Broilerin tuotanto suomessa

käyttäjien kotisivulinkit ja lintuaiheiset linkit

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Korpela

Broilerin tuotanto suomessa

Viesti Kirjoittaja Korpela »

HIPSU

Re: Broilerin tuotanto suomessa

Viesti Kirjoittaja HIPSU »

Minusta vaikutti että oli kuvattu luvattomasti ja itse olen henkkohtasesti vastaan kaikkia ' kettutyttöjä'
Videossa sanottiin että yksilöllinen hoito on mahdotonta, on kai selvä ettei tuommoisissa laitoksissa voida hoitaa yksittäisiä lintuja.
Jos tilat tehtäisiin valtaviksi ja virikkeet ja hoito ym.., kellä on varaa enää syödä kanaa. Josta tullaan kasvissyöntiin. Itse rakastan lihaa ja kulutus per viikko
on suurta, minusta ei saa kasvissyöjää. Enkä myöskään maksa enenpää kuin on tarpeen. Juu on epäkohtia ja aina tulee olemaan. Ja aina tulee olemaan myös koirien virosta pelastajia, kettutyttöjä ym.. Itse arvostaisin enemmän jos vaikka kaikki tämä energia suunnattaisiin lapsien ja vanhusten hoitoon.

On siis mielestäni ikävää että lintuja kuolee ja kituu, mutta suomessa valvonta pelaa paljon paremmin kuin ulkomailla. Kyllä, syön jatkossakin suomalaista broitskua. Ja muutakin lihaa. Munat tulee omasta kanalasta ja siitä kyllä kieltämättä tulee hyvä mieli :smt003 Ja kaupan muniin emme enää siirry, tämä olkoon minun osuuteni 'maailman' pelastamisessa.

Eikä ole tarkoitus ketään loukata.
kanakoppi

Re: Broilerin tuotanto suomessa

Viesti Kirjoittaja kanakoppi »

oma vika... tämähän johtuu siitä että kuluttajat haluaa mahdollisimman halpaa lihaa joten on päädytty tähän. toki olot on paremmat kuin jossain muualla mutta silti huonot. ja toisekseen miksi aina kanojen/broilereiden elin oloja pidetään huonoina? eihän ne sioillakaan aina ole hyvät kun aina ei voi EDES liikkua. ei ollut tarkoitus loukata ketään. :smt001
Kotkottaja

Re: Broilerin tuotanto suomessa

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

En pystynyt katsomaan loppuun :smt009 Olisi niin hienoa jos itse pääsisi omavaraisuuteen edes lihojen osalta. Voisi syödä hyvällä omatunnolla :smt001
PieniHopea

Re: Broilerin tuotanto suomessa

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

HIPSU sen sanoi; "en maksa ylimääräistä".
Siihen koko ongelma kiteytyykin. Jos jokainen meistä olisi valmis antamaan muutaman ylimääräisen euron siitä hyvästä, että syömämme eläin saisi paremman elämän - tilanne toki olisi toinen.

Eläköön välinpitämättömyys. Ja itsekkyys.
reetta

Re: Broilerin tuotanto suomessa

Viesti Kirjoittaja reetta »

jos ei eläinten olot kiinnosta, niin luulisi sen sentään kiinnostavan, että suomessa broilerintuotanto on sopimustuotantoa, eikä alalla ole pienyrittäjiä. suuret ruokatalot ovat ainoat jotka saavat tästä pisneksestä rahat omiin taskuihin. että hip hip hurraa vaan monopolitkin siinä samassa.
Korpela

