Sähkökatkot aiheutti pientä paniikkia!

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ushva

Sähkökatkot aiheutti pientä paniikkia!

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Vuosi vaihtui uuteen (hyvää uutta vuotta muuten kaikille!) ja minä vanhenin samalla yhdessä illassa noin parivuotta pelkästä stressistä.
Meillä oli eilen aivan hirveä myrsky täällä ja jo alkuillasta meni sähköt ensimmäisen kerran. Mulla on ankan munat koneessa ja voitte uskoa että suunnilleen hypin täällä tasajalkaa ja kihisin raivosta. Sähköt oli noin vartin verran kokonaan pois ja kävin nakkaamassa peittoja hautomakoneen päälle että se ei jäähtyisi niin nopeasti. Soitin SOS-puhelun Villiinalle ja yritin soittaa myös vattenfallin asiakaspalveluun, missä ei vastattu. Onneksi, sillä olisin ehkä saanut hullun maineen kun olisin itkenyt muniani sille asiakaspalvelun viattomalle henkilölle.
Soitin kaverille joka asuu meiltä parin kilsan päässä ja kuulemma sähköt heilläkin pois. Myös kaveri, joka asuu meiltä yli 20km päässä ilmoitti että sähköt on pois sielläkin, suunnilleen puoli kuntaa pimeänä ainakin.
Kun sähköt lopulta tuli takas, kävin ottamassa peitot pois koneen päältä ja kosteus oli tietysti pompahtanut lähemmäs 80! :smt013
Tämä hermostus ei päättynyt tähän vaan sähköt räpsi koko illan aina vähäksi aikaa pois ja taas takaisin ja olin joka kerta ihan paniikissa että nyt ne meni kokonaan, sillä kaveri joka asuu parin kilsan päässä ilmoitti että heille ei tullut sähköt takaisin, vaan oli monta tuntia putkeen pois. Itseasiassa tämä meidän talo oli sattumoisin viimeisiä taloja missä sähköt ees jotenkuten pysyi päällä, tästä eteenpäin koko kylä oli pimeänä. Joku varjelus kai se oli noilla meidän ankanmunilla, tai uskomaton tuuri. Ei tarvinnut alkaa itse hautomaan :smt005
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, sama vika rahikaisella.. Meillä oli paljonkin sähköt poikki, ainakin kerran yli kaks tuntiakin putkeen ja mulla on ne surullisen kuuluisat rokkimunat koneessa.. Mutta en mä tehnyt mitään, ei ne munat muutaman tunnin viileämmästä mikskään mee. Joskushan ne kanamammatkin käy vähän tuulettumassa.

Ja varsinkin ankanmunilla on hyväkin, että viilenevät välillä, se vahvistaa verenkierron kehittymistä. Eikä tuo kosteuskaan varmaan niillä niin haittaa: ankkamammahan voi välillä käydä kylmässä vedessä uimassa ja hetken kuivateltuaan läsähtää takaisin munien päälle. Luulisin, että siinä on sekä viileää että melkoisen kosteaa!

Onnea vain haudontaan!
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Jostain ankkaoppaasta lueskelin jtoain, että ankanmunien on parempi viilentyä nopeasti kuin hitaasti jos on pakko viilentää. Mutta voi olla että se oli vain joku tietty hautomsien vaihe.. kauhea kun ei muista ja ei jaksa laiskana tarkistaa :smt012
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Tämä haudonta on nyt mennyt muutenkin vähän huonoon suuntaan viime päivinä. Kaksi munaa missä oli jo alkio, oli alkaneet pilaantumaan ja kaksi munaa oli sellaisia missä oli vain tumma piste mutta ei muuten kehittyneet ja yksi oli ihan tyhjä.
Lisäksi kahdessa munassa on ollu alusta asti säröt kuoressa, kuljetuksessa varmaankin tulleet. Ne on kehittyneet normaalisti, mutta onko toivoa että ne loppuun asti kestävät niin että niistä terveet ankkalapset joskus kuoriutuisi?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi harmi, että on kinkkistä Ushvan haudonta :smt009 Säröt kuulostavat huolestuttavilta...semmoisiahan ei kannattaisi laittaa ollenkaan hautumaan.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Eikös jossakin ollut ohje että säröisiä munia voi paikata teipillä?

