Konehaudonta aloittelijalle

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Lupiini

Konehaudonta aloittelijalle

Viesti Kirjoittaja Lupiini »

Nyt sain vihdoin hautomakoneen, mutta olen vähän "hukassa", kun en ole ikinä hautomakonetta "livenä" nähnyt, eikä tässä ole suomenkielisiä ohjeita. En tiedä edes mihin ja miten munat sijoitetaan? Tässä ei tullut mukana kuin lämpömittari, entäs kosteusmittari, mistä ja millainen kannattaa hankkia? Kuinka usein vettä lisätään? Tämän pitäisi olla automaattinen, mutta en ymmärrä miten tuo munien kääntösysteemi toimii?

Olisiko joku niin ihana, että viitsisi kirjoittaa oppaan alloittelijalle myös konehaudontaan? :smt002
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Minkä merkkinen kone? Ne on niin erilaisia, varsinkin käännöt.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Suosittelen digitaalista kosteusmittaria, sillä viisarimallisilla mittareilla on taipumusta näyttää mitä sattuu. Mulla oli joskus 3 viisarimallista koneessa ja kaikki näytti mitä sattuu vaikka oli kalibroitu :smt012
Ja vaikka koneessa olisi lämpömittari, lämpötilakin kannattaa tarkistaa vielä kuumemittarilla, se on tarkka.

Monen hautomakoneen käyttöohjeita löytyy ihan netistäkin. Ainakin oman pienen covatutto-koneen ohjeen löysin sieltä :smt002 Jos ei osaa kieliä, niin aina luulisi tuttavapiiristä löytyvän jonkun joka auttaa...

Omassa koneessani munat asetetaan sermien väliin ja nupista vetämällä pohja liikkuu ja munat kääntyvät (puoliautomaattinen kääntö siis). Vettä lisätään kun se näkyy alkavan loppua, parempi hyvissä ajoin kuin liian myöhään. Oma koneeni vaatii lisäksi pienen ylimääräisen vesiastian vakiastian lisäksi, jotta kosteuden saa säädettyä oikeaksi. Ennen haudontaa kannattaa testata myös se, miten kosteuden saa haudonnan loppuvaiheessa nostettua sinne 80% lähimaille.
Lupiini

Viesti Kirjoittaja Lupiini »

Kone on Färgarsilta ostettu Maino MPS 24 auto.

Mies lähti ostamaan kosteusmittaria. Mihinkäs se sinne koneeseen laitetaan ja paljonko kosteus pitäisi olla? Pitääkö kuumemittarikin olla digitaalinen?

Jos nyt sitten on tuo itse kääntävä, koska laitetaan kääntämään. Olen täältä jostain lukenut, ettei saa heti kääntää. Kone ei ollut alkuperäisessä paketissaan ja esim. muovikippo, johon ilmeisesti laitetaan vesi, oli jostain irronnut, kun toisella kyljellä on liimaa. Missähän kuuluisi olla?

Kyllä normaali englanti luonnistuu, mutta ohjeet muutenkin on välillä niin vaikeaselkoisia, että olisi kivempi lukea suomeksi. Luulin, että tässä on tietysti suomenkielinenkin "ohjekirja", kun monissa muutaman euron laitteissakin on nykyään suomenkieliset ohjeet.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ei ole mulle tuttu kone, mutta vastaan noihin muihin.. Ei digitaalinen kuumemittari mahda näyttää koko ajan, mä ainakin olen käyttänyt ihan elohopeamittaria.

Kosteusmittari sijoitetaan jotakuinkin sinne, missä munatkin. Senhän on tarkoitus mitata nimenomaan sitä kosteutta, mikä munillakin koneessa on. Kosteus tulisi olla noin 60 %, kuoriutumisen aikana 80 %.

Yleensä sanotaan, ettei tulisi käännellä kolmen ekan vuorokauden aikana eikä enää kahden viimeisen.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Eiks muuten oo lakisääteinen että suomenkieliset ohjeet on oltava Suomessa myytävissä laitteissa? :smt017

Kosteusmittari ja lämpömittari sinne missä munatkin, vesikipot mihin mahtuvat. Tosiaan tarkista että saat kosteuden nousemaan sinne 80%.