Re: Broilerin tuotanto suomessa

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Mun teki kai eniten pahaa se nopea kasvutahti joka aiheutti suurimman osan ongelmista.
Eikö esim luomu kanoja jotka munii siis munia voitais myydä ruuaksi kun kausi loppuu?
Ei kai ne niin laihoja ole kun tavis tehomunijat?
Tai JOTAIN??? Ihan mitä vaan mikä auttaa. MEistä kuluttajistahan se on kiinni. Melkeen kokonaan kuitenkin.
Jos pystyis edes osan lihasta ostamaan niin että sen olis ollu vähän parempi olla eläessään. Vaikka vaan yhden kolmasosan jokainen... sit sitä käytettäis enemmän ja markkinoille tulis sitä enemmän ja hinta ehkä vähän laskis... sit vois taas lisätä sitä määrää minkä ostaa jne...
Niin mä tiedän kaunis ajatus mut jos se kuitenkin toimis? Kun nyt ollaan me jotka ei olla (ennen kuin viime aikoina) ostettu luomu lihaa ja sit on ne jotka ostaa vaan ja ainoastaan luomulihaa... jos me ketkä ei olla ostettu alettais aina välillä (kun on tilipäivä :smt002 )ostaa sitä...kulutus vois lähteä kasvuun. Mä huutelen tästä kaikille kavereille kyllästymiseen asti... :oops:
Sekin olis et jos löytäis jostain luomukanalan ja jos sais ostaa sieltä niitä tirppoja teuraaks ennen kun menevät kaasutukseen...

-eikä siinä vanhusten ja lasten hoidossakaan mitään pahaa ole... meillä vaan lähetetään tällä hetkellä rahat ulkomaille ja niitäkin varten otetaan lisää lainaa ja samalla karsitaan kuntien palveluista että tuskin ne lasten ja vanhustenkaan olot paranee jollei saada aikaan jotain kansanliikettä-
reetta

Re: Broilerin tuotanto suomessa

Viesti Kirjoittaja reetta »

mun käsittääkseni munintakanoina olleita kanoja ei saa suomessa käyttää ravinnoksi, koska niitten ruokinta/muut elinolosuhteet eivät vastaa sitä, mitä lihaksi meneviltä kanoilta vaaditaan. se on taas sitä hienoa hygieniaa se. en ymmärrä kuka siitä hyötyy, mutta ilmeisesti joku taho.

jotkut luomutilalliset kuulemma antavat halukkaille kanoja paistiksi poiston yhteydessä, mutta en tiedä miten se onnistuu, tai siis kuinka tiukasti kanamääriä valvotaan. ja mistä löytäis tämmöisen kanalan. mä voin henna opettaa sulle sen kananteurastuksen niin pääset tästä pälkähästä.

vaikka mä ymmärrän toki, että kaikki elintarviketuotannossa(kin) on rahasta kiinni, joskus silti meinaa tulla salaliittoteoriaolo, että pahuus on ihan oikeasti olemassa ja se pimentää ihmisen sielun.
Korpela

Re: Broilerin tuotanto suomessa

Viesti Kirjoittaja Korpela »

reetta kirjoitti:mun käsittääkseni munintakanoina olleita kanoja ei saa suomessa käyttää ravinnoksi, koska niitten ruokinta/muut elinolosuhteet eivät vastaa sitä, mitä lihaksi meneviltä kanoilta vaaditaan. se on taas sitä hienoa hygieniaa se. en ymmärrä kuka siitä hyötyy, mutta ilmeisesti joku taho.

jotkut luomutilalliset kuulemma antavat halukkaille kanoja paistiksi poiston yhteydessä, mutta en tiedä miten se onnistuu, tai siis kuinka tiukasti kanamääriä valvotaan. ja mistä löytäis tämmöisen kanalan. mä voin henna opettaa sulle sen kananteurastuksen niin pääset tästä pälkähästä.

vaikka mä ymmärrän toki, että kaikki elintarviketuotannossa(kin) on rahasta kiinni, joskus silti meinaa tulla salaliittoteoriaolo, että pahuus on ihan oikeasti olemassa ja se pimentää ihmisen sielun.
Opeta vaan juu kiitos. Mun hybridit on kyllä niin aliravittuja että niistä ei ole paistiksi asti :) Tarttee varmaan odottaa ens kevääseen tai syksyyn että mahdolliset kukkopojat on niin isoja että saadaan laittaa pataan. Tietty jos sulla menee kanoja pataan syksyllä niin voisin tulla auttaa ja ostaa muutaman, tai vaihtaa tai ihan mitä vaan, vaikka luultavasti niitä on sit enää vaan sen verran että on omiks terpeiks. Mut jos...niin sitten :smt001
Multa kävi uus naapuri kysymässä että myynkö kotikanalan munia... Sanoin että voin kyllä myydä, mut nyt tuli mieleen että jos vaihtaisin. Vaikka 12 munaa kahvipakettiin...
Toi salaliittoteoriaolo on tuttu tunne. Sit on ihan vainoharhainen olo kun sellasta alkaa miettiä. :smt003
HIPSU