No kuiteskin, lueskelin nyt vähän tarkemmin ankkakirjaa, ja tosiaan, ankanmunien viilentäminen keskihaudonnan aikana kerran päivässä (10 minsaa kone auki, aloittain 5 min ja kasvattaen sitä tuohon kymmeneen minuuttiin, päivät 8-27) parantaa ankan ja hanhenmunan kuoriutumisprosenttia 2-25%!! Alkuhaudonnassa kylmeneminen aiheuttaa alkioiden kuolemista ja epämuodostomia, paitsi jos kylmentäminen tehdään nopeasti (rapid cooling to 5-20 C), jolloin haitallisia vaikutuksia (muita kuin hieman viivästynyttä kuoriutumista) on vain vähän.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Säröt on niin huomaamattomat, (vain hyvässä valossa erottaa että kuorenpinnassa on hiuksenhienoja kuvioita,) että toisessa olevan särön huomasin vasta ensimmäisessä läpivalaisussa. Toisen huomasin jo kun laitoin munat koneeseen, mutta halusin kuitenkin sitäkin kokeilla.
Postimatkallakin nämä munat viipyi kaksi vuorokautta ja olivat tosi kylmiä, epäilin niiden jo jäätyneen!
:smt012
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Jatkan tähän samaan uusimmat uutiset: Munat liikkuvat! Huomasin tämän järisyttävän ihmeen eilen illalla ja nyt olen nähnyt jo ainakin viiden eri munan liikkuvan! :smt005
Nyt on menossa siis 19. päivä haudontaa. On ollut niin hermoja koetteleva haudonta tämä, että jos nyt epäonnistuu, niin menee kyllä haudontainto multa samalla tavalla kuin Sylvia-kanalta syksyllä.

Näin viime yönä tosi omituista ja hyvin todentuntuista unta, missä ankanmunat kuoriutuivat, mutta niissä ei ollutkaan ankkoja, vaan ihmisiä. Nämä ihmiset paljastuivat joksikin avaruusolioiksi jotka olivat keksineet tavan siirtyä maapallolle ankan munien kautta. Kaikki muut olivat haltioissaan, mutta minä ihan maassa kun en saanutkaan ankkoja. Joku sanoi minulle sitten oikein hämmästyneenä, että "olisitko tosiaan ottanut mieluummin vain ankkoja?" :smt103 Ja minä melkein tippa linssissä siihen: "no olisin!" :smt010
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

:shock: Nepä jo aikaisin liikkuu! Vaikuttavat hyvin virkeiltä siis. Hassu uni :grin:
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

noi säröt on hulestuttavin juttu! kyl siel munassa liikettä voi olla mut se on se sikiö asteella oleva vielä.19-28 poikanen kehittyy hurjaa kyytiä tuossa vaiheessa ja liikkuu munassaan varsinkin loppuvaiheessa paljon.siksi olisin huolissani noista säröistä! poikanen liikkuu ja voi ennenaikojaan puhkaista tuon kalvon ja kuoren ennenkuin on tarpeeksi kehittynyt .ne munat joissa on noita ns.hius halkeemia on ollu liian kylmässä ja sit kun tuot lämpöiseen niin halkeama supistuu ja sitä ei nää silmällä.minä en koneeseeni moisia munia pistä ,on suuri vaara et menee koko satsi munilleen yhden ainoan takia! eli noi säröt on kylmästä johtuva juttu.joko kuljetus tai pesä on kylmässä en lähde enempää arvelemaan syytä!
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Kannattaisikohan noita särömunia yrittää teipata? Levittääkö ne siis jotain bakteereja tuolta särön kautta vai miten ne voi pilata muutkin munat?
Kyllä ne kuljetuksessa on kylmettyneet, munat oli jääkylmiä kun hain ne postista. Ihme että näinkin hyvin on alkaneet kehittymään, saa nähdä mikä on lopputulos!

No onneksi meillä nyt kuitenkin on toivoa siitä että pekkis on tuomassa ankkoja kesällä tänne pohjoseenpäin. (olethan, olethan! [-o< ) Meni tämä haudonta miten hyvänsä niin tulee ainakin sieltä sitten vaakuttimia. Ja hanhia myös. :smt003
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

tulee tulee varpilla! siinä se juttu just onkin et jos ne levittää bakteerin!
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Voi ei! Vielä viikko pitäis odottaa, tämä jännitys on sietämätöntä! :smt013
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Samaa mieltä edellisen kanssa! :smt003 On kyllä ollut hiivatin jänskää hommaa tää ankkojen haudotus, verratuna vaikka noihin tipu haudotuksiin. Panokset toki on meillä kovat kun kummallakaan ei entuudestaan ankkoja ole, mutta uskon et kaikki menee kuitenki hyvin.. Kun kerran vaaratekijätkin eilen eliminoitiin.. :smt047
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

monesko päivä menossa?
Vastaa Viestiin