hautomakoneestani

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

dripple

hautomakoneestani

Viesti Kirjoittaja dripple »

Hautomakoneeni on pieni "puoliautomaattinen(?)" NOVITAL COVATUTTO 20... onko kenelläkään tietoa tämän koneen säätämisestä? Kun laitoin sen päälle, lämpötila oli kuumemittarilla mitattuna 37.4 astetta enkä yhtään tiedä miten ja mistä sitä voi säätää? Netistä en löydä ymmärrettävällä kielellä ohjeistuksia. Paljonko viiriäisten vaatima haudontalämpö on?

Ja sitten tuo kosteus... kun alaosan täyttää vedellä (kai sen on tarkoitus olla reilusti täynnä?)niin vettä tiivistyy hieman koneen kannen kulmiin eli kosteus mahtanee olla silloin aika korkea. Onko liian korkeasta kosteudesta haittaa?

Lisäys: tuolta löytyy ainakin kuva samaisesta laitteesta http://www.all4pets.nl/view_product.php ... 21.123.780
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Koneen päällä olevassa kuvussa on pieni ruuvimeisselin mentävä aukko jossa näkyy tasapäiselle ruukkarille sopiva kolo, siitä saa lämpötilaa säädettyä. Sun kannattaa ostaa kosteusmittari jolla näet koneen kosteuden, mulla Covatutolla hautominen epäonnistui juuri tuon kosteuden vuoksi. En tajunnut silloin laittaa sinne mittaria vaan luotin vain valmistajan ohjeisiin. Högbergalta saa noita koneita, sieltä voisit kysyä myös käyttöohjeita jos haluat. Osoite on www.hogbergaab.se, osaavat kyllä englantia siellä, olen laittanut spostia enkuksi sinne.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Kiitokset taas... pitääpä kokeilla säätöjä tuollatavalla.

Ja tosiaan, en tajunnut laittaa edes kosteusmittaria sinne... vaikka sellainenkin on. Ehkä auttaa jos vähentää veden määrää eli laittaa sitä vaikka pieniin astioihin sen sijaan että uittaisi koko alaosan.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Viiräisten hautomalämpötila on sama kuin kanoillakin eli 37.8, pieniä heittoja voi olla suuntaan tai toiseen mutta yli 40 asteen mentäessä on tiput vaarassa paistua..Mun lainakone heittää kaksi astetta eli sen lämpötila vaihtelee n. 37.4 ja 39.4 välillä, tämä ei hirveästi ole vaikuttanut, kosteus on tärkeämpi..Eli siis kosteus 55-60 haudonnan aikana mutta kuoriutumisen lähestyessä nostetaan kosteusprosentti 80:een.Noin kolmea päivää ennen laskettua aikaa. Viiräisten munat "valmistuvat" 17 päivässä.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Sain muualta juuri sellaisia ohjeita kuin itsekin maalaisjärjellä pähkäilin. Eli sitä vesisäiliötä ei saa missään nimessä täyttää kokonaan vedellä (koska silloin kosteus% on 100)ja että kosteus% säädellään juuri niin että pohjalle asetellaan vesiastioita, siis vaikkapa margariinirasioissa vettä. Näin saa säädettyä hyvinkin tarkasti.

Jos samaisella koneella on useat satsit viiriäisiä haudottu niin ehkäpä minäkin onnistun. Ajattelin laittaa tipuset sitten hautomakoneesta ensin 63 litraiseen akvaariooni lämpölampun alle.

Mitä tulee lämpötilaan niin kone on kuulemma säädetty 37.8 asteeseen ja pitää sen siinä aika hyvin eli ehkä mittarini heittää tai 37.4 oli alin mahdollinen... Testailen taas illalla miten lämpötila ja kosteus asettuvat.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Erkki Pulliainen: riistalintujen tarhakasvatus, on hyvä kirja kertoo mm. fasaanien, viiriäisten, hanhien ym. haudonnasta ja poikaskasvatuksesta, ohjeet sovellettavissa myös kananpoikien haudottamiseen.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Lämpötilan ylälämmön kanssa täytyy olla tarkka. +40C koaguloituu jo valkuainen. Ei kannata päästää yli +39C. ja jos koneeseen paistaa aurinko, lämpö voi yllättäen nousta hurjaksi, termostaatti kun ei osaa säätää aurinkoa :smt002 . meillä pääsi kerran vahinko käymään, kun aurinko porotti suoraan koneeseen.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Asettelinkin koneen mahdollisimman tasalämpöiseen paikkaan ja alapuolella on retkipatjaa eristyksenä jotta pohja ei ole niin paljon kylmempi ja lämpöä ei mene hukkaan.

