Sähkökatkot aiheutti pientä paniikkia!

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onnea Ushvalle loppumetreille!

Ja pekkikselle taas ankkavaaveista! Kuvat ois kivoja.. :smt002

*Muoks*: Ushva, täällä

sivulla 3 on miten mulla meni ääntely/säröt ja kuoriutuminen ankoilla. Eli jo päivänä 24 heilui ja äänteli ja illalla tuli säröjä. Aamulla sit kuoriutu eka.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Voi voi, ei vieläkään mitään muutosta eiliseen. Munat heiluu kovasti, mutta mitään ääntä niistä ei kuulu. Tosin nuo undut sirkuttaa taas tuossa niin että ihan pienet äänet ei varmasti kuulukaan tuon metelin yli. :smt090
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Meillä taisi mennä pari päivää ekasta säröstä kuoriutumiseen. Kaikki kuoriutui laskettuna päivänä.

Pekkis: tiiäkkö onko meidän ankan munat kanssa hedelmöittyneet? Tai siinä samassa aitauskessa olevien? Hihi, me keksittiin muuten nimiä niille ankoille, se lehmänkirjava on Heluna ja se vaaleanruskea Toffee. Tupsupäälle ei olla vielä keksitty :smt003 Jos harkitset niiden myyntiä niin.. :smt002
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Ei vieläkään yhtään kuoriutunutta, nyt on tasan neljä viikkoa siitä kun laitoin munat koneeseen. Oon tässä miettinyt että onkohan nämä jotenkin vioittuneet siitä kylmettymisestä kuljetuksessa. :smt017

Nyt on vasta kolmessa munassa reiät, mutta toooosi hitaasti ne isontaa sitä säröä jos vertaa kanatipujen kuoriutumiseen.

Kosteuden nosto mietityttää kun loput munat on ihan ehjiä vielä. Tukehtuukohan ne? Ainakin ne heiluu vielä.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ushva, kyllä se siitä! Kuulostat ihan samalle kuin minä kun odottelin kuoriutumista. Se tuntuu niin lopuuuuttoman pitkälle ajalle. Ankat kuoriutuu hitaammin kuin kanat. Eli eiköhän sieltä niitä huomiseen mennessä tule!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Jee, yksi on nyt kuoriutunut! Miten se voi olla niin iso, vaikka muna oli pieni? Tai siis eihän se nyt kovin iso ole mutta kun munaan vertaa niin en käsitä miten se on voinut mahtua sinne!? Kanatiput oli niin paljon pienempiä!
En ole ikinä ennen nähnyt ankkalasta ja täytyy sanoa että ensin järkytyin sen ulkonäöstä, mutta nyt kun se on kuivunut jonkin verran niin voi luoja että on suloinen! :smt007
Toivottavasti se saa nyt seuraa, että ei tarvitse yksin kasvaa. Nyt on vielä kolmessa muussa munassa säröt ja muissa ei näy mitään. Heiluvat kyllä kaikki.
Yhdessä munassa on ollut särö jo kaksi täyttä vuorokautta ja saan töin tuskin pidettyä sormeni erossa sen kuoriutumispuuhista. Kärsimätön? Minäkö? :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jei, onnea, onnea!! Pidähän vain näppisi erossa ja malta odotella! Ja jos ei jaksa kuoriutua, niin muista, että ei siitä silloin kunnon eläjääkään tulisi..
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Totta puhut, pitää tyytyä jännittämään vieressä miten käy.
Tässä kuva ensimmäisestä, vähän epäselvä tosin (onko nuo jalat muuten ihan normaalit?):
Kuva

