liian jännittävä läpivalaisu

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

jokunen

liian jännittävä läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja jokunen »

Meillä on hautomakoneessa (covatutto 16) nyt kymmenettä päivää munia, mutta.. Maanantaina läpivalaisin, otin selkeesti kesken menneet pois, merkkailin muihin ok tai ? sen mukaan mitä näkyi. Tänään sitten katselin uusiksi, kaksi tyhjää lähti vielä mutta sitten muutama entinen ok sai kysymysmerkin peräänsä kun en ihan ole kartalla mitä sen hämähäkkivaiheen jälkeen pitäisi näkyä. Kun ne uusintamerkityt oli menny niin tummiksi ettei erottanut suonia. Läpivalaisin melko tehokkaalla led-lampulla ihan pimeessä, onko näkymä oikea vai onkohan niissä muutamassa jotain vikaa? Mitä tässä vaiheessa ja jatkossa pitäs näkyä jos/kun läpivalaisee? Osassa näkymä kuitenkin oli ihan selkeä, verisuonisto ja tipunalku erottui hyvin.

Meinaa hermostuttaa ensikertalaista niin, että pitäs varmaan olla läpivalasematta ja pitää vaan peukut pystyssä parasta toivoen. Ihmetyttää, kuinka sitä pikkuvauvan äitinä on aikaa ja energiaa jännätä noita munia ja sitä, tuleeko niistä tipuja. Tainnu pahemmanlainen kanahulluus iskeä... :smt040
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: liian jännittävä läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Läpivalaisu on jännää puuhaa, totta! Itse poistan vain varmasti tyhjät munat, muut saavat olla loppuun saakka. (Niin kauan teen näin, että kohdalle osuu eka mätä muna, joka räjähtää silmille :smt047 ) Katson munat nykyään vain pari kertaa. Tällä hetkellä haudonnassa olevat kuusi munaa valaisin ekan kerran 2,5 vrk:tta haudottuina...viidessä näkyi verisuonet, yhdestä en niitä nähnyt, mutta jätin senkin vielä hautumaan, tein seuraavan läpivalaisun viikon haudottuina ja silloin olikin jo helppo todeta em. muna tyhjäksi. Haudonnasta poistetut munat kannattaa "ruumiinavata", sillä saa varmuuden läpivalaisussa näkemälleen.

Munat tummuvat sitä enempi mitä pidemmälle haudonta etenee, verisuonia ei välttämättä kaikista enää nää n. haudonnan puolivälissä ja alkio saattaa olla väärällä puolella munaa, joten sekin vaikuttaa näkymään, kuten myöskin erilaiset munankuoret. Molemmat näkemäsi tulokset vaikuttavat normaaleilta. Anna olla ihan rauhassa taas muutama päivä ja tarkista sitten uudelleen. Kanahulluus on mukava tauti :smt041
jokunen

Re: liian jännittävä läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja jokunen »

Dodih, laskettu aika lähenee. Eilen läpivalaisin vielä kerran kaikki, seitsemässä on varmasti elämää :smt001
Tänään vielä veden lisäys ja viimenen kääntö, sitten odottelemaan jos sieltä jotain kuoriutuisi.

Kannattaako kosteutta nostaa varavuoksi? Kun mulla ei ole kosteusmittaria niin luotanko että kosteus on riittävän korkeala Covatuton käyttöohjeen mukaisella vesimäärällä vai pitääisikö varmuuden vuoksi jossain välissä vielä laittaa lisäkosteutta? Onko muuta huomioitavaa?

Jännittää :smt001
Bean

Re: liian jännittävä läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja Bean »

Ei kannata nostaa varmuuden vuoksi. Kuolevat liian kosteassa helposti hukkumalla. Jos on liian kuiva eivät pääse välttämättä irti kuoresta, koska kalvo kuivuu kiinni untuviin. Eli kun ensimmäisiä reikiä alkaa tulla, niin vasta sitten voit laittaa kostean liinan / rätin kuvun väliin lisäämään kosteutta, jotta kyseistä kiinnikuivumista ei tapahtuisi.
jokunen

Re: liian jännittävä läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja jokunen »

