Haudontapäiväkirja

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

ankkanen

Viesti Kirjoittaja ankkanen »

No eipä niitä munia enää ookkaan koneessa kun haudonta meni päin peräreikää, kosteus heitteli, lämpötila oli yhtä vuoristorataa . :angryfire: :angryfire: :angryfire: kele että ärsyttää
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Miten ne nyt sillain? :smt105
Eihän pienet heitot ees haittaa, mä voin tunnustaa että onnistun aina tyrimään, kyllä joka koneellisessa on aina välillä joku vesikippo päässyt kuivahtamaan niin että kosteus koneessa on romahtanut, ja sit yhden koneellisen kanssa olin niin itsepäisen tyhmä että kuvittelin voivani kuivata pyykkejä samassa pikku huoneessa :smt053 niin yllättäen kosteus koneessa sitten nousi ihan liikaa. Ja kesähelteillä oon onnistunut melkein keittämään munia ja sit kun oon avannut kannen antaakseni munien jäähtyä onkin se kansi unohtunut auki vähän pitemmäksikin aikaa... mutta hyvin on silti haudonnat onnistuneet :smt080

Nyt tää kuiva talvi-ilma tuottaa kyllä hemmetisti haastetta, kesällä riitti kun täytin koko koneen pohjakaukalon vedellä niin kosteudet nousi 80% mutta nyt mulla on tuolla kopperossa, entisessä vessassa jota suureellisesti kutsumme kodinhoitohuoneeksi koska siellä on lämminvesivaraaja, pyykkikone ja siivousvälineitten säilytys, märkiä pyyhkeitä yks kuivaustelineellinen ja lämpöpuhallin hönkii niitten alle kuumaa ilmaa jotta vettä haihtuisi mahdollisimman paljon. Sillä konstilla on tuolla koneessa kosteus himpan yli 80% nytkin kun siellä on enää vaan muutama muna poksahtamatta (sitä enemmänhän koneessa on kosteutta mitä enemmän munia).

Eikö sulla kuitenkin koneen koekäyttö mennyt hyvin? Mimmoinen kone sulla on? Koekäyttele nyt vaan perusteellisemmin ja sit uudet munat koneeseen, tsemppiä, kyl se siittä lähtee sujumaan :smt001
ankkanen

Viesti Kirjoittaja ankkanen »

Mulla meni koekäyttö varmaan siksi hyvin kun munia ei ollut vielä koneessa ja sitten ku munat oli niin meni vähän hysteeriseksi koko touhu. No ei se mitään ei ne munat maailmasta lopu joten saahan niitä uusia, koneena oli kaverilta lainattu melko vanha kone
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Uutta yritystä vaan kehiin! :smile:
ankkanen

Viesti Kirjoittaja ankkanen »

ann75 kirjoitti:Uutta yritystä vaan kehiin! :smile:
Totta kai Totta kai! Mutta höm... pian olisi ankanmunia saatavana tuolla mistä nuo munat tuli, sitä vaan että ku taas on hirvee ankkakuume :smt047
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Testaapas se kone syöntiin menevien munien kanssa...ne ei päivän (tai parinkaan) haudontakokeilun jälkeen mene vielä syömäkelvottomiksi. Ja kuten Mimmi jo mainitsikin, niin huoneenlämpöiset munat koneeseen. Laita kerralla mieluummin vain yhden sorttisia munia hautumaan, niin et joudu pähkäilemään erimittaisten haudonta-aikojen kanssa. (Kana kolme, ankka neljä vk:a.)
Kyllä se vielä onnistuu!
ankkanen

Viesti Kirjoittaja ankkanen »

Niin noista ankan munista,että munivatkohan ankat vielä kun ei se valoisuus ole paljoa lisääntynyt ja en ole ollut yhteydessä kyseiseen kasvattajaan jolta munat luultavasti saan
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tili mieleen, että ethän mennyt sääteleen kun laitoit munat koneeseen? Säädöt ja lämmöt heittää kun munat laittaa sinne. Se sitten tasaantuu.
Alussa tulee kosteutta liikaa, niin että ihan ikkunat huurtuu. se on kuiteski ihan normaalia.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo uutta yritystä vaan kehiin ja ihan rauhassa, jätät sen turhan hysterisoinnin :smt001
Säädöt enste koekäytöllä kohdalleen ja sitten kun lataat koneen niin älä lataa yötä tai työpäivää vasten vaan siten että pystyt sitä konetta vähän seurailemaan ja muuttelemaan jos tarve on. Mutta muista että ne kosteuden ja lämmön muutokset menee viiveellä eli älä räplää koko ajan, tunnin välein voit tarkistaa ja korjata jos on tarve.
Mutta päätä nyt ensin mitä munia ees haluat hautoa :smt003
Ja sit rotueläinten munat hautuvat ihan yhtä hyvin kuin sekulitkin :smt002 ja voi sitten se harrastus olla mielekkäämpää.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ankkanenhan asuu tässä Muhoksella. Mää oon jo ehdotellu, että tulis nyt ensinnäkin katsomaan kanojen ja ankkojen hoidon (ja sotkuisuuden) eroja ja samalla reissulla sais multa viiriäisen, kanan tai ankanmunia haudontaan. (No, ankkojen munien siitoksesta en anna takuita..) Mulla ainakin ankat munii kumpikin mamma joka päivä.

Eikähän sitä mikään estä laittamasta sekä kanoja että ankkoja.. :smt002

Ja joo, samaa sanon ku Suvianne: kun lataat munat koneeseen, älä heti hötkyile säätöjen kanssa. Ne heittelee vähän siinä alussa, mutta rauhoittuu, kun munat lämpenevät läpi saakka hautomakoneen lämpötilaan.
ankkanen

Viesti Kirjoittaja ankkanen »

Muusa kirjoitti:
Mutta päätä nyt ensin mitä munia ees haluat hautoa :smt003
Hitsit kun mulla vaihtuu tää laji minkä haluaisin mutta kyl se on jälleen kerran ankka :smt002
Vastaa Viestiin