Ihanaa että tähän kamalaan päivään mahtuu sentään jotain iloistakin.
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Onpas se sitte niin, niin sulonen!!! :smt007 Voi tätä onnea, tässä pahassa maailmassa sentään jotakin positiivista tapahtuu!! Ushva tuossa yllä vittaa meidän surkeaan ja epätoivoiseen yritykseen löytää kaksi aamulla minulla hukkaan joutunutta pentua.. Raukat vasta 7 vko ja pakkanen vain kiristyi! Kuolleet ne nyt tietty jo on, ellei joku niitä tieltä sitten kaapannut! :smt010 Oon itelleni niin vihanen ku päästin ne emän kans aamulla ulos ilman vartiointia, nin oon tehny siis joka aamu, et saan sillä välin siivottua pissat ja kakat pois! Nyt sitte kaks viidestä oli lähteny emän matkaan vissiin tonne metikköön. No niitä on nyt siis kokopäivä kateltu ympäriinsä. Apujoukkoja oli todella palijo yhteensä päivällä viis aikuista ja kaks lasta, sekä viis koiraa. Kiitokset Ushvalle ja pojille sekä teijän koirille! Illalla vielä kierrettiin nelijän aikusen ja yhen koiran voimalla. Naapurin emäntä tossa äsken soitti et nekin oli metässä samoilleet monta tuntia. Mutta mitään ei löyvetty! Niinku Mimmi tonne muualle kirjotti ja syytti itteensä huonosta eläinten pidosta tai jotaki, niin kyllä se minä oon jolla eläimet ei näköjään hengisä pysy! Mulla kuoli viikonloppuna kanin poikasetkin. Sekin oli omavika. Mua niin harmittaa ja inhoon oikeen itteeni!! :smt013 :smt009 Tsori ku menin tähän tämän nyt selostaan, mut en osannu asiaa lyhyesti kertoa. Ja niinku Ushva sano niin jotaki ihanaa sentään tuo ankka vaavien syntymä tähän hiton raskaaseen päivään!
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Voi kamala! Pienet pentu rukat :smt010
Mitäs pentuja ne oli? Mullonkans toi rääpäle tos joka välillä on kadonnu tonne metsään, sydän syrjällään haettu ja aina onneks ainakin toistasek löytyny!
Voin vaan kuvitella miten kauheaa on ollut!
Voimia kuitenkin sinne!!!
Ja Ushvalle onnittelut ankkavaavista!
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Nuo pennut on semmosia 75% dreevereitä. Itekki oon ollu kadonnutta pentua metästämäsä aiemminkin ja sillon meillä oli kaverina oikein niitä jälkikoiria jotka kadonneita kattelee. Nuo pennut on siitä niin hankalia, et heti ku ne hoksaa joutuneensa hukkaan niin ne piiloutuu ja ei päästä pihahdustakaan. Tiiä kuin läheltä oon menny ja silti en oo löytäny. :smt009 Meitä oli vaan niin palijo ehtijöitä ja koiria kans et ihmettelen suuresti ku ei löydetty niitä ees kuolleena? :smt012 Oli ihan hirvee tunne juosta aamulla tuola metäsä, ku pakkanen kiri kokoajan ja lisäksi sato lunta useemman sentin, et tunnin päästä oli jo tosi vaikee erottaa enää minkään moisia jälkiä. Levätkää rauhassa Mimmi ja Nalle.. :smt010 :smt010 Heidän uudet perheensäkkin osallistuivat etsintöihin.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mul meni varmaan yöunet... Tosi surku kyllä :smt010 :smt010
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Huh! Onpa Villiinalla nyt surua...ensin kanin- ja nyt sitten koiranpennut :smt010
Onnea kuitenkin kaikille ankkalapsosista!
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

:smt056 Villiinalle!

Ankanpoikasen jalat näyttää aivan normaalille. Hm.. eikös niiden ole hyvä olla koneessa kunnes ovat kuivia? Näyttää vain aika märälle.

Muistattehan kaikki ankkavaaveja hautovat, että ankat tarvitsee enemmän poikasena niasiinia kuin kanat -> kananpoikasenrehuun pitää lisätä oluthiivaa tms. jos sitä käyttää niiden ravintona.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Voih, osanotto Villiinalle.. :smt010 Ihan kamalaa.. Mutta koeta nyt olla itseäsi syyttämättä, eläinten kanssa aina sattuu ja tapahtuu, vaikka miten tekis parhaansa.

Mullakin oli kissat saanu jotenkin viiruhäkin oven auki ja neljä viirua päätyi kissan ruuaksi.. :smt012 Tietysti kanoja kaikki, vaikka kolme kukkoakin olisi ollut tarjolla.

Se ovi oli kyllä saattanut jäädä mulla huonosti tai auki, kun olen ollut vähän ajatuksissani pari päivää.. Mulla oli jäänyt pupukarsinankin ovi auki, mutta eipä siitä juuri haittaa ole.. Juoksentelevat välillä pitkin tallia luvankin kanssa. Ne kyllä popsii ankkojen rehua, se ei varmaan ole oikein hyvä juttu? Siksi en ole antanut niiden ihan valvomatta siellä mellastaa.

Mä oon koko ajan varonut tuota kissa+viiru-yhdistelmää, sillä vaikka kissat ovat tottuneet kanoihin ja tipuihin, niin olen huomannut, että vapaana viipeltävä viiru on kissoille liian kova houkutus: viiriäinen liikkuu niin saalismaisen äkkinäisesti, että kissoilla kyllä herää saalistusvietti heti.
Vastaa Viestiin