No höh.
Mitään ei näy, pientä kopinaa kuuluu välillä. Eilen oli laskettu aika eikä ainoatakaan reiänalkuakaan vielä havaittavissa. Kauanko odotan vielä? Tämän päivän, huomisen? :smt017 Voiko noita vielä koettaa läpivalaista, jos vaikka näkys jotain elämää?
adore

Re: liian jännittävä läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja adore »

Odota vaan! Jos kopinaa kuuluu, niin se on aina hyvän merkki.
Mä ite läpivalasin munia ja kattelin elonmerkkejä vaikka oli tosiaan jo laskettu aika. Yhestä elonmerkit puuttu ja se tosiaan oli sitten kuollut kuoreensa vaikka oli jo täysin kehittynyt.
Laittelehan viestiä jos ja kun alkaa reikiä tulemaan! Sitten vaan kosteudet ylös ja jatkat odottelua. Meillä oli reijät pari päivää ennenkö eka rupes kuoriutuun..

Jännityksellä täällä odotellaan!
jokunen

Re: liian jännittävä läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja jokunen »

Mä olen malttamaton.. Nostin yksitellen noita munia korvaa vasten (en uskalla viedä niitä enää toiselle puolen taloa läpivalasuun) ja ainakin kahdesta kuulu varmasti piipitys :smt038 Toivoa siis vielä on, eikö :smt045
monnilainen

Re: liian jännittävä läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Anna nyt niiden rauhassa kuoriutua. Kosteus pitoaa reilusti joka kerta kun avaat aparaatin. Kädet taskuun kunnes tiput ovat ulkona ja KUIVIA! :smt003
kanamummo

Re: liian jännittävä läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

NII-I! Senköhän takia kaikki mun konehaudonnat meni enempi tai vähempi pieleen!! :smt002
jokunen

Re: liian jännittävä läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja jokunen »

Mä en kestä!! Kahteen munaan on nokittu reiät :smt003
Täällä juostaan vuoronperään kattomassa et onko mitään uutta tapahtunu (siis nää mun kolme kouluikästä lasta ja minä). Onhan tää oikeesti ihan älytöntä :smt040
kanamummo

Re: liian jännittävä läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ei oo! Arvaas miltä näytti kyläpaikas kun juostiin hautomakoneen ja vessan (ainoo pimee huone talossa) väliä :smt043 :smt043 :smt043
Suomennettuna; näytin miten haudottu muna läpivalastaan vaikken itekkään oo kauheen hyvä siinä! :smt002
mona

Re: liian jännittävä läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja mona »

Hei!
Onpas jännää :smt040
Minulla on samalla koneella ensimmäinen haudonta menossa ja kovasti on jännää, minullakaan ei ole kosteus mittaria vaan olen luottanut koneen
ohjeisiin että sillä hyvä tulee.Luulen kanssa että en oikein osaa tuota läpivalaisua en nimittäin mitään hämähäkkiä löydäyhdestäkän mutta verisuonia kyllä eli eiköhän sieltä jotain tule.Laita ihmeessä tietoa heti kun jotain enenmmän tapahtuu, täälä pidetään peukkuja :smt023
Ja tuo kanahulluus on kyllä vienyt minutkin mukanaan ihan täysin :smt003
jokunen

Re: liian jännittävä läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja jokunen »

Ensimmäinen tipu kuoresta ulos, nokki kuoren vauhdilla ja oikein ponkas pihalle :smt041
Ja toinen melkein, mutta paljon veltomman oloinen, liekö jotain häikkää tipussa.
Lapset ei meinaa malttaa mennä unille :smt001 Enkä kyllä minäkään..
jokunen

Re: liian jännittävä läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja jokunen »

ni ja mona, hyvä siitä tulee, onnea haudontaan! :smt001
jokunen

Re: liian jännittävä läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja jokunen »

Veltto tipu oli päässy yön aikana ulos kuoresta :smt001
Kaikkiaan nyt on kolme reippaan oloista tipua täysin kuoriutunu, kahdessa kuoressa reikä ja yhdessä särö :smt048
Lapset ei meinannu malttaa lähteä kouluun ja minä hyppään vähän väliä (minkä vauvalta ehdin) katsomassa tonne hautomoon että onko mitään uutta tapahtunu ja virittelen tipuille pahvilaatikkoon seuraavaa kotia :smt001
Vastaa Viestiin