Re: Broilerin tuotanto suomessa

Viesti Kirjoittaja HIPSU »

PieniHopea kirjoitti:HIPSU sen sanoi; "en maksa ylimääräistä".
Siihen koko ongelma kiteytyykin. Jos jokainen meistä olisi valmis antamaan muutaman ylimääräisen euron siitä hyvästä, että syömämme eläin saisi paremman elämän - tilanne toki olisi toinen.

Eläköön välinpitämättömyys. Ja itsekkyys.

Meillä tämä itsekkyys on pakollista. Kaupassakäynti on senttien vertailua kilohinnoissa. Olen itse opiskelija enkä saanut kesätöitä joten koko kesänä ei ole mistään tullut rahaa. Miehen tuloilla kitkutetaan, kolme lasta ja elukat. Sitten 'isona' kun tulot ovat kohdillaan olen kyllä valmis maksamaan enemmän ruuasta, mutta karu todellisuus on nyt se että halvin tuote hyllystä mukaan lähtee. :dontknow:

Eikö nuo kanat joita ei ihmisille saa myydä syötäväksi voisi hyödyntää koiranruokana. Barffaus on kovasti kasvussa.
Korpela

Re: Broilerin tuotanto suomessa

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Mulla on Hipsu valitettavan usein myös se tilanne että ostan halvinta. Mulla on monta lasta ja olen yh, lomautettu sellainen.
Kyllä sen tietää mitä pennin venytys on. Mä ostan vaan tilipäivänä kotimaista ja aina kun otan sen halvemman ulkomaalaisen niin on huono omatunto... Lidl on ainut kauppa missä mulla on varaa siihen suomalaiseen. Sillä mäkin sitä mietin että jos ostais edes joskus... Mutta jos vaihtoehtona on kotimainen tuote tai ulkolainen tuote ja jotain pientä kivaa, niin se ulkolainen + jotain pientä kivaa voittaa.
Onneks mulla on varattuna ne kesäpossut! kilohinta ei kaiketi ole kovin paha ja on oikeesti luomua. siis eläimen elämän kannalta luomua, ruokien kannalta lähes luomua :)
milkkis]

Re: Broilerin tuotanto suomessa

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Kyllä se vaan meilläkin niin on että kun on iso perhe (mies normi päivä töissä, mä yrittäjä plus 5 lasta) niin ei sillon voi pahemmin valita :smt012 Omia kukkoja/ankkoja ollaan kyllä laitettu lihoiksi ja nyt on kesäpossu kasvamassa. Lihakaneja on tarkotus alkaa nyt kasvatella ihan omiks tarpeiks ja tulevaisuudessa tulee varmaan oma kasvatti lampaita laitettua pataan :smt001 Mulle itelle on pääasia että omat elukat elelee hyvän elämän ja ehkäpä tästä elämäntyylistä tarttuu noille muksuillekkin jotain "takaraivoon".
Korpela

Re: Broilerin tuotanto suomessa

Viesti Kirjoittaja Korpela »

milkkis] kirjoitti:Kyllä se vaan meilläkin niin on että kun on iso perhe (mies normi päivä töissä, mä yrittäjä plus 5 lasta) niin ei sillon voi pahemmin valita :smt012 Omia kukkoja/ankkoja ollaan kyllä laitettu lihoiksi ja nyt on kesäpossu kasvamassa. Lihakaneja on tarkotus alkaa nyt kasvatella ihan omiks tarpeiks ja tulevaisuudessa tulee varmaan oma kasvatti lampaita laitettua pataan :smt001 Mulle itelle on pääasia että omat elukat elelee hyvän elämän ja ehkäpä tästä elämäntyylistä tarttuu noille muksuillekkin jotain "takaraivoon".
Tää on siis se mun haave. Toi video vaan vahvisti sitä. Luomu naudanliha maksoi viime katsomalla 30€ kilo :smt011 (melkeen vieressä possun grillipihvejä 7€ kilo ja kanan grilliboxi alle 5€ kilo) Ei houkutellut ostamaan kun meilläkin sitä lihaa menee kerralla helposti se 500g. (sit pitäis viel karpata :smt003 )
Ongelma on siinä että täällä taajama-alueella ei oikeen voi possua tai lampaita pitää.
Haluan siis maalle. :smt001
Niin kauan kun asun kaupungissa niin kauppaan mennessä muistelen tota broiskuvideota ja sitä että possuilla on myös kamalat oltavat, kysyn kaupasta voiko ne tilata luomulihaa, vaikka luomu jauhelihaa...
reetta

