Konehaudonta aloittelijalle

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Mistähän ihmeestä mä taion semmoisen ritilän mikä mahtuisi tuonne pikkiriikkiseen koneeseen joka on vielä soikea :smt005
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo munat vaan kyljelleen ja voin kyllä suositella tuota aterinlaatikkoa välipohjaksi, eihän tuommoinen maksakaan paljoa mitään jossain halpakaupassa ja on helppo leikata sopivaan muotoon. Ja sitten joku pitkänokkainen puteli tai tuommoinen letkusysteemi tai varmaan lääkeruiskukin kävisi, jolla saat täytettyä verkon läpi vesikipot. Tuo Mainon pohjalaatikko kun puolestavälistä levenee niin mulla ainakin sen aterinlaatikon väliseinät on saman korkuisia kuin on se kapeampi koneen alaosa, niin se aterinlaatikon verkkopohja on reunoistaan koneenpohjan pykälää vasten, melkein kuin ois tehty :smt002
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Kosteutta alkaa tiivistyä vain jos kosteusprosentti on tosi korkea (=liian korkea). Mä en uskaltaisi hautoa jos ei ole mitattu usealla kosteusmittarilla sitä kosteutta... ne viisarimalliset on oikeasti ihan p*stä useimmat.
Lupiini

Viesti Kirjoittaja Lupiini »

Tosi paljon kiitoksia kaikille ohjeista! :smt002

Munat saatiin eilen vasta koneeseen, kun täytyi hankkia se kosteusmittari ja sitten tarvittiin monta yritystä saada irronnut vesikippo seinään kiinni. Kippo kuuluukin olla seinässä, että automaattinen munankääntäjä pääsisi toimimaan.

Kippo vaan ei pysy seinässä yrityksistä huolimatta. :smt012 Viimeksi hankittiin kosteantilan kaksipuolista teippiä ja koekäytössä kippo vihdoin pysyi seinässä. No sitten illalla laitoin munat, mutta en kytkenyt käänntöä vielä päälle. Aamulla sitten vesikippo olikin taas tippunut ja koko pohja veden peitossa ja munat alapuolelta märkiä. Kosteus yli 80 %. :smt013

No, eikun kuivaamaan ja vesikippo oli laitettava pohjalle munien viereen. Se siitä automaattikäännöstä, :smt021 itse on nyt munat käänettävä. Lähetin sähköpostia Färskarsille, miten edetään. En ole saanut vielä vastausta.

Meniköhän jo pipariksi, kun munat kastuivat ja kosteus oli niin korkea? Miten usein muuten yleensä tarvii lisätä vettä?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Lupiini koklaa kuumaliimalla?
Älä vielä luovuta vaikka kosteus hyppäsikin, ihan hyvin voit vielä saada reippaita tipuja.
Mulla on omassa koneessa vesikipot noin sentin syviä ja just ja just voi kahdeksi vuorokaudeksi riittää niistä kosteutta, joka päivä ne täytän.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mulla pitää täyttää ehkä jotain 5-6 päivän välein, eli seuraamalla huomaat.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Mä huomasin jo kahdessa päivässä tämmöisen pointin, että sen veden mitä niihin kippoihin laittaa pitää justiinsa olla 37-38 astetta jos haluu pitää lämmöt ja kosteus prosentit kohillaan. Jee tänään on pysyny kosteus koko päivän 60 ja lämpö 37,9. Ekana yönä mulla putos kosteus 30: neen kun oli liian kylmää vettä ja liian vähän, sitten jos on liian kuumaa vettä niin kosteus nousee hetkeksi ja lämpö huitelee melki 39. Saas nähdä saanko yhtään kalkkunan poikasta, ku munatki joutu odottaan yli viikon konetta ja sitten mä sählään sen koneen kanssa.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Haudontakoneen ostoa suunnittelen minäkin. Nyt vaan ihmettelen, että miksi automaattikäännössä munat käännetään joka tunti, kun muuten olen ymmärtänyt, että aamuin illoin riittää :smt017
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

hannaw kirjoitti:Haudontakoneen ostoa suunnittelen minäkin. Nyt vaan ihmettelen, että miksi automaattikäännössä munat käännetään joka tunti, kun muuten olen ymmärtänyt, että aamuin illoin riittää :smt017
Olen ymmärtänyt, että munille olisi hyväksi, mitä useammin niitä kääntelee. Hautova kanahan niitä pyörittelee useaan otteeseen, kun lämpenevät alla.

Itse kääntelen munat kolmesti päivässä, joka tunti en kyllä millään ehtisi/jaksaisi päiväsaikaan, saatikka yöllä :smt003 Enkä kyllä usko, että kauheasti kuoriutumiseen vaikuttaisin, vaikka niitä tunnittain kääntelisi...

Yli 12 tunninhan ei saisi se kääntö venähtää ja siksikin kääntelen sen kolme kertaa. Ekana aamulla, päivällä ja viimeisenä illalla.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mä käännän munat korkeintaan sen 2 kertaa päivässä. Usein käy niinkin et toinen kääntö unohtuu ja käännän vaan kerran päivässä...
Hyvin noi on kuitenkin kuoriutunu.
herttahelmeri

Linkkejä konehaudonnasta

Viesti Kirjoittaja herttahelmeri »

http://www.feathersite.com/Poultry/BRKIncubation.html

Täältä löytyy kaikkeia mielenkiintoista :smt006
Vastaa Viestiin