Kiva kun eksyin tänne foorumiin, täältä saa vaikka mitä tietoa. Ei sitten tule heti hätä käteen pikkuviirujen kanssa :smt003 Olen kyllä hodellut ihan kaikenmaailman elukoita onnistuneesti (jopa oravanpoikia tuttipullolla ja västäräkin vastasyntyneitä poikasia) kun olen haalinut tietoa ja käyttänyt "maalaisjärkeä". Ei siis pidä kauhistua typeriä kysymyksiäni, tässä ollaan vasta sitä tietoa keräilemässä ja viirut laitan haudontaan vasta sitten kun tuntuu siltä että kaikki on kunnossa.

Hienoa, se Pulliaisenkin kirja löytyy kirjastosta!
Viimeksi muokannut dripple, 28 Maalis 2007, 09:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

No voi hitsi .. maakuntakirjastostako lainasit.. mää laitoin just ukon ettiin kirjaa.. höh.. pitänee laittaa varaus..kun pitäis vähän tutkailla tota hanhien pesimäkäyttäytymistä tarhaolosuhteissa...vai oliko se yliopiston kirjastossa?
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

No jyväskylän pääkirjastossa näytti olevan ja näyttäisi olevan edelleenkin mutta enpä sitä sieltä löytänyt missä sen piti olla. Haudontaopas ja Riistalintujen tarhaus (Lahtinen & Jokinen) kyllä löytyivät. Viiriäisopaskin oli sitten hukassa vaikka senkin olisi pitänyt olla paikoillaan. :smt017 Enpä sitten mennyt kyselemään.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Öh... kylläpä ihminen sitten voi olla tyhmä (ja hätähousu). Tarkemmin tutkittuani havaitsin koneen alaosassa PIENENkin lokeron, mihin vesi kuuluu oikeasti laittaa ](*,) Kun vain sen täyttää vedellä, kosteus on ihan ok. Mokani johtunee kyllä vääristä ohjeistuksistakin kun eräs toisenlaisen koneen omaava yritti neuvoa. Mutta loppuvaiheessa kosteutta saa kyllä kätevästi nostettua ylimääräisillä vesikipoilla koneen alaosassa.

Lämpötila on 37.3 aivan reunassa ja 38.3 keskellä kun nyt muutamaan kertaan mittailin. Eli laittelenpa munat sitten johonkin siihen välille kun sellaisia saan.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Niitä munia kannattaa kääntöjen yhteydessä siirrellä keskeltä ulospäin. Kiertoilmakoneissa tätä ei tartte tehdä mutta näissä "painovoimakoneissa" se on suositeltavaa
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

No nyt on koneessa 21 viiriäisenmunaa :smt001 Maikille kiitokset niistä! Toivotaan että kone toimii ja saadaan pikkutipusia.
inez59

Viesti Kirjoittaja inez59 »

Anteeksi että pomppaan tänne dripplen topiikkiin mutta onko haudontakoneessa lämpötila kuinka kamalan tarkka jos se heilahtelee 36,5 - 38 välillä, pysyen ehkä useimmiten siinä 37 - 37.5 paikkeilla? Mulla tuntu menneen toi yks haudonta pöpelikköön (kissa kävi kynsiään terottamassa ja varmaan heilutteli konetta niin lamppu pamahti ja munat kylmeni just kuoriutumisen hetkillä (ei ollut munissa viel reikiä). :smt010 ja nyt mä oon viritelly toisen systeemin jolla aikoinaan haudotettiin ankkoja ja hanhiakin, jostain syystä vaan 25W lamppu jättää melkeen asteen liian alas optimista 37,8 ja taas 40W lamppu pohottaa asteen liian ylhäällä 38,8... :smt017 Tuuletin on mutta puhaltaa vesikippoon ja ehkei sitten kierrätä ilmaa kuitenkaan tarpeeksi tehokkaasti. Onko parempi pysyä hiukan alakantissa kuin keikkua liki 40 asteessa?
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

En ole asiantuntija, mutta kun kyselin tuosta aiheesta niin sain joltakulta "asiantuntijalta" vastauksen että alle 37 ei saa mennä ja paras jos pysyy 37-39 välillä. Oma kone pitää lämmöt 37.3-38.6 asteen välillä ja on toiminut hyvin. Olen siirrellyt munia jotta kaikki saavat samoja vaihteluja ja kehittyvät tasaisesti.

Ja lämmön lisäksi se kosteus on tosi tärkeää... mun pitäisi hommata kunnon digitaalinen mittari. Nyt on 2 kosteusmittaria jotka molemmat näyttävät erilailla :smt017 Mutta toivotaan että loppuviikosta alkaa taas piipittää. Eka satsi meni hyvin ja toivottavasti tuo toinenkin kun on samalla "reseptillä" tehty.
Vastaa Viestiin