Omatekoiset hautomakoneet

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

vardenji

Re: Omatekoiset hautomakoneet

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä taidan kans vaan tilata tehtaan koneen. Mutta viiriäiset on myymässä covatuttoa ja fasunen on myymässä covatuttoa ja mieli teki mini advancee :smt017 Mihin sitä päätyis... Kavereita asuu tampereella ja somerolla, joten kuljetus/posti ei olis ongelma. Käytetty olis ekologinen valinta, mutta mä en vaan ehdi kääntelemään munia montaa kertaa päivässä ja mini advance on joteski sopivan olonen malli... Katon kuitenkin ainakin tän koehaudonnan loppuun, kun sen alotinkin. Voihan olla, että se vielä yllättää ja onnistuu.
viiriäiset

Re: Omatekoiset hautomakoneet

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Aiajai kun nyt täytyis taas vetästä yks haudonta covatutolla jos sais munia :smt016
En tiedä että miten sitten mahtuu ja mitä rotua saan :smt005

Perjaatteessa kun saan 5 hautomakonettani takaisin talvihoidosta niin ei tarvita kuin 10 munaa pesään ja joku lässähtöö :smt020
Eli voisin myydä tuon koneen.
viiriäiset

Re: Omatekoiset hautomakoneet

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Elikkäs covatutto 16 kone poistuisi hintaan n.60-50e
Lyydia

Re: Omatekoiset hautomakoneet

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Kyselenpäs tyhmiä kun oon miettinyt väsätä jonkinmoisen hautomakoneen.Onko tuuletin ihan välttämätön vai eikö riitä että aukoo kantta kun kääntelee munia.Itsellä on kyllä kaksikin konetta mutta ihan mielenkiinosta olisi omatekoista kokeilla.Kannattaa kyllä kerralla laittaa kone johon ainakin 20 munaa mahtuu kun kuitenkin hulluus iskee ja haluaa isomman jos pienemmällä aloittaa :smt002
Eepi

Re: Omatekoiset hautomakoneet

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Tuuletin on tarpeen lähinnä suuremmissa koneissa lämmön pitämiseksi tasaisena koneen eri osissa.
Panda

Re: Omatekoiset hautomakoneet

Viesti Kirjoittaja Panda »

Terraario- ja matelijatarvikkeita myyvistä kaupoista löytyy muuten lämpölamppuja, -mattoja, mittareita, tuulettimia yms. Esim. täältä http://www.petshop.fi/ löytyy melkein kaikkea mitä hautomakoneen rakentamiseen tarvitsee
thank

Re: Omatekoiset hautomakoneet

Viesti Kirjoittaja thank »

Mulla pyöri kanssa tuo akvaariolämmitin mielessä, mutta ei lämmitysmielessä vaan kosteuden tuottamiseen. :) Ainakin noista muutamasta akvaariosta haihtuu niin hyvään malliin vettä, että kansilasit aina tippasee sitä. Akvaariolämmittimen kun laittaisi pieneen kippoon styroxlaatikkoon (niitäkin akvaarioharrastuksesta valmiina..), jossa vettä?
skypisteorg

Re: Omatekoiset hautomakoneet

Viesti Kirjoittaja skypisteorg »

Minä ideoin ilmankostutukseen sopivan kokoista astiaa jonka yläpuolella olisi ajoneuvon työvalo, 24V 70w, munakorissa olevan hygrostaatin ohjaamana. :smt017 Ideoita on tuohon muutenkin melkein liian kanssa :smt005 Ainoa mikä on täysin auki on kääntö, vaihtoehtona minulla on kääntää koko kaappia tai koko koria. Automaattisesti pitää tapahtua, ei ole ketään kääntelemässä. Aikarele ja lasinpyyhkimen moottori on kehitteillä :smt001 :smt024
PikkuKananen

Re: Omatekoiset hautomakoneet

Viesti Kirjoittaja PikkuKananen »

Tässä olen jatkojalostamassa itetekosta hautomakonetta, ja jo jonkin aikaa on pyörinyt mielessä kysymys, että mitä kokoluokkaa pitää olla ilmareiän/reikien hautomakoneessa jotta munat/tivut saavat tarpeeksi happea? Kokemusta minulla ei ole tehdastekoisista koneista vaan olen aloittanut suoraan itetekosista, joten ei ole oikein mitään mistä katsoa mallia :( Miten muut olette hoitaneet ilmanvaihdon koneissanne ja minkä kokoisilla reiillä?
chicken

Re: Omatekoiset hautomakoneet

Viesti Kirjoittaja chicken »

