Covatutto 24 puoliautomaatti kokemuksia

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
siuqu

Covatutto 24 puoliautomaatti kokemuksia

Viesti Kirjoittaja siuqu »

Mietinnässä olisi hankkija joku tuon kokoinen kone kotitarve haudontaan, onko kyseisestä koneesta kokemuksia? Pitäs olla helppo, yksinkertanen ja luotettava :)
Chick
chabo
Viestit: 194
Liittynyt: 06 Huhti 2010, 14:42
Paikkakunta: Orimattila

Re: Covatutto 24 puoliautomaatti kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Chick »

Mulla nyt eka testi menossa. Päiviä 21 ja 22;sta kuoriutunu 19. Ei ole mitään kosteusmittaria ollut, ihan koneen omilla asetuksilla.
-Muoks. 22vrk aamulla kaikki kuoriutuneet
Wyandotteja, Plymouth rockeja
Kate75

Re: Covatutto 24 puoliautomaatti kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Kate75 »

Minulla on tuollainen ja on helppo käyttöinen! Munien kääntö on helppoa, kun kanttakaan ei tarvitse avata. Ei ole tarvinnut säätöjä muuttaa. Kanoja ja viiriäisiä olen sillä hautonut.
Chick
chabo
Viestit: 194
Liittynyt: 06 Huhti 2010, 14:42
Paikkakunta: Orimattila

Re: Covatutto 24 puoliautomaatti kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Chick »

Mikähän virka noilla kaikilla rei'illä kannessa on? Kolme kertaa olen hautonut onnistuneesti ilman kosteusmittaria, ja nyt kun sellaisen sinne laitoin ihmettelin miten alhainen kosteus% on. Haihtuuko se niistä rei'istä? Oletteko teipanneet niitä umpeen?
Wyandotteja, Plymouth rockeja
Maa-jussi
tipu
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Helmi 2019, 10:19

Re: Covatutto 24 puoliautomaatti kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Maa-jussi »

Ne lienee ”ilmastointi” reikiä. Kaksi olen tulpannut kun aika kuivana on käynyt, 30-40% kosteudella.

Muuten ihan tehdassäädöillä on hyvin pelannut. Parhaimmillaan ollut 40 ankanmunaa 2:ssa kerroksessa (siis ihan vaan päälisin). Automaattikääntö toimii hyvästi ja vaikuttaa päälläoleviinkin, tai ainakaan ei ole hautomistehoa heikentänyt.
Avatar
LissuMaija
muna
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Huhti 2019, 18:00

Re: Covatutto 24 puoliautomaatti kokemuksia

Viesti Kirjoittaja LissuMaija »

Minulla on Covatutto 24eco toiminut hyvin tehdassäädöillä. Tai no, lämpötilaa taisin vähän tyhmyyksissäni säätää, mutta vahingossa kai hyvään suuntaan, koska kesken jääneet ovat olleet ilmeisesti kukon alkuja. Kanoja on molemmilla kerroilla syntynyt enemmän kuin kukkoja.

Ei ole automaattikääntäjää. Käännän itse 3 krt/vrk ja hyvin on toiminut. Kaksi hienoa parvea maatiaisia on saatu.
- suomalaiset maatiaiset -
Tiira
tipu
Viestit: 29
Liittynyt: 23 Huhti 2019, 09:06

Re: Covatutto 24 puoliautomaatti kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Tiira »

Täälläkin Covatutto. Haudonta sujui hyvin mutta konetta jälkikäteen siivotessa huomasin, että koneen muovikotelon sisälle oli mennyt vettä. Ruuveilla kiinni olevaa pohjalevyä raottamalla ja konetta kallistamalla vettä tuli muutama desi. Nyt kuivatus.. Onneksi tämä ei vaikuta moottoriin.

Myyntipakkauksessa ei ollut kumitiivistettä, jolla voisi tiivistää koneen ulkopuolelle jäävän vesiastian läpiviennin. Siitähän se vesi koneen sisäosiin on mennyt, muutakaan mahdollisuutta ei ole kun pohjakotelo on ehjä. Tiiviste tarvitaan, mutta muuten tykkään tästä koneesta aiempaa (Brinseaa) enemmän.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Covatutto 24 puoliautomaatti kokemuksia

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Itse hankin juuri covatutto 24 digital koneen (puoliautomaatti). Minulla sama juttu, että puhdistamisessa konetta vettä meni myös alaosaan sisälle. Ruuvasin pohjan auki.

Haudoin ankkoja ilman kosteusmittaria, eli luotin valmistajan ohjeisiin. Laskin lämpötilaa hieman. Kaikki 5 itämään lähtenyttä munaa kuoriutuivat, mutta 2 väärästä päästä munaa, eli näitä poikasia piti auttaa. Minua häiritsi alusta asti, että munia ei saanut optimaaliseen asentoon haudonnan ajaksi -> lisää ankoilla riskiä kuoriutua väärästä päästä. Pienillä kikkailuilla munat olisi saanut hyvään asentoon, mutta munat eivät silloin enää pyörineet vipukäännön avulla.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
LissuMaija
muna
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Huhti 2019, 18:00

Re: Covatutto 24 puoliautomaatti kokemuksia

Viesti Kirjoittaja LissuMaija »

Covatutto 24 puoliautomaatti on toiminut minulla hyvin lähes täysin tehdasasetuksilla ilman mitään mittareita. Olen hautonut sillä onnistuneesti 6 kertaa.

Nyt sitten tulin ruuvanneeksi koneiston kotelon auki ja puhdistaneeksi koneistoa, sen jälkeen haudonta epäonnistui 100%. Ilmeisesti puhdistaessani tulin koskeneeksi termostaattiin? Puhdistin pumpulipuikolla myös lämmityskaapeleita, eihän ne voineet siitä vioittua? Termostaattia epäilen, koska epäonnistuneen yrityksen jälkeen laitoin tyhjään koneeseen digimittarin, se näytti reunassa lämpötilaksi 37,0. Tästä ja viidennen päivän hämähäkkien puuttumisesta päättelin, että epäonnistuminen johtui liian alhaisesta lämpötilasta.

Toinen ero aikaisempiin vuosiin verrattuna on se, että Covatutton oma lämpötilamittari meni rikki pari päivää hautomisen alkamisen jälkeen, mutta se ei kai voi vaikuttaa lämmitykseen, koska ei ole yhteydessä koneistoon?

Säädän nyt lämpötilaa huonelämpötilamittarilla (elohopea) ja digitaalisella, mutta ei meinaa onnistua. Minua hämmentää se, että elohopeamittari näyttää korkeampaa kuin digi. Toisaalta mittarit näyttävät lämpöisempää keskelle kuin reunoille. Pitäisikö lukema olla sama reunoilla ja keskellä?

Laitoin koneeseen eilen uudet munat, koska ajattelin, että ehkä tyhjässä koneessa mittarit heittelevät ja toisaalta lämpötilat ovat jo niin lähellä oikeaa haudontalämpötilaa, että saattaisi onnistua(?). Munien kanssa elohopea näyttää nyt reunalla 38 ja digitaalinen 37,3. Kumpaa lukemaa uskon vai onko totuus näiden keskiarvo?

Lämpötilaa ei kannattane nostaa, jos oletettavasti keskellä on lämpöisempää?
- suomalaiset maatiaiset -
Vastaa Viestiin