Fasaanien munien haudonnan ABC

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Fasaanitarha

Fasaanien munien haudonnan ABC

Viesti Kirjoittaja Fasaanitarha »

Hei

MUOKS: Voi mua puusilmää, tuollahan ihan alussa on konehaudonnan ABC. Mut hei, jos jollakulla on lisää vinkkejä, joita sieltä ei löydy niin äärimmäisen kiitollisena otan vinkit vastaan. Ainakin nyt kiinnostais, että minkälainen hautomakone olis hyvä ja mitä ei ainakaan kannata ottaa. Makuasioita juu, mutta olis kiva juurikin kuulla niitä makuasioita.


Olen aivan vihreä näissä lintuasioissa. Viime kesänä hommasin nuoria fasaaneja ja nyt, kun niillä on aikuisten sulat ilmeni, että sukupuolijakauma on 6 kukkoa ja 14 kanaa.
Onko noita kukkoja liikaa suhteessa kanoihin (näin epäilen).
Kun munia keväällä toivon mukaan alkaa ilmaantua niin kerätäänkö hautomakoneeseen aiotut munat heti ekasta munasta alkaen haudottavaksi vai odotellaanko x päivää (eli montako päivää) ennenkuin munia aletaan kerätä haudottavaksi?
Kun niitä kerää haudottavaksi niin miten niitä kuuluu säilyttää ennen hautomakoneeseen laittoa? Eli pistänkö jääkaappiin ja kun on riittävä määrä munia niin sitten kaikki kerralla hautomakoneeseen?
Hautomakoneista en mitään ymmärrä, mutta haluaisin mahdollisimman vaivattoman eli maksan mieluummin vähän enemmän siitä, että kone hoitaa homman mahdollisimman pitkälle. Osaatteko yhtään vinkata millaista konetta kannattais katella, kun itse en noista ymmärrä tuon taivaallista?
Jos poikasia kuoriutuu, missä vaiheessa ne otetaan pois koneesta?
Mitä ruokaa ensimmäisinä päivinä? Pitääkö niitä jotenkin auttaa syömään opettelussa?

Löytyykö näihin kysymyksiin jotain kirjallisuutta vai pitääkö vaan ahkerasti selata tätä Munanettiä ja yrittää poimia vinkki sieltä, toinen täältä?

Terv. Aloitteleva fasaaniharrastaja
Kotala

Re: Fasaanien munien haudonnan ABC

Viesti Kirjoittaja Kotala »

Esim. täältä löytyy tietoa fasaanien kasvattamisesta: http://www.kotalan.fi/p/paasivu.html

Arto
Vastaa Viestiin