Sähkökatkot aiheutti pientä paniikkia!

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Hm.. eikös niiden ole hyvä olla koneessa kunnes ovat kuivia?
Olisihan se, mutta tuo mun kone on aika vaarallinen liikkuvalle poikaselle, eikä ole kuoriutumiskonetta erikseen, niin oon katsonut paremmaksi siirtää heti lämpölampun alle. Tein samoin kanatipujen kanssa ja hyvin meni noinkin. Tuo mun hautomakone on kaikkien helvetinkoneiden esi-isä eikä ihan vastaa tarkoitustaan.

Tuo koiranpentujen etsiminen tuntui aivan toivottamalta. En voi uskoa että ne olis omin jaloin kyenneet noin häipymään kun joka paikka etsittiin niin moneen kertaan ja niin monta koiraa etsimässä mukana. Jotenkin tuntuu että kyllä ne on vienyt joko eläin tai ihminen mukanaan.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meiltähän varastettiin 7 viikon ikäinen pentu. Mutta se oli aika vilkkaasti kuljetun tien vierestä.
Pentu oli pihalla emon kanssa ja yhtäkkiä häipyny. Onneksi naapurien lapset kerto että olivat nähneet ihan saman näköisen kulkevan jonku tätin ja tytön kanssa.
Me mentiin äitin kanssa koputtelemaan ja siellä talon äiti avasi oven, sentään vähän nolona..
Oli kuulemma vaan seurannu ja he ei mahtanu mitään :smt017

Se on jo lapsen hemmottelua kun annetaan varastaa pentukin pihasta...

Villiinalla on kyllä ollu kamala kokemus. kun ei tiedä onko ne kuollu vai varastettu vai mitä?
Olen pahoillani tapahtuneesta!
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Joo kauheetahan tämä on ollu todellakin! Justiin tuo epätoivo et mitä ihmettä ku jälkiä ei oo oikein missään! Äitin kans vielä kierrettiin tänään varsinki nuita naapurien rakennuksia. Näitä kolmee jälellä olevaa vahin ku haukka ja viikonloppuna kaks niistä lähteeki uusiin koteihinsa. Meille jää onneksi Rommi Rusina.
Kävin tossa töitten jälkeen kattoon Ushvalla ankkoja ja olihan siellä kaks niitä kuoriutuneita. Niin ja yhestä oli nokka pihalla. Huhuu!! Joko on tullu lisää?? :smt007 Onneksi on tää ankka homma just meneillään, muuten olis tosi vaikeeta uskoo et on niitä kivojakin asioita maailmassa ja ettei kaikki mee aina aivan ketaralleen! :smt002
Voi Mimmillä on ollu kyllä kans kovasti murhetta! Osanottoni äitisi puolesta ja ikävä oli viirujenkin kohtalo! :smt010
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No, paistaa se aurinko aina risukasaanki: kun menin seuraavan kerran tallille, niin yks kadonnut viirukananen lentää räpisteli vastaan! Se oli jossain piilotellut niin hyvin, etten minäkään sitä löytänyt. Ja vielä mun ainokainen valkea kana! :smt007 Vähän se oli shokissa, mutta mitään fyysistä vikaa ei löytynyt. Toivottavasti toipuu! Eli kissat tappoivatkin "vain" kolme.

