Liian korkea kosteus?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
iracarita

Liian korkea kosteus?

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Onko konehaudonnassa hautomavaiheen kosteus liian korkea, jos se menee likelle 70 prosenttia?

Entäs osaavatko kokeneemmat konehautojat kertoa mistä johtuvat tipujen vänkyrät varpaat? Itse olen epäillyt liian vähäistä kosteutta, koska se on ollut itselläni aiemmissa haudonnoissa ongelma...?
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Kyllä tuo 70% on liikaa. 50-60% pitäis olla.
iracarita

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Kiitos tiedosta, pitää lisätä tuuletusta! Lohduttavaa kuitenkin tietää, että nyt saan nostettua kuoriutumisajan kosteuden tarpeeksi korkealle...
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Minä pidän jatkossa kosteuden haudonnan aikana 50-55% välillä. Kokemuksieni mukaan jo 60% kosteus on liikaa ainakin minun tuuletinkoneessa. Osa poikasista hukkui ennen kuoritumista jo ennen kuin saivat nokkaansa kalvon läpi ilmatilaan.

Kun alkaa kuulua piipitys niin kosteuden nosto 80 %:iin. Se tapahtuu n. 19-20vrk paikkeilla.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo mullakin on tuuletinkoneessa ollut kosteus n. 60% tai vähän alle (halvan digimittarin mukaan, jonka mittaustulos voi toki heitellä joitakin prosenttiyksiköitä - ei ole kalibroitu mitenkään) ja kun jonkun verran on ollut loppuvaiheen sikiökuolemia niin olen ne vihdoin ymmärtänyt liian kosteuden aikaansaamiseksi. Katsotaan miten nyt käy kun vaihdoin toisen vesikipoista vähän pienempään, muutoksen aikaansaamasta ilmankosteuden muutoksesta tosin ei ole tarkempaa tietoa raportoitavana koska tungin koneen niin täyteen munia ettei kosteusmittari mahtunut enää sekaan :smt003
Eiks sulla Iracarita ongelma hoidu vesikippojen pinta-alaa pienentämällä helpommin kuin lisäämällä tuuletusta joka vaikuttaa sitten lämpötilaankin?
iracarita

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Molemmilla tavoin säätelin, vähensin vettä ja lisäsin tuuletusta. Nyt kosteus on 60 prosenttia ja annan laskea vielä aavistuksen, ja niinhän tapahtuu itsestään, kun vesi haihtuu entisestään.

Lämpötila on pysynyt 38,0-38,5 asteessa. Tosin sitä piti seurata jonkin aikaa noiden edellämainittujen muutosten aikana.

Mulla on vanhasta jääkaapista tehty melko iso kone. Lämpötila ja kosteus ehkä vaihtelevat hieman eri tasoilla ja siksi yritän muistaa pari kertaa viikossa vaihtaa haudottavien munien paikkoja.

Koneessa on tällä hetkellä 10 sorsan munaa, 10 kananmunaa, 6 millekanan munaa ja noin 30 fasaanin munaa. Mielenkiintoista nähdä olenko saanut osutettua kuoriutumisajankohdat yksiin, kun kaikilla lajeilla on eri mittaiset hautomisajat. Noiden sorsan munien kanssa pitänee työskennellä hieman enemmän, kun lueskelin tuolta ankkojen haudonnasta, että munia pitää välillä "uittaa" :smt003
iracarita

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Tuosta maatiaiskukon kokemuksesta pälkähtikin mieleeni, että onkohan minulla aiemminkin ollut sittenkin liian korkea hautomisajan kosteus?Monesti epäonnistuneissa munissa on näet ollut miltei valmis poikanen!

Minulla oli koneessa aluksi mekaaninen kosteusmittari, mutta se hajosi aika pian ja vasta tälle erälle hommasin uuden, kalliimman ja toivon mukaan paremman digitaalisen mittarin, jossa on sekä lämmön että kosteuden mittaus.

