Paisti kukon kasvatus

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

dumblonde

Paisti kukon kasvatus

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Tässä muutaman ylijäämä kukon olen pistänyt ruuaksi, ja totesin että kovin ovat vähä lihaisia vaikka ruokaa jatkuvasti tarjolla ja muuten ovat hyväkuntoisen näköisiä. Mitä evästä te annatte paistiksi aiotuille kukoille?

En nyt tietenkään odota että saisi broilerin veroiseksi syötettyä, mutta olisihan se kiva jos olisi enemmän syötävää kun pelkät rääppeet. Vai onko tämä vaan toive ajattelua ja kaikki muut paitsi broilerit nyt vaan ovat vähä lihaisia, syöttipä mitä vaan? Ja vielä lisäkysymyksenä, missä iässä yleensä paisti- kukko päätyy pataan? Ilmeisesti mitä vanhempi sen sitkeämpi.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tästä on aiemmin ollu vähän juttua, kun kerroin kanakirjani sanovan, että paras aika rehu/lihan suhteen olisi 2,5kk.
Ja silloin moni maattarin oistaja nauroi, ettei paljo olis kukossa lihaa??!! :smt003
Minä olen ihan aikuisia ja isojakin pistäny pataan ja kyllä se kylmä tosiasia on , että laihoja ovat. vaikka olis jo rasvaa ympärillä niin (eli periaatteessa lihavia) Niin silti itse lihas on laiha verrattuna broileriin.
Mutta minä ruukaan keittää liemeksi. Silloin saan IHANAA lientä monta litraa ja kun perkkaa lihat niin saa ne lihatkin :)
Ja sen keitetyn lihan voi jalostaa laatikoihin jne.
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Noh höh, mie kun ajattelin että olis joku ihme aine jolla kukot saa vähintään kalkkunan kokoisiksi :smt003 Eli ehkä minun kukot ei sen kummempia ole kuin muillakaan, aloin jo miettimään että onko minun ruokinta niin paljon pielessä kun tuntuu ettei lihaa ole juuri nimeksikään.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt005 Juu kyllä ne on sellasia maratoonari roppasia.
Mutta liemeen, liemeen suosittelen :smt003
Tulee kaksi kärpästä yhellä iskulla.
Tai minä olen sellanen ruuanlaiton harrastaja joten tykkään pakkasesta ottaa oikeeta lientä kun teen kastikkeita tai keittoja.
Voi olla, että seuraavat kukkoviirutkin joutuvat liemen kautta ruuaksi.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Saman ongelman eessä oon tuskaillut, paitsi me ei syödä kukkoja itse mutta hävettää kovin laihoja antaa toisille syötäväksi.
Paljon ja energiapitoista ruokaa vaan, sillähän sitä lihoo. Ja ruuan pitää olla helposti sulavaa, niin energiaa ei kulu ruuan hienontamiseen vaan syöty eväs menee nopeasti elimistön hyötykäyttöön. Siis ei kokonaisia jyviä vaan puuroa tai makaroonia, ei raakoja herneitä vaan hyvin kypsäksi keitettyjä.
Viimeksi paistikukoille kokkailin puuroa samalla kuin oman aamupuuronikin, kukkojen evääseen vaan lorautin reilun lurauksen rypsiöljyä joukkoon. Keitettyä perunaa syötin myös, siinähän on runsaasti tärkkelystä joka lihottaa. Ja herneitä jotka ovat proteiinipitoista evästä.
Toisessa topicissahan pohdittiin "hevosrehujen" hyötykäyttöä niin ihan varmasti kannattaa antaa proteiini- ja rasvapitoista pellavarouhetta kukkopojillekin, on sitten lihassa niitä omegarasvahappojakin. Ja sinimailaspelletit (viherpelletit esim. Greenline) ovat proteiinipitoisia myös ja noista tehtyyn puuroonhan voi lorottaa ruokaöljyä joukkoon niin johan luulis kukkojen pulskistuvan.
Jos ilkeää niin kukkojen liikuntamahdollisuuksia voi vielä parin viime viikon ajaksi rajoittaa ja valoja kannattaa tietysti pitää päällä aikaisesta aamusta myöhään iltaan niin syövät eivätkä haaskaa aikaansa nukkumiseen.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No tosta viimeisestä jutusta mä oon taas kuullut niin päin, että vois pitää vähän hämärämmässä, niin eivät ole kovin aktiivisia ja siten kuluta hyvää energiaa liikkumiseen, vaan siihen lihomiseen. Ja ruoka sitten annettais muutaman kerran päivässä niin, että syövät kerralla oikein nälkäisinä ja paljon, eikä pikku-hiljaa pitkin päivää.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mimmi hyvä huomio! Siis valoisa aika vuorokaudesta pitkä, mutta vähävaloinen siis hämärä.
Ja tosiaan paremmin syövät kuin ruokaa ei ole koko ajan tarjolla vaan ruokitaan muutaman kerran päivässä. Ruoka-aikana kannattaa tietysti lisätä valon määrää ja hämärtää taas kun kuvut ovat täynnä.
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Ahaa, kiitoksia vaan vinkeistä! Pitänee seuraavan kukko- satsin kanssa kokeilla noita ruokinta ohjeita.