Digikuumemittarit on ihan ok siihen koneen oman lämpömittarin kalibrointiin. Digimittari munien sekaan ja tarkistat että lämpö sen mukaan on kutakuinkin oikea ja katsot mitä koneen oma mittari silloin näyttää. Mun koneessa se näyttää 41,5'C :smt002
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Todennäköisesti se vesikippo on ollu siellä pohjalla sen ritilän alla mihin munat tulee. Silloin ei kuoriutuvat tiput joudu veteen, kun huolehdit että tukit aukot silloin kun lopetat käännön.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Kuumemittarilla ei ole väliä millainen on, mä olen käyttänyt ihan ei-digitaalista. Nehän on kuitenkin tosi tarkkoja juuri siinä alueella missä lämpöjä pidellään. Jatkuvanäyttöisiähän ne ei ole, nehän jumiutuu korkeimpaan mittaamaansa lämpötilaan. Lykkää mittarin sinne aina silloin tällöin tarkistamaan asiaa...
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Käy miun kotisivuilla kattomassa konehaudonnan ohjeen kohdalta. Laitoin sinne kuvalliset ohjeet.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Mä sain tänään postissa oman hautomakoneeni ja olen sitä tossa nyt testaillu. Lämpötilan pitää hyvin ja kosteudenkin sain säädeltyä, mutta kun siitä koneesta puuttui se ritilä mihinkä ne munat pitäisi laittaa. Tein sitten 15 munan kennon kannesta alusen munille ja laitoin laakeaan astiaan veden sinne alle, niin munat kostui ihan märiksi eihän se ole hyvä :smt017 vai kuuluuko niiden kostua niin paljon. Onko se paha jos se kosteus tulee altapäin. Nyt testaan sitä kosteutta sillä mukana tulleella pienenpienellä vesikipolla. Koneen ohjeen mukaan kosteus pitäis olla 40-45 mutta eikös joku täällä sanonut, että sen pitäisi olla 60. Sillä pienellä kipolla ei saa kosteutta nostettua kuin siihen 45.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Minkä merkkinen kone sulla Minnimanni on?
Mullakin tuossa Maino MPS18ssa tuli mukana yksi naurettavan pieni vesikuppi ja samanlainen ohje kosteudesta. Munat oli tarkoitus laittaa koneen pohjalle sen vesikipon kanssa, mutten halunnut noudattaa koneen ohjeita vaan päädyin muniksen ohjeitten mukaan pitämään kosteuden haudonnan aikaan 60% ja kuoriutuessa 80% ja jotta sain koekäytössä kosteuden 80%iin jouduin täyttämään koko pohjan vedellä! Joten tein tuollaisesta tavallisesta halvasta muovisesta aterinlaatikosta välipohjan, leikkelin sopivaksi ja ne aterimia erottavat väliseinät toimivat ikäänkuin jalkoina välipohjalle ja sopivan matalat vesikipot sopivat välipohjan alle kun vähän muotoilin niitä väliseinämiä. Vesikippojen täyttö käy vanhalla salaattikastikepullolla jonka korkkiin on kiinnitetty kapea letku, letkunpää sopii välipohjan rei'istä läpi. Kosteushan siis tulee alhaaltapäin mutta minusta se on vaan hyvä, eikö, ylöspäin kai se lämmin kostea ilma pyrkii.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Mulla on MPS12, semmoinen sopivan pieni kone niin ei tule ahnehdittua liikaa tipuja :smt005 . Eli se ei siis haittaa jos ne munat on pinnasta ihan märkiä eli vesihelmillä. Voihan se tietty olla ettei toi kosteusmittari ihan pidä paikkaansa.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo eli samanlainen masiina kuin mulla, pikkuisen pienempi vaan.
Onko ne munat nyt olleet koneessa kuinka kauan? Jos ne eivät ole vielä ehtineet lämmetä niin sitä vettä voi kai tiivistyä munan pintaan mutta jos ne ovat koneenlämpöisiä niin en mä kyllä ymmärrä miten ne voisivat olla märkiä jos kosteus koneessa on edes kutakuinkin normaali :smt017 mahtaako sulla se kosteusmittari heittää miten paljon... onko se digi?
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Ei oo digi kun tuo armas aviomieheni vaitti että viisari mittari on tarkempi ja luotettavampi. No ehkä ne munat ei sitten vielä ollut lämmenny tarpeeksi. Toimisko se sitten sillain että vesikippo pohjalle mikä peittää melki koko pohjan , sinne vähän vettä ja se munakennon kansi päälle. Se kennon kansi on siitä hyvä kun siihen saa aseteltua ne munat oikeeseen asentoon. sillain sain ne kosteudet 60.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ne munat saa kellottaa koneessa ihan kyljellään, miten ne vain luonnostaan menee. Minusta paremmalta kuulostais ihan muoviritilä, minkä päälle munat ladotaan.
Vastaa Viestiin