ei oo sanonu mitään vaikka ollaan yhteyksissä oltu ja jossain vaiheessa possun ruokinnastakin puhuttu....
Paltsi

Re: Mitä ihmettä kanalassani tapahtuu?

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Tästä sikarutosta oli täälläkin lehdessä vasta muistaakseni alkuviikosta ja sen mukaan on pitänyt johtopäätöksiä tehdä. Pietari on meistä katsottuna lähellä ja rajan yli tapahtuva liikenne melkoista. Työpaikallani on venäläistaustaisia opiskelijoita jotka eivät välttämättä tiedä tuontirajoituksista vaan kotiseudulla käydessään vanhasta tottumuksesta tuovat elintarvikkeita, tietämättä mitä saattavat saada aikaan. Koska olen heidän kanssaan tekemisissä vähintäänkin yhteisessä ruokailutilassa, olen potentiaalinen taudinkantaja kotonakin syntyviin ruoantähteisiin nähden.

Tällaisella logiikalla ajateltuna en haluaisi olla aiheuttamassa ympäristössä varsin tärkeälle elinkeinolle tuotantorajoituksia tai muuta harmia mitä omasta välinpitämättömyydestä seuraa. Voi olla, että jos todettaisiin taudin lähteneen meiltä, olisi lähivuosikymmeninä vaikea löytää heinän ja rehuntoimittajaa sadan kilometrin säteeltä.

Olen toivonut itsekin , EU:n ja EVIRAn vouhotuksen rinnalle maalaisjärkeä ja suhteellisuudentajua enkä ole ollut taipuvainen joka ikiseen kotkotukseen mitä sieltä suunnalta vaaditaan. Edellä mainituista syistä olen kuitenkin tässä kohtaa taipuvainen noudattamaan määräystä pilkuntarkasti ja tarpeen vaatiessa olemaan vaikka ilman possuja.

Tämähän karkasi offiksi ihan tosissaan, pitäisikö siirtyä vänkäämään possulan puolelle ennenkuin Hilta antaa vauhtia :smt005
Ilona

Re: Mitä ihmettä kanalassani tapahtuu?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mulla jäi pyörimään mieleen yksi sana: ruokajäte. Missä vaiheessa ruoka muuttuu jätteeksi? Jos Evira kerran kieltää lihapitoisen ruokajätteen antamisen kanoille, sen on kyettävä määrittelemään, milloin ruoka muuttuu jätteeksi. Eläinperäisiä rehujahan ei käsittääkseni ole kielletty. Vai onko? Jos mä ostan kaupasta syötävää, se on ostettaessa ruokaa, ei jätettä. Se on mun lautasellanikin ruokaa. Jos pala putoaa lattialle ja päätän laittaa sen kanojen kuppiin, niin kyllä se silti on edelleen mielestäni ruokaa, ei ruokajätettä. Jäte on sellaista, jota en enää syö itse enkä anna kanoille, pilaantunutta. Jos taas teurastan kotona eläimen omaan käyttöön, niin kuka määrittelee, teurastanko sen ruoaksi vai rehuksi? Eihän kotiteurastettua eläintä ole tarkastettu elintarvikkeeksi. Jospa minä nimitän sitä rehuksi? Saanhan minä syödä itsekin rehua, jos haluan? Entä riistanliha? Kuka päättää, onko tarkastamaton hirvenruho ruokaa vai rehua? Entä mikä lasketaan lihaksi? Jos kasvatan jauhomatoja kanoille, niin ovatko ne lihaa? Ovatko ne ruokaa? Meksikossa ihmisetkin syövät niitä. Ovatko ne rehua? Ehkä Eviralla on joku pykälä niihinkin...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä ihmettä kanalassani tapahtuu?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Possukoiden osalta juttu jatkuu toisessa ketjussa: http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... 19#p116319

Jatketaan tässä kanojen ruokinnalla, vaikka sekin on ohi alkuperäisestä aiheesta. Sori Mimm@ ;) HihHih...vai pitäsikö tämä nyt siirtääkin kanojen ruokinta-osioon?