Re: Broilerin tuotanto suomessa

Viesti Kirjoittaja reetta »

minusta me länsimaiset ihmiset syödään ihan liikaa lihaa. varsinkin suomessa on ihan älytöntä, kuinka joka aterialla on lihaa, muuten se ei ole kunnon ateria. ei oo ihme, että on kolesterolit koholla ja muitakin sydän- ja verisuoniongelmia. lihaa ei olla valmiita korvaamaan soijalla, pavuilla tai linsseillä, vaan sitten syötetään ihmisille kolesterolilääkkeitä, kalliita mukaterveysvaikutteisia rasvoja ja prosessoituja vähärasvaisia maitotuotteita, ja kielletään kananmunien syöminen, MUTTA lihan käytöstä ruokavaliossa ei puhuta mittään.

mua eristyisesti kyrsii tuo kananmunien syömisen säännöstely. mulla on pari vähän iäkkäämpää ystävää, joilta lääkäri on kieltänyt tilamaidon ja kananmunat, koska maito suoraan lehmästä on liian rasvaista( hui että, peräti 4 % !) ja kananmunissa on kolesterolia. ja silti nämä ihmiset on ohjeistettu niin, että he edelleen syövät lihaa joka aterialla ja jopa leivän päällä!

kananmunasta kehittyy 21 vrk:ssa uusi elämä, joten siinä on todellakin kaikki elämän tarvitsemat ravintoaineet, se on ihan ravinnepommi! mä syön aamiaiseksi pelkästään kaks kananmunaa, ja voi vitsit sillä jaksaa lounaaseen saakka todella hyvin. muutenkin on kiinnostavaa nähdä kun tästä vanhenen, että miten mun terveys kehittyy, kun pääasiassa syön kasvisruokaa, joka päivä täysmaitoa vuohesta ja kananmunia paljon. lihaa satunnaisesti. kaupasta ostettavat rasvat tai juustot valitsen aina rasvaisina, ja se kerma mitä ruoanlaitossa käytän ei todellakaan ole vähärasvainen lörö, koska on taivaan tosi, että aitoon kermaan tehty soossi on niiiiiin paljon parempaa kuin mikään rypsilitku. ihmiskoe!

kyllähän tämä kokonaisuus, että mitä pidetään milloinkin epäterveellisenä tai terveellisenä, ja mitä milloinkin sairautena johon tarvitaan lääkitys, liittyy pitkälti siihen, että joku teollisuus hyötyy taloudellisesti näistä tendensseistä. ja se mikä tuottaa rahaa, sitähän on kannattavaa pitää yllä.
Suvianne

Re: Broilerin tuotanto suomessa

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

PieniHopea kirjoitti:HIPSU sen sanoi; "en maksa ylimääräistä".
Siihen koko ongelma kiteytyykin. Jos jokainen meistä olisi valmis antamaan muutaman ylimääräisen euron siitä hyvästä, että syömämme eläin saisi paremman elämän - tilanne toki olisi toinen.

Eläköön välinpitämättömyys. Ja itsekkyys.
En katso videota.
Mutta pakko kommentoia!
Eli komppaan PientäHopeaa!
Minä olen valmis maksamaan ylimääräisen euron.
Ja olen nähnyt englannin luomubroileritarhoja ja siellä on ihan eri meininki.
Luomu OLOT pakolliseksi!!!
Vastaa Viestiin