rehu härkäpapua tai hernettä?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Rusina

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Siis apua, miten te saatte härkäpavut pehmenemään :shock:??? Älykovia ovat!
Mä oon nyt päätynyt liottamaan niitä päivän ja sitten lykännyt yöksi leivinuunin lämpöön muhimaan. Ja sekaan ohranjyviä (ja vähän auringonkukansiemeniä), että saan liemen talteen :smt002.
Varmaan pakko hommata jonkinlainen mylly, kun ei uuni välttämättä joka päivä lämpiä. Tietty silloin kun lämpiää, niin samallahan siellä muhii kanojen papupuuro kun koululaisten aamupuurokin :smt003.
Ilona

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä annan kanoille rehuperunaa ja keitän papuja perunoiden kanssa. Kun potut on kypsiä, pavut ovat sopivan pehmeitä. Siinä ohessa kypsyvät myös siansorkat ja kalanperkeet yms, jos semmosia on saatavilla. Lisään appeeseen sitten vielä muut aineet, kuten ruoantähteet, rehujauhot, leivänkannikat, maitotuotteet.... mitä milloinkin niin, että ape on kiinteää. Appeen keitossa muuten isot alumiinikattilat on hyviä. Kandee katsoa kirppareilta, niitä saa joskus tosi halvalla. Jos on puuhella, niin ison apesatsin keittely tuo huusholliin vielä mukavasti lämpöäkin näillä ilmoilla. :smt001
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Nostan esiin tämän vanhan topicin (vaikka kyse ei olekaan rehuherneestä ja pavuista vaan oman kasvimaan tuoreesta tavarasta), koska papuasiat ovat meillä nyt ajankohtaisia. Kyseessä on kuitenkin salkopapu. Meillä on erittäin suuri salkopapusato, ja koska on käynyt ilmi, ettei meidän perheessä ihmisille maistu, niin olen keittänyt ja pakastanut niitä suuren määrän kanoja varten talveksi. Onko kellään kokemusta salkopavusta kananruokana? Poikkeavatko papulajit toisistaan ravintoarvoiltaan? Varmasti salkopavussakin on suuri määrä valkuaista, ettei sitä kai ihan rajattomasti voi kanoille syöttää? Annoin viime talvena muutaman kerran muun pöperön seassa keitettyä, pilkottua kokonaista salkopapua ja se tuntui maistuvan hyvin. Sen sijaan omat, ryöpätyt ja pakastimeen säilötyt herneet eivät maistuneet. Olin alunperin kuvitellut, että keitetyt herneen kuoretkin uppoaisivat, mutta ei.

Vinkki keitettyjen salkopapujen pakastamiseen: keitetyt pavut pakastetaan ensin leivinpaperin päällä tarjottimella toisistaan erillään. Sitten jäätyneet pavut voi siirtää suureen pakastepussiin, jolloin ne säilyvät toisistaan irrallaan ja niitä voi ottaa sieltä vaikka yksi palko kerrallaan helposti :smt001 .
control315

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja control315 »

Lukekaapa tämä tutkimus härkäpavusta kananrehuna http://www.smts.fi/Valkuaisomavaraisuus ... kapapu.pdf
samapi

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja samapi »

SiiS, nyt tuli uutta tietoa mulle! :shock: Olen syöttäny fassuillekki hernettä muun rehun joukossa. Ajattelin että talvikaudella menee loistavasti muun mukana.Siis tästäkö se nokkiminen nyt sitte johtuu?
(tosin alkoi tismalleen samaan aikaan kuin muninta, sisällä olevilla)
Chick
chabo
Viestit: 194
Liittynyt: 06 Huhti 2010, 14:42
Paikkakunta: Orimattila

Re: rehu härkäpapua tai hernettä?

Viesti Kirjoittaja Chick »

Ootteko mistä nyt löytäny rehu/riistahernettä rouhittuna?
Wyandotteja, Plymouth rockeja
Vastaa Viestiin