22 tipua!

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Noilla mustilla on nyt untuvikkoina vähän valkoista niinkuin näkee tuon yhden poskilla, nää on semmoisia "pingviinivärisiä" ja oon ollut huomaavinani että hauskasti näistä pikkupingviineistä tulee kokomustia aikuisia, sit taas untuvistaan kokomustista tipuista tulee aikuisena mustankirjavia!
Oiskin hieno jos ois mustat nappisilmät mustalla kanalla, meillä noilla mustilla on ollut erisävyisiä ruskeita iiriksiä. Ihan nappisilmiä on ollut kyllä muunvärisillä, esim. komean vaaleanharmaalla Onni-kukolla.

Mä en tajua mitä kääpiökanojakin mulla nyt on noitten sulkajalkojen lisäks :smt017 tossa etualalla erottuukin toinen niistä. Noi nääpiöt on kyllä pari päivää nuorempia kuin muut ja valmiiksi jo pienempiä kun ne munat mistä ne haudottiin oli vähän pieniä. Ne on niistä sen kylänmiehen munista ja se kukko minkä hälle myin oli nuorena aika pienikasvuinen ja selvästi pienempi kuin veljensä mutta sit kun näin sen aikuisena niin minusta se on ihan normaalikokoinen. Mutta ans kattoo mitä näistä minitipuista oikein kasvaa, ihan terveen ja reippaan oloisia ne kyllä on...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mielenkiintoisia havaintoja Muusalla! Kyllähän parin päivän ikäerokin selittää kokoeroa sen lisäksi, että ovat erikokoisista munista. Niinhän sitä sanotaan, että haudottavat munat pitäisi olla mahdollisimman keskikokoisia ko. rodulle, että kehittyvällä tipulla olisi optimaalisesti tilaa kasvaa. Liian pienissä eivät sovi kasvamaan ja liian isoissa voisi olla vaikka hauras kuori tjsp?

Rupesinpa ihan funtsimaan...hmm...kai se kana kuitenkin määrää munan koon? Että vaikka kuinka pieni kukko polkisi kanaa, niin ei se munan kokoon vaikuta.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Ja minä kun oon marmattanut kun tulee niin paljon mustia! ei mee tasan tääkään. Mutta kun noi mulla onkin mitäliesekasin.
No nyt sen joutu sitten laittamaan pois pikkuisen :smt010 riiputti päätään niin surkeasti, ja ei enään suostunut paljoa liikkumaankaan.
Muusa : Jos siitä harmaasta tulee harmaakana niin täällä oltas kiinnostuneita. Harmaa on sellanen väri mikä täällä ja puuttuu.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Osanotot :smt010 nuo on niin surkeita juttuja kun pikkaset ei jaksa elää.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

mirri mä pidän sut mielessä :smt001
HiltaHelikopteri kirjoitti:haudottavat munat pitäisi olla mahdollisimman keskikokoisia ko. rodulle, että kehittyvällä tipulla olisi optimaalisesti tilaa kasvaa.
No mä voin kyllä tunnustaa että olen ennenkin laittanut koneeseen erikokoisia munia; pieniä nuorikonmunia ja sitten meillä oli tuo yks Kaunokki joka muni jättimunia, semmoisia kun laittaa kennoon niin hyvä että saa kennon kannen kiinni. Ja aina on tullut ihan normaaleja tipuja, pienistä munista tulee pieniä tipuja ja isoista munista isoja tipuja. Ei ne tiput näköjään kasva määräänsä enempää, mut toisaalta käyttävät kaiken tilan hyödyksi, siellä munassa. Ja yleensä ero kasvun myötä tasaantuu, ei välttämättä kauheen nopeasti mutta sanotaan semmoisista neliviikkoisista ei enää osaa sanoa kuka oli tipuna iso kuka pieni, sittenhän kasvunopeuteen alkaa kohta jo vaikuttaa sukupuolikin ja kukot taas kasvavat sisariaan isommiksi.
Siis ihan hyvä ohjenuorahan tuo on että valitsisi tasakokoisia munia mutta olen kuitenkin pitänyt parempana että koneelliseen menis aina joka kanan munia, sen geneettisen variaation nimissä :smt002
Mut nää pari on kyllä niin pieniä että rupeen ihmettelemään ovatko ne nyt, viime päivien puheenaihetta mukaillen, sitä degeneroitumista vai sitä geneettistä variaatiota vai onks ne sittenkin ihan normaaleja :smt017 niitten pari täyssisarusta on myös selvästi pieniä muttei niin pieniä että antaisi aihetta ihmetellä.
Mun pitää varmaan ottaa joku vertailukuva...
HiltaHelikopteri kirjoitti:Mielenkiintoisia havaintoja Muusalla!
Hauskintahan (kone)haudonnassa aina on se että aina tekee uusia havaintoja ja oppii jotain :smt003
Alice

Viesti Kirjoittaja Alice »

En tiedä kuinka hyvä % tuo on noilla maatiaskanoilla mutta minusta se kuulostaa aika hyvältä,joten onnittelut!

