Kuoriutuneet keilailee kuoriutuvia koneessa

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Alholainen

Kuoriutuneet keilailee kuoriutuvia koneessa

Viesti Kirjoittaja Alholainen »

Oletteko yrittäneet estää konehaudonnassa kuoriutumattomien ja kuoriutuneiden tipujen yhteen törmäyksiä? Käytössäni on hautomakone, mihin mahtuu noin 80 fasaaninmunaa. Kuoruituneet tiput antavat aikamoista kyytiä munille ja olen siirrellyt kuoriutuneet omaan "karsinaan" koneessa. Luin täältä, että konetta ei saisi aukoa kuoriutumisaikana, saattaa tiput jäädä "puoliväliin". Kyselisinkin miten kovasti tuo munien pyörittely haittaa kuoriutuvia kavereita vai onko yli huolehtivainen keinoemo sittenkin se huonompi vaihtoehto? :smt017
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mun kaverin jääkaapista rakennellussa varmatoimisessa hautomakoneessa oli puulistat joka munarivin välissä. Eli munat tuli pitkittäin joka riville. Ei päässeet kuoriutuneet pyörittelemään jälkeenjääneitä kavereitaan mutta kyllä ne tuli (hävettää) kuoriutuneet noukittua pois vaikkei ois saanukkaan... ei siitä kyl haittaakaan ollu... enempi haittaa olis, luulen niin, jos munat pyöris viimesinä päivinä miten sattuu.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mä jokaikinen kerta panikoin myös tuon saman ongelman kanssa mutta joka kerta onneksi turhaan. Ihan hyvin ne tipuset on kuoriutuneet vaikka toiset käänteleekin kuoriutumassa olevia :smt003
Alice

Viesti Kirjoittaja Alice »

Mitä sen hatomakoneen ohjeissa sanotaan?Meidän konetta voi kyllä aukaista välillä,sillä sen oma termostaatti säätää lämpötilan ja kosteudun automaattisesti ja sen näkee digitaaisella näytöllä.Meillä on oma osasto siinä koneessa jo kouriutuneille mihin ne siis siirretään heti kun ovat tulleet maailmaan.
Alholainen

Viesti Kirjoittaja Alholainen »

Käyttöohjeesta ei ole kovasti iloa, kun se on kirjoitettu itänaapurin murteella.Tärkeimmät (kosteus ja lämpötila)käännätin isänällä, joka ei muka osaa kääntää koko opusta. Mutta vastauksista päätellen taidan antaa tipujen kuoriutua ihan itekseen, ilman auttamisesta syyhyäviä sormia. On meinaa muutama tipu menettänyt henkensä, kun avuliaat sormet auttavat kuorien kanssa. Fasaanin munat ja poikaset laukaisee jonkin ylihoivaamisvietin, koska kananmunien kanssa tätä ongelmaa ei ole :smt017
Vastaa Viestiin