luomurehua?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
PäP

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja PäP »

Maatalous Ykköseltä löytyy ruotsalaista luomurehua, tosin ei näytä vielä olevan netissä: http://www.maatalousykkonen.fi/tuotteet ... rja/rehut/
GMO vapaita ovat nuo kaikki muutkin :smt038
kanakuu

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja kanakuu »

Me haettiin kanoille Lassilan tilan luomurehua nyt kesällä ensimmäisen kerran. Sitä ennen saaneet "aloitus" pakkauksen verran teollista harmaata mössöä elikkä noin kuukauden ajan. Saaneet samalla mm. piimässä liotettua leipää, nokkosta, voikukkaa jne. Mistä voisi johtua että luomurehu ei meinaa maistua meidän kanasille? Varsinkin kokonaisen kauran ja herneiden kanssa nirsoilevat. Olen koittanut liottaa rehua. Se auttaa kauran kanssa mutta herneet jäävät silti syömättä. Mikä avuksi? En millään viittis vaihtaa siihen harmaaseen jauheeseen :/
fanikana

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja fanikana »

Mielenkiintoinen keskustelu totta tosiaan!! :smt001

Mulla on kysymys valkuaisesta, vaikka se ehkä on jotenkin tullut jo ilmi tässä ketjussa. Ei silti ole auennut minulle....

Eli pitääkö sen olla kasviperäistä vai eläinperäistä? Vai onko ihan sama, kunhan valkuaista tulee?
Meillä koirat ja kissat raakaruokinalla, niin sieltä saisi samasta kuormasta lihaa ja kalaa :smt001
Maru

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja Maru »

Minulla reilu vuoden kokemus nyt kanoista ja olen huomannut saman, että nirsoilevat jyvien ja herneen kanssa. Ovat kyllä sellaisia herkkupeppuja, että jos vain kotiruokaa antaa, niin jäävät jyvät syömättä :smt048 Herneitä syövät kyllä muutenkin määrällisesti vähän. Olikohan5-10%
Välillä kun olen vähemmän kotiruokaa antanut, niin ovat jyvätkin kelvanneet :smt040

Valkuaista tietääkseni tarvitsevat kasvipohjaista (herne, härkäpapu) ja myös eläinperäistä (liha, kala) varsinkin talvella. Eikös siinä teollisessa kalaa olekkin jauheena ?

Meillä saavat kyllä kissan kanssa samaa jauhelihaa ja kalaa raakana ja kypsänä :smt045
Joulukinkku oli muuten läskeineen ja rustoineen suurta herkkua.
Miksu

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja Miksu »

Osaako joku sanoa miksi Lassilan rehu on murskattua?
Meillä jää kanoilta aika reippaasti ruokaa syömättä kun ruokakipon pohjalle jää ihan pientä muhjua mikä ei tunnu kelpaavan...
Maru

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja Maru »

Kysyin kerran Lassilan isännältä heidän rehuista, niin sanoi ne on litistetty. Hänestä niin on parempi, kun kyselin neuvoa, kun mulla kokonaisia jyviä kanoilla.
Jättää ne kokonaisiakin syömättä. Herkkuja vain haluaisivat :smt040
Miksu

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja Miksu »

Meillä mennyt nyt useampi säkki, ja aina tahtoo jäädä kuppiin reippaasti "jauhoa", ja mä yritän että en laita lisää ennenkuin jauhotkin ois syöty :smt003 mut ei se vaan tunnu uppoavan...
Maru

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja Maru »

En tiedä toimiiko ja onko hyvä idea, mutta mitä jos ne jauhot sekottaisi kotiruoan joukkoon. Esim keiton jämiin tai puuron tms ja jos menee liian kovaksi ni lisää nestettä. Vettä tai piimää tms.
Ei menisi niin paljon hukkaan :smt045
Mulla taas ongelmana, kun huiskivat kokonaiset maahan ja pehkuun. Mut kyllä ne sieltä niitä sitten välil syövät .
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Marun idea on hyvin toimiva :smt045
Kipsukka8

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja Kipsukka8 »

katiska kirjoitti:Agrin kautta on saatavana tanskalaista luomukananrehua suursäkeissä. Soittelin ja selvittelin asiaa tuossa ehkä kuukausi sitten. Hintaa en juuri nyt muista, mutta ei se mikään mahdoton ollut (kilohinnaltaan, toki tuo suursäkki pitäisi sitten aika isossa kimpassa tilata?). Lassilan tilan luomurehua ei käytännössä kannattane tilata (matkahuolto olisi kai se ainoa rahtivaihtoehto), koska se tulisi kohtuuttoman kalliiksi. Suosittelen paitsi kimppaostoja Lassilasta, niin myös neuvotteluja paikallisten luomuviljelijöiden kanssa, josko joku/jotkut innostuisivat kanoille rehua tekemään. Lassilasta varmasti antaisivat vinkkejä siihen, kuinka he rehun koostavat ja käsittelevät. Käytännössähän tuo Lassilan luomurehu ei ole muuta kuin ohraa-kauraa-vehnää+hernettä-härkäpapua-rypsiä(+ainakin ennen pienen määrän kivennäistä), eli ei mikään mahdoton tehtävä muillekin tuottajille. Mekin haetaan tällä hetkellä Lassilasta, mutta työn alla on neuvottelut vähän paikallisempien luomutuottajien kanssa vastaavasta rehusta. :smt001
Minkälaisessa hintaluokassa on tuo Lassilan luomurehu? :smt017
Kump on edullisempaa tanskalainen (tuntuu tosiaan hassulta ulkomailta asti, en heti kyl sieltä asti hommaa varmaan kuitenkaan) vai Lassilan?
Toimituskulut tietty tanskalaisella on mitä on sit... :smt017
miuku

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja miuku »

Nyt saapi semmostaki kun LUONNON PUNA-HELTTA. Luomukanoille. Agrin kautta, 25 kg säkki 34e. :smt001
KanatON

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja KanatON »

Moi!

Onko tämän alkuperämaa kenenkään tiedossa? Entä sisältö muuten? Paikallinen Agri ei löytänyt vastausta-ainakaan ensikäynnillä... :smt017
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Luonnon Punaheltta Kanatiiviste näyttää olevan tanskalainen tuote, joten voisi veikata, että olisiko myös Luonnon Punaheltta Kanatäysrehu tanskalaista?
samapi

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja samapi »

Mie olen säkin kyljestä siigannu että lukee danish agro, nyt kun viimeks ostin rehua niin säkki oli muuttunu erin näköseksi. Sanoivat kyllä kuin kysyin että samaa on.. :smt001
KanatON

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja KanatON »

Ok, kiitti infosta:)
Vastaa Viestiin