^No minähän en tiedä onko tämä oikea tapa mutta meillä toimi. Rakensin sellaiseen kannelliseen muovilaatikkoon hautomakoneen. Pohjan ja seinät eristin vanhalla ylijäämä retkipatjalla jonka liimasin kuumaliimalla. Kansi on läpinäkyvä ja siihen mies porasi sitten reikiä, pikkurillin paksuisia, olisko kaiken kaikkiaan ollu 6-8kpl.. Eli ei montaa enkä mitään muuta luukkua. Mies tosin ohjelmoi sen toimimaan Arduinolla, eli lamppu ja tuuletin meni päälle kun lämpötila alitti muistaakseni 37.5 ja sammui kun lämpötila oli 38.3 muistaakseni. En noista luvuista oo nyt ihan satavarma.. Mut varmaan sellasessa täysin manuaalissa pitää olla enempi reikiä.. Meillä fuskasi vielä se kansi kun oli ihan kostea reunoilta et siitä tuli lisäilmaa kaiketi..
Eikä mullakaan ollut mitään kokemusta tehdastekoisista koneista ja vähän arveluttikin mutta toisella yrittämällä onnistui haudonta. Ekalla tukin itse ilmankulun liian isoilla astioilla ja tivut käytännössä katsoen grillaantui kuoliaaksi :smt010 Onneksi oli vain viikon kestänyt haudonta!
PikkuKananen

Re: Omatekoiset hautomakoneet

Viesti Kirjoittaja PikkuKananen »

Kiitti chicken vastauksesta! Minullakin on koneessani tuuletin joka kierrättää ilmaa koko ajan. Olen nyt kaksi satsia tehnyt omatekoisella koneella, ja tulos on ollut kohtuullisen hyvä (noin puolet ovat kuoriutuneet). Kone on styrox laatikko jonne olen laittanut kaikki tarvittavat vermeet. Koneessa on ollut neljä ilma-aukkoa tuulettimen kohdalla jotka ovat vähän pikkurilliä ohuempia. Tuo ilma-aukko asia tuli vastaan viimeisimmässä haudonnassa, kun en meinannut saada kosteuksia kuoriutumisen aikana pysymään tarpeeksi korkealla. Tukin sitten osan ilma-aukoista, ja alkoihan se kosteus pysymään, mutta samalla huomasin että kovasti heiluneet munat lakkasivat heilumasta eikä yhtään sitten enää kuoriutunutkaan... Kun jälkeenpäin avasin munat oli tuloksena se että neljä tipua oli kuollut ihan loppuvaiheessa, yhdellä oli jopa ruskuaispussi sisässä :smt010 Heräsi epäilys, että olivatko sitten kuolleet hapen puutteeseen :smt009 Ensimmäisellä hautomakerralla en puuttunut ilmanvaihtoon, ja tuloksena oli vain yksi loppuvaiheessa kuollut tipu.
ÄsVee

Re: Omatekoiset hautomakoneet

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

Mies toi tänään kauppareissulta mukanaan digitaalisen lämpö/kosteusmittarin, johon voi kytkeä hälytyksen, jos lämpötila tai kosteus nousee liian korkealle tai laskee liian matalalle. :shock: :smt007 En ole sitä vielä testannut, enkä ole edes katsonut pitääkö sen kosteusmittaus paikkaansa, mutta JOS tuo toimii niin kuin on luvattu, niin on muuten melko ehdoton vehje omatekoiseen hautomoon. Eipä pääse enää kosteudet karkaamaan huomaamatta. :smt023

Ilmeisesti ei ollut kallis vehje, kun meidänkin isäntä raaski sen heräteostoksena vaimolleen ostaa. :smt005
ÄsVee

Re: Omatekoiset hautomakoneet

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

hmm... ilmeisesti laitteen kosteusmittarissa olisi toivomisen varaa. Se ei näytä oikein. Että se siitä. :smt012 Ompahan yksi sääasema lisää ikkunalaudalle.
ÄsVee

Re: Omatekoiset hautomakoneet

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

Jatkan vielä mietintää. Suolatestin mukaan tuo kosteusmittari näyttää mitä pitääkin, mutta omituista on se, että jos laitan digitaalisen ja analogisen mittarin vierekkäin ikkunalaudalle, niin ne eivät näytä samaa. :smt017 Mutta suolatestissä sitten kuitenkin molemmat ovat 75%:ssa. Jatkan kokeita...
PikkuKananen

Re: Omatekoiset hautomakoneet

Viesti Kirjoittaja PikkuKananen »

Onpas kätevän kuulonen mittari jos kosteuden muutoksestakin saa hälytyksen! Minkä merkkinen se mittari on ja mistä se isäntä sen osti? Pitäis melkein itteki harkita tuollasta jos jostain saa, kun siinä on tuo kosteushälytyskin. Itellä on tällä hetkellä lämpötilahälyttäjänä stockmannilta ostettu ruuan lämmön tarkkailuun tarkoitettu mittari, jossa on niin ala- kuin ylä lämpötilankin hälytys. :smt006
Vastaa Viestiin