(Niin, ja vaikka tämä kysymys ei nyt ehkä varsinaisesti tähän osioon kuulu niin kysympä kuitenkin. Eli miten mureutatte kukon että ei olisi niin sitkeää?)
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En ole kokeillut kukolla, mutta muu liha mureutuu maustamattomassa jogurtissa tai piimässäkin tai jopa maidossa.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Viljana kannattaa antaa myös ohraa ja huolehtia hyvin että saavat proteiinia tarpeeksi. Siitähän on varmasti monessa kotikanalassa kasvavilla kova puute jos ei syötä teollisia kanarehuja. Monet syöttää pääasiassa vain kauraa ja sehän ei mitenkään riitä kasvuun ja normaalikuntoisen lihaksiston kehitykseen. Ja eri roduilla tuo lihakkuus vaihtelee todella paljon.
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Mielenkiintoinen keskustelu. Itse sanoisin samaa kuin Smari, eli rotu vaikuttaa todella paljon. Meillä on teurastettu plymouth rockin ja jättikochin risteytyksiä, niissä oli hyvin lihaa vaikka olivat muistaakseni n. 5kk ikäisiä, ja olivat kuulemma mureitakin. :smt001 Tuota alhopoikaa kun katselee (vaikken sitä kyllä lihoiksi laitakaan :smt016 ) niin ei siinä kyllä paljoa syötävää taida olla.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

smari kirjoitti:Viljana kannattaa antaa myös ohraa
Joka varmasti kannattaa rouhia tai hauduttaa tai vähintään liottaa, liottaisin tai hauduttaisin kyllä sen rouhitunkin... ohranjyväthän on tosi kovia.

Protskuahan saa tietty herneiden ja pellavarouheen ja sinimailasen (ja kananrehun ja soijan) lisäksi maitotuotteista ja lihasta ja kalastakin, mulle vaan ei kasvissyöjänä tullut ekana kuin nuo aiemminmainitsemani mieleen.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Itse en ole liottanu enkä idättäny kanoille kuin herneet ja kuivat leivät. Viime viikolla sain ostettua aivan hurmaavan kanakirjan vuodelta 1931. Sitä kun hymyillen olen lueskellut, niin ajattelin alkaa osan idättämään. Siinä sanotaan näin (Ilmari Relander): Moni väittää että kanat syövät idättämättömiäkin jyviä mielellään, joten niiden idättäminen olisi muka turhaa. Mutta tämä laiskuus jääköön niiltä kananhoitajilta, jotka katsovat kanojensa parasta!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

smari mut nyt ei ruokittukaan kanoja, vaan lihotetaan kukkoja :smt002 ja kiitti vaan :smt003 nyt on ihan pakko alkaa idättämään koska tietysti haluan kanojeni parasta, kuinkas muuten...
Mutta millain smari idätät kuivat leivät? :smt005
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Muusa kirjoitti: Mutta millain smari idätät kuivat leivät? :smt005
Tässä ohje:
10 litraa kuivia leipiä
5 litraa lämmintä vettä

Sekoita, pidä astia lämpimässä ja odota. Odota vielä lisää. Odota vihertymisen jälkeen vielä noin
vuorokausi, niin on paljon ohuita vihreitä ituja.

Vai miten se nyt olikaan :smt005 :smt005 :smt005
Vastaa Viestiin