Meillä on hautomakone hurisemassa ja siippani läpivalaisi munat sunnuntaina ja tulos oli että yli puolet sai poistaa,eivät olleet hedelmöittyneet.Tavallista huonompi tulos,mutta toivomme että nuo jäljelle jääneet 32 kpl kehittyvät normaalisti loppuun asti.Eräs tuttumme Saksassa kasvattaa myös noita Antwerpeneitä ja niissä erityisen vaikeita värejä.Juttelin hänen kanssaan puhelimess viikolla ja kertoi laittaneensa 400 munaa koneeseen ja tuloksena on 2 tipua!!Huh,huh.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

:smt087 Miten voi olla??? Alle prosentin?

Muusalla oli taas painavaa asiaa, tosi on ettei säilyttäjän passaa munia kamalasti valikoida. Muuteskin tosi kiintoisia havaintoja :smt004
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Alice meillä on aina jotain tota luokkaa, Jyrika joskus nimesikin nämä tyrnäväläismunat "idioottivarmoiksi" ja sitä ne kyllä on :smt080

Tiput on nyt viikon ja vähän yli, tässä pari kuvaa:

Kuva

Tässä on mun suosikki, ruskeankirjava tipu jollaista meillä ei ole vielä ollut. Hauskaa kun melkein joka tipueessa tulee jotain uusia värejä! :smt003 Vieressä poseeraa manaamistani kääpiötipuista pienin. Noilla siis voi olla kolmekin päivää ikäeroa ja kääpiöt on hiukan muita pienemmistä munista mutta se ei mun mielestä selitä kokoeroa :smt017
Näitä sisaruksia on siis neljä joista yks on sulkajalkainen ja se ei mainittavasti ole pienempi kuin muut tiput, isoin sileäjalkainen on sit selvästi muttei merkittävästi pienempi kuin muut ja sit on nämä kaksi kääpiötä joista toinen on hiukan isompi kuin tämä kuvassa oleva.
Ja tuo ruskeankirjava on siis ihan normaalikokoinen.

Kuva

Tässä sit on pari tipua joille tulee valkoinen rintahöyhenys. Toisella on violetinharmaat persikanpunaisen kirjomat siivet ja toisella on taas aika jännännäköinen pitsikuvio siivissään, ei oikein erotu kuvassa. Saas nähdä muuttuuko se kuviointi kasvaessa minkä verran.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Upeita kuvia! :smt023
Kristiina

Viesti Kirjoittaja Kristiina »

On ne sulosii :smt007 :smt007 :smt007
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Aivan loistavia kuvia! (Olen kade :smt003 )
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hirmuinen kokoero kääpiön ja normitipun välillä kyllä on. Eipä enää kuulosta ikäero ja munien kokoero hyvältä selitykseltä :scratch:
Kuvat sen sijaan ovat taas huippuluokkaa!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Noitten kääpiöitten isä oli selvästi muttei minusta mitenkään merkittävästi pienempi kuin veljensä, tosin nyt kun näin sen munanhakureissulla aikuisena, niin se oli minusta ihan normaalikokoinen.
Mutta oisko sillä sit joku kääpiögeeni kuitenkin :smt017
Harkitsen jos jätän näistä "pikkusisaruksista" sen vain hiukan "serkkujaan" pienemmän parveeni mutta nää kaks miniä saa kyllä ottaa joku joka on enempi kiinnostunut kääpiökanoista kuin maatiaisten säilytyksestä... :smt002

Ja kuvathan on vain hyvän kameran eikä kuvaajan ansiota :smt003
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Toi violetinharmaa persikanpunaiset siivet omistava on aika erikoisen värinen. Jääköhän väri? Ainakin sillä yhdellä "pienellä" joka tänne tuli on väri pysynyt violettina. Kaikki tutut on käyneet sitä jo ihailemassa! :smt007
Voihan niissä olla jotain kääpiögeeniä kantavaa seassa. Mutta ainakin nää mun sekoboltsit on kasvanet toiset kiinni vaikka poikasena on eroja ollutkin.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hellanletuna miten ihania tipuja ja kuvia!
Ja kokoero on kyllä hurja!
Vastaa Viestiin