Aiempi uunimittarikin näyttää kyllä hiukan tätä digitaalista mittaria korkeampia lämpöarvoja koko ajan, joten todennäköisesti minulla on voinut aiemmin olla myös liian alhainen lämpö... :smt012
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

iracarita kirjoitti:Aiempi uunimittarikin näyttää kyllä hiukan tätä digitaalista mittaria korkeampia lämpöarvoja koko ajan, joten todennäköisesti minulla on voinut aiemmin olla myös liian alhainen lämpö... :smt012
Liian alhaiseen lämpöön ei pitäisi käsittäkseni poikasten kuolla, varsinkaan loppuvaiheessa lähellä kuoriutumista. Itse pelkään enemmänkin tuota ylilämpöä eli yli 39 olevia lämpötiloja. Pian alkavassa haudonnassa tulen pitämään keskilämmön koneessa välillä 37,3-37,6 koska ylöspäin seuraava "säätöväli" koneessani menee jo maksimilämpönsä puolesta liian lähelle kriittisiä maksimilämpöjä.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä haudon koneella vain viiriäisiä ja niiden osalta tulos on parantunut eniten nimenomaan haudonta-ajan kosteutta vähentämällä. Ulkomaiset ohjeet tuntuvat suosittelevankin usein 45-50 % kun kotimaiset yleensä 60 %.
iracarita

Re: Liian korkea kosteus?

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Kylä minulla on sitten huono tuuri tämän konehaudonnan kanssa. Nyt olisivat ilmeisesti lämmöt ja kosteudet olleet sopivat, jos ei olisi tullut Toivon päivän myrskyä ja sähkökatkoa pari päivää ennen laskettua aikaa! Sähköt olivat poikki koko illan ja koneessa oli lämmöt olleet alle 30 asteen ilmeisesti useamman tunnin ennen kuin ehätin hätiin..enkä tietenkään saanut ihan 37:ään lämpöjä nostettua saunaakaan lämmittämällä ( kone on ulkosaunan pukuhuoneessa... :smt002 ).

Kaikissa munissa, joissa oli poikanen sisällä, oli kehitys katkennut samaan aikaan. Ruskuaispussia oli vielä himpun verran ulkona. Mutta kuin ihmeen kaupalla yksi kananpoika kuoriutui tismalleen laskettuna hetkenä, lauantaina. Ilmeisesti sen muna oli keskimmäinen ja säilyttänyt lämpönsä katkon aikana parhaiten. Kuoriutumaan aseteltuja munia oli sen verran paljon, että niitä oli muutamia päällekäinkin.

Ja tämä tipunen onkin reipas ja täydellisen suoravarpainen. T'ähän asti, kun on tahtonut ne vähäiset onnistuneet tipuset olla vänkyrävarpaisia...joten olisiko kippuravarpaisuus todellakin ollut seurausta vääristä kosteusprosenteista...?

Pilalle meni aika iso läjä fasaaninmunia, muutama kananmuna ja kymmenen sorsanmunaa... :smt012
Iisakinhovi

Re: Liian korkea kosteus?

Viesti Kirjoittaja Iisakinhovi »

Olen kolunnut useita ketjuja (kuten tämänkin wanhan), mutten löytänyt vastausta.
Onko kosteuden nostaminen "varmuuden vuoksi" jo 19. päivänä haitallista tipuille?

Minulla on omatekoinen kone, joka hoitanut tähän asti hommansa hyvin. Huomasin aamulla, että yksi munista heiluu, joten poistin koneesta (toiseen, hieman hankalampikäyttöiseen koneeseen) munat, joilla on menossa vasta 8. haudontapvä. Lisäsin vettä koneesen ja se nostikin kosteuden nopeammin kuin aiemmissa kokeissa. Koneessa on nyt kolme munaa, joilla tulee illalla täyteen 19 vrk ja kosteus nyt noin 75%, kun se haudonnan aikana on muuten ollut 55-60% (tämäkin joidenkin lähteiden mukaan liikaa, mutta sitä nyt on myöhäistä enää korjata).

Yritän siis kysyä, että pitäisikö tuota vettä nyt sitten koittaa lorotella ulos tuolta, vai annanko olla? :smt017 Munissa ei vielä ole säröjä, eikä mitään ääniä kuulu, vaikka aivan läheltä kuuntelee. Toisaalta en haluaisi istua seuraavaa kahta päivää passissa vahtimassa sitä ekaa säröä, vaan hoidella näitä normihommia ja muiden elikoiden kanssa touhuilla. Toisaalta taas nää on meidän ihanien Siirin ja Iisakin ensimmäiset rakkauden hedelmät, enkä kestä jos tapan ne tietämättömyydelläni tai huolimattomuudellani... :smt009
Vastaa Viestiin