Omatekoiset hautomakoneet

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

pyrstö

Omatekoiset hautomakoneet

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Kun kerran näin monella on oma kyhäämä hautomakone, ja tosi täsmälliset rakennus ohjeet, niin voisko ne saada kaikki yhteen topiikkiin?
On ollut tosi kiva lueskella eri versioita ja uskomattoman hyviä oivalluksia.
Huomaa että vain mielikuvitus on rajana, niksi-muniksessa.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Tää olis muuten ihan loistava idea. Vois sitte yhdestä ketjusta kattella minkälaisia "malleja olisi tarjolla" ja miettiä mihin mahdollisesti olis kotona jo värkit jne. :smt023
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Kyllä kyllä heti :smt045
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Kepa

Viesti Kirjoittaja Kepa »

Kyselenpäs täällä, kun en uuttakaan aihetta viitsisi aloittaa. Pikkuhiljaa olen tässä palaamassa viiriäisten pariin. :smt060

Tarkoituksena olisi hankkia jostain halvalla hautomakone. Mistäköhän kannattaisi etsiä? Ja millaista hautomakonetta suosittelisitte viiriäisten munille? Vai onko sillä niin väliä?
Viimeksi muokannut Kepa, 17 Huhti 2009, 18:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Täällä on kunnon kokoelma itse tehtyjä hautomakoneita rakennusohjeineen... :smt003

http://www.backyardchickens.com/chicken ... bator.html
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Rosmariini

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

:smt101
Mulle on tullut nyt hirmuinen halu kokeilla itse hautoa tipuset (varsinkin kun tuntuu sille ettei täällä lähimainkaan ole niitä kanarotuja tarjolla joita me haluttais... jos noita munia sais postitse osteltua)... kiitos munanetin :book:

Tällä menetelmälle aateltiin kokeilla; http://www.munanetti.net/viewtopic.php?t=1067
Kun meiltä löytyy kaikki noi ainekset valmiiksi kotoota (tai no niin, kosteusmittari täytyy käydä ostamassa).

Mihinköhän mä olen oikeen ryhtymässä :smt100 .
Raudunkulman pappa

Viesti Kirjoittaja Raudunkulman pappa »

Rosmariini kirjoitti::smt101Mihinköhän mä olen oikeen ryhtymässä :smt100 .
Mihinköhän olet ryhtymässä, kiinnostaa minuakin sillä samat on ajatukset. Vasta rikoin vanhan tietokoneen josta sain pienpuhaltajan kierrättämään ilmaa vanhassa jääkaapissa. Ajattelin haudonta- ja tipujenhoito osastolle avata vielä topicik projektistani.
Vahva onnistumisen usko auttaa kaiketi...
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

No eihän tuo nyt kovin hankalaa ole, kunhan yritystä vaan löytyy :smt002 :smt003
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Jos englannin kieli luonnistuu, niin kannattaa tutustua tähänkin. Runsaasti haudontaan tärkeää tietoa http://www.minkhollow.ca/HatchingProgra ... eek-1.html
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
viiperi

Re: Omatekoiset hautomakoneet

Viesti Kirjoittaja viiperi »

Olisi mukava kokeilla omatekoista hautomakonetta. Pitää vielä hyvät ohjeet hautomakoneen tekoon. Voisikohan vanhasta mikrosta tehdä haudontakoneen`?
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Omatekoiset hautomakoneet

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

viiperi kirjoitti:Olisi mukava kokeilla omatekoista hautomakonetta. Pitää vielä hyvät ohjeet hautomakoneen tekoon. Voisikohan vanhasta mikrosta tehdä haudontakoneen`?
Kyllähän siinä laatikoksi kelpaa vaikka vanha mikrokin, mutta ei siitä mikron elektroniikasta yms. mitään hyötyä haudontaan ole. Mutta olishan se toki aika hieno seurata mikron isosta ikkunaluukusta kuoriutumista. :)
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Muusa

Re: Omatekoiset hautomakoneet

Viesti Kirjoittaja Muusa »

maatiaiskukko kirjoitti:ei siitä mikron elektroniikasta yms. mitään hyötyä haudontaan ole
Jos on pyörivä alusta mikrossa niin saisko siitä kääntömoottorin, nupista vääntää hrrr *plim* niin munat tuli käännettyä :smt003
Emma

Re: Omatekoiset hautomakoneet

Viesti Kirjoittaja Emma »

http://www.youtube.com/watch?v=igfnDBYowgg

Oletteko tämän katsoneet Ytubesta, kyseessä on kyllä papukaijojen munien hautominen, mutta ihan samat lainalaisuudet kuin kanoissakin -vähän toinen näkökulma tähän koneasiaan, mun mielestä ihan järkevä ja käyttökelponen -mulla olis tuolla mm akvaariosta jäänyt lämmityslaitekin jo valmiina jos vaikka toisen koneen joskus laittas.
Micke

Re: Omatekoiset hautomakoneet

Viesti Kirjoittaja Micke »

Kirjoittelen nyt tähän ketjuun, jotta ei uutta tule aloitettua:

Elikkäs projekti hautomakone pyörähti eilen käyntiin, tavoitteena saada viirulapsosia :smt050 Väsäsin itse boxia: eli laatikkona tommonen 30 litran muovinen säilytyslaatikko. Pohjan ja yhden pitkän, sekä kaksi lyhyttä sivua vuorasin tommoisella retkipatjalla. Pohjalle 60 watin lampu lämpölähteeksi, 15 x15 arviolta rasiaan kostutettu vermikuliitti, siihen päälle munat. Kaksi tuuletinta vielä laatikkoon ja se on siinä :smt040 Nyt on tossa testiversiossa vasta kaupan viirumunat kokeena, täytyy myöhemmin kun testikierros ajettu läpi ja lämmöt ja kosteudet varmasti kohillaan, hommata jostain kunnon munia sinne. Termostaattia tossa lootassa ei siis ole, kokeilen eka jos pärjäisin ilman.

Tähän asti lämmöt on olleet välillä 37-40, aamusta tosiaan oli noinkin korkeeksi kivunnut, nyt toi kansi on hieman auki. Kosteudet on pysyneet aika nätisti välillä 60-70 astetta. Lisäksi lämpö ja kosteus on toistaiseksi kestänyt ihan hyvin laatikon avaamisen kääntämistä varten. Joten katsellaan tuleeko tästä mitään vai pitääkö nöyränä mennä ja tilata "oikea" kone jostain :smt003
Vastaa Viestiin