Ei suinkaan eläinperäiset "eväät" ole ainakaan vielä kanoille mitenkään kiellettyjä? Tai ainakin mun uusimmassa Pikku-PH-rehussa näkyi olevan kalajauhoa :smt006
tinttuli

Re: Mitä ihmettä kanalassani tapahtuu?

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Tietoa Afrikkalaisesta sikarutosta löytyy samasta ketjusta.
Viimeksi muokannut tinttuli, 14 Tammi 2011, 13:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
smari

Re: Mitä ihmettä kanalassani tapahtuu?

Viesti Kirjoittaja smari »

Jopas on kurjaa kun ruokajätteen syöttö on nostettu pöydälle negatiivisessa mielessä. Toisaalla tiedotusvälineet puhuu ja kirjoittaa kilpaa hiilijalanjäljestä, ekologisuudesta ja niistä valtavista määristä mitä ruokaa nykyaikana heitetään hukkaan. Jotkut tutkimukset asiasta ovat päätyneet jopa niin hurjiin määriin että lähes puolet valmisruuista päätyy jätteeksi ja jotkut mainitsee prosentin olevan 30 silloin kun kaikki ruoka otetaan huomioon.

Perinteisesti kanojen pidossa on hyödynnetty kaikki kodista jäävä ja syötäväksi kelpaava. Tähteet on tässä kiertokulussa muuttuneet kohtuullisen pienellä työllä ekologisiksi kananmuniksi. Itse pidän ihan kauhistuttavana sitä että heittäisin ruuat roskikseen ja ostaisin tilalle rehutehtaan säkkitavaraa. Meillä ruoka kasvatetaan itse niin pitkälti kuin mahdollista ja sitä ehkä silloin arvostaakin enemmän. Ja jos itse ruokaa syön, niin se ei todellakaan muutu ruojätteeksi silloin kun olen kattilasta ottanut itselleni viimeisen kauhallisen. Eli sanottakoon sitten vaikka että teen ruokaa vain kanoille ja possulle, laitonta ei liene se että syön sitä itse ja syötän samaa perheelleni.
Ilona kirjoitti:Mulla jäi pyörimään mieleen yksi sana: ruokajäte. Missä vaiheessa ruoka muuttuu jätteeksi? Jos Evira kerran kieltää lihapitoisen ruokajätteen antamisen kanoille, sen on kyettävä määrittelemään, milloin ruoka muuttuu jätteeksi. Eläinperäisiä rehujahan ei käsittääkseni ole kielletty. Vai onko? Jos mä ostan kaupasta syötävää, se on ostettaessa ruokaa, ei jätettä. Se on mun lautasellanikin ruokaa. Jos pala putoaa lattialle ja päätän laittaa sen kanojen kuppiin, niin kyllä se silti on edelleen mielestäni ruokaa, ei ruokajätettä. Jäte on sellaista, jota en enää syö itse enkä anna kanoille, pilaantunutta. Jos taas teurastan kotona eläimen omaan käyttöön, niin kuka määrittelee, teurastanko sen ruoaksi vai rehuksi? Eihän kotiteurastettua eläintä ole tarkastettu elintarvikkeeksi. Jospa minä nimitän sitä rehuksi? Saanhan minä syödä itsekin rehua, jos haluan? Entä riistanliha? Kuka päättää, onko tarkastamaton hirvenruho ruokaa vai rehua? Entä mikä lasketaan lihaksi? Jos kasvatan jauhomatoja kanoille, niin ovatko ne lihaa? Ovatko ne ruokaa? Meksikossa ihmisetkin syövät niitä. Ovatko ne rehua? Ehkä Eviralla on joku pykälä niihinkin...
Näihin Ilonan kysymyksiin minäkin haluaisin vastauksen, kun en suostu siihen että meillä ihmisten syömää ruokaa kutsutaan jätteeksi. Ja oletan senkin, että tuotantoelänten ruuanvalmistustilat pitää hyväksyttää, eli oikeasti edes se ei käy että teen kotikeittiössä. Ja loppujen lopuksi asia on niin absurdi että on täysin typerän tuntuista edes miettiä että ihmisten ruokien loppuja ei antaisi kanoille. Mun mielestä se on ainut ekologinen vaihtoehto (jos ei lähde kiikuttamaan jämiä jollekkin naapurin ihmiselle).

