Ruokaohjeita kanoille

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mulla on seosviljaa tarjolla suurinpiirtein koko ajan. noin 45%kauraa, 45%ohraa ja 10%vehnää lisäksi puoltivaria.
Sitte piimä/leipä mössöä herkuksi.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kiitos! Oli kiva tietää vähän suhteita. Tuostahan osaa itselleen kasata hyvän seoksen.
Tipuille kaurana on ihan kaurahiutaleet. Mutta käykö kauralese samasta??!!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ei käy kauralese, leseessähän on jyvän vähäravinteiset kuorikerrokset, kaurahiutaleessa se ravinteikkaampi itse jyvä.
Tai siis sopii se lese kyllä ruokintaan mutten tipuille antaisi. Aikuisille kanoille laitan lesettä vähän pellavarouhevelliin.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No niimpä tietenkin! Hyvä kun kerroit. Ihmisellehän se on hyvä just sen takia kun vähemmän energiaa ja paljon kuitua...

Onko se kaurahiutale kokonainen jyvä litistettynä?
Vai puuttuuko siitä jotain?
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Eikös kaurahiutale ole kuorittua kauraa joka on litistetty? Eli kun leseet on pelkkiä kuoria, niin hiutaleesta ne on poistettu. kai...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Näin mäkin ymmärtäisin. Nimittäin iäkäs isäni aikoinaan aina vitsaili isolle siskolleni, joka söi leseitä, että "ennen ne annettiin kauran kuoret hevosille ja ite syötiin hiutaleet"..

Mutta isä sanoi monta muutakin asiaa.. Niin kuin vaikka, että rasvaton maito on kurria ja että "ennen otettiin kerma talteen ja annettiin kurri vasikoille" tjsp.

Että tiedä häntä onko niihin uskomista, mutta mieleen on jäänyt! :smt003
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt003 kuulostaa kyllä oikealle. meilläkin isä sanoo kurriksi rasvatonta ja juo vain punaista. maatalosta hänkin. Isä oli saanu kermaa litran äitiltään aina painireenien jälkeen :smt005 Ja viilikin oli tehty laajoihin kippoihin mistä isä oli kuorinu kermat päältä...
Mutta kenkiä ei sitten ollutkaan kun oli sota- aika. Maatalon lapsilla sentään ruokaa riitti.
Jostain paperi kengistä se on kertonu.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mulla on kanssa seosviljaa kanoilla, kaura+ohra, vehnää en ole antanut. Eikä sitä oo täällä päin oikeen saatavillakaan, jos ei itse kasvata.
Appeseen olen jauhanut ohraa ihan (mikäsenyton)tollasella navettamyllyllä. ja sekoittanut kuivattua vihreetä apilajauhoa puuroksi piimään. Siitä näkyy kanat tykkäävän kamalasti.
Niin siis voiko ihan tuota tavallista hiekoitus sepeliä antaa kanoille?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jos siinä tavallisessa hiekoitussepelissä on sopiva raekoko ja se ei sisällä mitään ylimääräistä, (lähinnä suola tuli mieleen), niin varmaan sopii kanoille. Mun oli tarkoitus ostaa säkki kokeeksi, mutten ole vielä "kopeutunut", kun on vielä muuta soraa jäljellä...
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Olen ollut siinä luulossa, että ovat raskasmetalleja täynnä... mutta se taitaa olla vasta sitten kun se sepeli on käytettyä. Eli esim. teittenvarsilla lojunutta.
Mutta akvaarioon sitä ei aikoinaan saanut laittaa. Tai ainakin se piti pestä hyvin.
Joten en osaa sanoa suuntaan tai toiseen.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tämä firma sanoo, että ois tehty kalliomurskeesta ja kuivattu, ettei jäädy.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

En tuosta hiekoitussepelistä tiedä kun en ole ikinä asiaa miettinyt, mutta puhallushiekkaa kun käytetään akvaarioissa (vaan vanhanaikaiset ääliöt laittaa soraa :smt002 ) niin joissain erissä tai joittenkin firmojen puhallushiekoissa on ollut jotain öljynjäämiä, kai siitä murskaamisesta ja/tai seulomisesta johtuvia tai jotain. Siksi pitää olla tarkkana eikä öljyiseltä tuoksahtavaa saa laittaa akvaarioon.
Mutta jos se hiekoitussepeli näyttää ja haisee sepeliltä niin voi kai sitä antaa.
Meidän kanat syövät hevosten hiekkatarhaa :smt002 siellä on aika isoakin mursketta ja olen sieltä kipannut kanalaan aina kiviainesta. Murskattua ja seulottuahan sekin on.
Vauhkonen

Viesti Kirjoittaja Vauhkonen »

Hei vaan kaikki,

Semmoinen asia tuli mulle mieleen, että voiko kanalle antaa ihan tavan koirankuivamuonaa liotettuna pääruuaksi? Kysyn siksi, että muistan lapsuudestani erään muutamia kanoja pitäneen mummon tehneen näin. Ruoka oli joko riisi- tai (todennäköisemmin) viljapohjaista jossa lihan osuus vain 5%.

Muita aineita ruuassa esim maissi,riisi,vihanneskuitu,juurikasmassa,hiiva, siipikarjan rasva, mineraalit, DL-methioniini, L-lysiini,Kuparisulfaattipentahydraatti(CuSO4x5H2O), A-vitamiini, D3-vitamiini ja E-vitamiini.

Nämä kopioin ihan perusruokapussin kyljestä itse ja kyseessä oli silloin sama merkki niin saattaisi täsmätä.

Itse olen suunnittelemassa pienen kanalan pystyyn laittoa viiden vuoden tähtäimellä kun muutamme takaisin Suomeen. Siksi kyselen tässä näitä ja osa voi olla ihan pimeitä kysymyksiä, mutta onpahan viidessä vuodessa aikaa tyhmiä kyselläkin ja oppia lisää!

:book:
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mä kyl antaisin tota vaan lisukkeeksi silloin tällöin :smt017
Ja viljalla ruokinta tulee paljon halvemmaksi.. Eikä se kananrehukaan niin kalliiksi tule jos vaan muutamaa kanaa pitää.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kanan täysrehu maksaa n. 20€/40kg ja sen lisäksi ei tarvitse antaa muuta kuin soraa ja vettä. Kilohinta taitaa tulla huomattavasti halvemmaksi kuin koiran kuivaruuassa ja onpahan sitten juuri kanan tarpeita varten tehty eväs :smt002
Vastaa Viestiin