Nokkosta kanoille

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Paulikki

miten nokkoset tarjoillaan

Viesti Kirjoittaja Paulikki »

miten tarjoilen nokkoset, olis tarjolla tuoretta uutta tuotantoa runsaasti
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Olen antanut olla hetken leikkamisen jalkeen nahistumassa ja sitten kanoille selaisenaan.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Meillä kun on keitelty perunoita kanoille, niin on laitettu ne nokkoset siihen perunoiden päälle kiehumaan.
pyrstö

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Eepi toi on hyvä, ei vaan välttis tule vaan mieleen että noinkin.
Yleensä?, kai nokkosia kerätään talven varalle ja kuivataan jolloin on helppo muhentaa lisäksi rehun päälle sekaan tai muuten nokittavaksi. Kesällähän ravintoa ja kirjoa riittää muutenkin. Itse olen yleensä elikoille laittanut talven varalle kuivamaan ja sitten murustellut niitä rehun joukkoon, kaikille elikoille.
hellu

Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja hellu »

Antaako kukaan muu kuivattua nokkosta kanoille?
Minä olen sitä syöttänyt mummuni ohjeen mukaan. Ennenvanhaa kun kanoja on munitettu nokkosen siemenillä :smt023
Kävin vähän tutkimassa nokkosen ravintoarvoja ja niitähän riittää.
Nokkosessa on siis kaliumia, kalsiumia, kobolttia, kromia, fosforia, magneessiumia, sinkkiä, kuparia, piitä ja rautaa. Vitamiineissakin löytyy A-, B1,2,3,5,6-, E-, K- ja H-vitamiinia.
Aikas kattava ravinnonlisä vain D-vitamiini puuttuu. Ja tämä eväs ei maksa kuin vaivan niittää ja kuivta.
Nokkosessa nimenomaan ne siemenet lisäävät munintaa. Pätevät muuten myös talon isäntien muna ongelmiin :smt040
Suvianne

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Olen antanu ja tykkäävät.
Peltolan eläjät

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja Peltolan eläjät »

Olen antanut kostutettuna, kuivana eivät syö.
Lisäksi olen kuivattanut maitohorsmaa ja härkäpavun naatteja,
maistuvat lämpimällä vedellä kostutettuina :smt004
hellu

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja hellu »

Minä olen antanut sitä puuron ja piimän seassa. Hyvin tuntuu meilläkin uppoavan. Lampaatkin menee sekaisin jo pelkästä hajusta.
Vanhat konstit on tosi hyviä ja aikatavalla luomuja :smt001
Mitenkähän mahtais mennä kuivattu voikukka? Meinaan sais tuon rikkakasvi arsenaalin pikkasen kelvollisemmaksi.
Maitohorsmaa olen minäkin kuivannu ja mesiangervoa (tuoksuu muuten aivan sika hyvälle)
Moilanen

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Minäkin olen tuota nokkosta vadelmankerppujen lisäksi kuivaillut kanoille ja perheellekkin. Tulipahan vain meillä esille kun tuo vanha koiratarha(viidellekymmenelle koiralle) kasvoi ensimmäisenä joutukesänä nokkosta tosi sakeana, kyselimpähän minua viisaammilta niiden nokkosten kelvollisuutta.
Kävipä ilmi, että maaperä, johon on esim kompostoitu ihmis-/eläinperäistä ulostetta, ei saisi kerätä viiteen vuoteen nokkosta ravinnoksi mm raskasmetallipitoisuuksien vuoksi. No minähän rauhoitin ko alueen ja nokkoset vain kumolleen.
Muuten meidän tontilla tuo nokkonen ja vadelma eivät kyllä mikään "katoava luonnonvara" ole.
Kukkimaton nokkonen on esim jogurtin mausteena hyvä, nokkosletut jne.
Kanat kyllä ovat persoja nokkoselle; annan kuivattuna kerppuna kuten vadelmaakin, saavatpahan vähän askartelua.
Suvianne

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mihin se raskasmetalli sitten katoaa sieltä?
Minä en käytä makkia kuin koristekasveilla vaikka monelta taholta olen kuullut että just jonku 5 v kompostoinnin jölkeen voisi käyttää.
Mutta miten ne raskasmetallit sieltä mihinkään haihtuu?
Olen myös kuullut, ettei nyky paskassa olis niin paljon tuota raskasmetallia, mutta toisaalta olen kuullut, että siankin paska on vain koristekasveille juuri sen takia kun on niin ihmismäinen ruokavaliossaan.

Kun en ole varmuutta saanut, en ole uskaltanu makkia käyttää kuin kukkapenkkiin. nokkosta se makkikasa meilläkin puskee ihan hirveesti!

Nokkosesta ihmisille ja eläimilekkin, pitäs aina tarkistaa se keruu ajankohta. Eli nitriittipitoisuus on vaihteleva.
Mieluiten köyhästä maasta, ei lannoitetusta ja aurinkoisen jakson jälkeen. muistaakseni joku kolmekin päivää aurinko vähentää nitraattipitoisuutta kovasti!

ps. siemenet lisäävät kuulemma kanojen munintaa ja auttavat vanhoja miehiä pissaamaan :smt003
Moilanen

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

En minä tuota raskasmetallipitoisuuksia sen enempi sitten tutkaillut, nitriittien osalta tuon varoajan tiesin entuudestaankin. Niistä raskasmetalleista sanottiin osan puolittuvan määräajoissa, toisaalta pienet pitoisuudet luetaan tarpeellisiksikkin.
No, enää ei ole muita koiria kuin tuo Moka ja nokkosia voin nykyään keräillä ja kuivatella tietysti siihen asti kunnes taas jokin tutkijataho ilmoittaa asumisympäristöni kelvottomaksi nokkosten hyödyntämiseen.
Tieto lisää tuskaa, niinhän se kait meni. Ihmeemmin en tuskaile jos en paljon ehkä tiedäkkään. Kaikenkaikkiaan pitää tuota keräilytaloutta pitää jotenkin hengissä.
Suvianne

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Niimpä, minä olen keräillyt ihan nuoria versoja pinaatiksi pakkaseen ja elukoille sitten myöhemmin niitä isoja varsia ihan kokonaisina ja viiruille keräilin siemeniä.
Maitohorsmasta meillä kanat tykkää silti eniten.
kanakoppi

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja kanakoppi »

pitääkö nokkoset kuivattaa kokonaan vai pelkät lehdet? eikö ne varret polta jos kanat syö niitä kuivatettuna?
neiti varis

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja neiti varis »

Kuivattaminen tuhoaa myrkkypiikit, samoin ryöppääminen.

Itse olen lukenut että kymmeneenkään vuoteen ei saisi lannoitetulta paikalta kerätä nokkosta.
viiriäiset

Re: Nokkosta kanoille

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Eli laitoin kuituhamput kasvamaan ja ne kasvoi n 1m korkuisiksi. No eilen kaadoin yhden urkin(uros) ja silppusin ja jätin pöydälle no tänään aamupuurosn sekaan kuiva lehti ja kanat popsii iloisena! :smt003 kuituhamppua kasvaa meillä vähän joka paikassa ja kanat tykkää aika paljon, ja hampun ravinto arvot ovat huippua varsinkin siemenissä on paljon b12 vitamiinia mikä on kasveissa aika harvinaista.
Vastaa Viestiin