Kiitos osanotosta.
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Ihmeitten aika ei ole ohitse!! :smt003 Tänä aamuna kaks kadonnutta pentua kotiutui.. Pahasti nälkiintyneitä ja kuivuneita, mutta muuten ihan virkun olosia. Eläinlääkärikin piti tätä tosi ihmeenä, et miten ne on selvinny noista pakkasista, mitä täälä meilläpäin viime viikolla oli. :smt009 Nyt alkaa sitte vauvojen kuntoutus. Laitan tässä vaikka joskus ennen ja jälkeen kuvia pennuista tonne koirat topikkiin. On ne ihania!! :smt007
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mahtavaa!!!!
Miten ihmeessä ne on selvinny? Ilman ruokaa ja pakkasessa...
Superhauvoja :smt003
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Joo näistä tulee varmasti tosi sitkeitä ajureita!! :smt003 On todellaki suuri ihime, miten ne selvis ja vielä sekin ettei kettu tai vaikka supi napannu suihinsa. Lauantaina pojat kattelivat koiran kanssa vielä tuola mettäsä ja ovat olleet oikeella suunnallakin, käytiin seuraan mistä päin ovat tulleet. Mulla on itellä nilkka venähtäny, joten tuo mun hangessa ja mettäsä tarpominen ei oikein onnistu, mut jos ukko saa aikaseksi, nii käyään seuraan jälkiä vielä kelkalla tai mönkkärillä. Tosi palijo kiinnostaa mistä asti ne on tulleet!!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Wau! Upeaa, ihanaa, mahtavaa, uskomatonta!! Onneksi olkoon! Varmasti valtava onnen ja helpotuksen tunne! Toivottavasti nyt toipuvat ja voimistuvat hyvin ja ilman ongelmia. Ihana lukea hyviä uutisia! :smt001
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ihan älytöntä!!! Mahtava homma!!!!!!
onneksi olkoon!
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Ihmettelin aamulla että mitä se Viltsu niin aikasin soittaa, vaan en olis ikinä uskonu että tästä oli kyse!
Yli viikon kadoksissa ja pakkasta monta päivää lähemmäs 20 astetta! Selittäkää te viisaammat tämä, minä en kyllä pysty :smt017
Oon ollut ihan täpinöissään koko päivän tästä ilouutisesta. :smt041 :hello1: :wav:
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Uskomaton onni! Oliskohan ne jääneet "nalkkiin" johonkin ulkorakennukseen tms, missä ei ollut niin kylmä? Ihan omin avuinko ne kotiutui, vai löysikö joku?
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Ihan itsekseen olivat ilmestyneet pihaan aamulla. Villiinaaa, huhuu! Kävittekö te tutkiin minne pentujen jäljet vei?
Me sillon viikko sitte etittiin niin perusteellisesti lähialueet, että en usko että ne ainakaan kovin lähellä on olleet.
Semmonen onnettoman lyhyt karva kun noilla pennuilla on ja mahanaluset paljaana, miten ne on voineet selvitä! Uskomatonta.
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Nii käytiin me kävelemällä kahteleen, muttei kuitenkaan muuten. Meni se ilta sitte niin vauvoja hoivatessa. Isännät aiko lähtä huomena kelkkaileen, et voisivat sitte tutkia tarkemmin niiden jälkiä. On se niiden emä vissiin parina päivänä niitä tuonu kotia kohti, kun kuitenki oli niin selvä polku tallaantunu sinne suuntaan mistä pentujen tulojälkiä löyty. Nälissään poloset Rosia seuranneet, viimosilla voimillaan.. :smt086 Tosi aktiivisia ne nyt jo on. Joku oonnellinen saa niistä maailman parhaat koirat, niin reippaita kavereita ne on kokoajan olleet. Elukkalääkärikin vaan ihmetteli niiden virkkuutta ja uteliaisuutta ottaen huomioon miten kauhee viikko niillä oli ollu takana. :smt107
Tietty mua harmittaa, kun annoin tavallaan jo periks niiden löytymisen kans.. Olis vaan pitäny jatkaa kattelua vielä sitkeesti pakkasista huolimatta, olisivat voineet löytyä, jo vähä aikasemmin!

Ukkohan ne sillon ennen kuutta sieltä pihalta yhytti. Illalla kertoili sitte mulle kuin uskomaton se tilanne oli ollu. Isäntä käy aina aamusin tupakilla meijän kattilahuoneessa, josta menee takapihalle ovi. Tää oli sitte siellä kuunnellu, et päästinkö minä muka Rusinan etuovesta pihalle, kun selvästi kuuluu pennun ulinaa takapihalta. Aukas sit sen oven ja katteli sitä pentua, joka siinä istua törötti ja tuijotti takasin. Roni meinas mulle et monet savut ehti vetää ennenku tajusi, ettei se pentu ookkaan ruskee, niinku meijän Rusina, vaan musta eli just hukasa ollu pentu! :smt081
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hyvä hyvä! Hurjia haukkuja noin tomerista penikoista kasvaa!
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Alkuhaudonnassa kylmeneminen aiheuttaa alkioiden kuolemista ja epämuodostomia, paitsi jos kylmentäminen tehdään nopeasti (rapid cooling to 5-20 C), jolloin haitallisia vaikutuksia (muita kuin hieman viivästynyttä kuoriutumista) on vain vähän.
Tämän kaivoin esille tuolta ketjun alusta. Kun nyt mua hieman ihmetyttää, että miten tuo noin voi olla että ankoilla pitää viilentää nopeasti, mutta nyt luin tuosta maatiaiskanan säilyttäjien kirjeestä, että nopea viileneminen on tuhoisinta ja hidas ei niin haittaa. :smt017
Oliskohan pitänyt tehä uus ketju tästä aiheesta... no, meni nyt tähän samaan, jospa joku tämän täältä hoksaa...
Vastaa Viestiin