Toisaalta lemmikkienruokateollisuus voi loistavasti ja valtaisa osa Suomenkin koirista syö amerikkalaista tai eurooppalaista ruokaa. Uusimmat tutkimukset tukee vahvasti sitä että koiran terveyden kannalta muu kuin teollisen koiranmuonan syöttö on terveydelle erittäin hyvä. Ja ihmiset heittää omien ruokiensa jämät roskiin ja ostaa tuontiruokaa. Koiralle SAA antaa ruokajätettä, kirjoitan tämän kanoihin kuulumattoman tähän siksi että koirien hiilijalanjälki on mielettömän iso.

Muokattu kun edellisetkin muokkasi. :smt002
Viimeksi muokannut smari, 16 Tammi 2011, 00:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä ihmettä kanalassani tapahtuu?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ei pitäisi mun nyt kirjoittaa tähän yhtään mitään, mutta...Kanat saavat syödä (tai syövät, vaikka kuinka niitä kieltäisin ;) ) ulkoillessaan mm. matoja, toukkia, hiiriä, sammakoita jne. ja ihan ilman mitään kypsentämistä. Sitten minä en saa antaa niille itseltäni jääviä ruuan tähteitä? Tähteitä, jotka on valmistettu ihmisruuaksi soveltuvista raaka-aineista. En ymmärrä...Vain sen verran ymmärrän, etten ole ikinä kanoille minkään linnun lihaa antanut, kun se vaan on tuntunut omassa päässä pahalta. Ja eipä sitä olisi ollut mistä antaakaan, kun lintu ei kuulu mun ruokalistalle.
Ilona

Re: Mitä ihmettä kanalassani tapahtuu?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Sulla on Hilta ruuvit suht järjestyksessä, jos et ymmärrä. Eviran touhun on pakko jossain vaiheessa tukehtua omaan mahdottomuuteensa. Nyt ollaan jo tilanteessa, jossa täysin luonnolliset ja terveen järjen sanelemat asiat on kielletty. Tulipa mieleeni, että entäs, jos meillä on joskus niin suuri kiinalaisväestö, että Suomessa aletaan tuottaa koiranlihaa myyntiin? Kielletäänkö sitten ruoantähteiden antaminen kaikille koirille? Tai jos joku keksii syödä marsuja, sehän on alunperin vain ja ainoastaan lihantuotantoon jalostettu eläin. Pitääkö sen jälkeen ostaa Agrista Eviran hyväksymä marsunrehusäkki?

Mä olen täysin samaa mieltä smarin kanssa: syömäkelpoinen ruoka ei ole jätettä. Moinen ajatuskin on rienaava maailmassa, jossa ihmisiä kärsii nälkää. Elintarvikkeet nimen omaan pitäisi saada tehokkaaseen käyttöön niin, ettei mitään menisi hukkaan kodeissa, ravintoloissa, laitoksissa eikä kaupoissa. Suomessa hukkaan menevän ruoan hiilijalanjälki on monta kertaa isompi kuin elintarvikepakkausten.
max3

Re: Mitä ihmettä kanalassani tapahtuu?

Viesti Kirjoittaja max3 »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Ei pitäisi mun nyt kirjoittaa tähän yhtään mitään, mutta...Kanat saavat syödä (tai syövät, vaikka kuinka niitä kieltäisin ;) ) ulkoillessaan mm. matoja, toukkia, hiiriä, sammakoita jne. ja ihan ilman mitään kypsentämistä.
Niinhän saa myös sisälläpito pakon aikana kerätä ja syöttää kanoille ruohoa pihalta, mut se pitää syöttää katon alla, jottei nuhainen pikkulintu vain kakkaa siihen.

Välillä sitä oikein miettii, et kuinka tyhmä itse on, kun näitä lakeja ja säädöksiä noudattaa...
Vastaa Viestiin