King Suro manuaalilla haudonta

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Sapu

King Suro manuaalilla haudonta

Viesti Kirjoittaja Sapu »

Takana kaksi haudontaa ko. koneella - toinen kanan- ja toinen kalkkunan munilla. Jotain mättää ilmeisesti säädöissä kun molemmissa haudonnoissa useita mennyt kesken ja kuoriutumisvaiheessa kuollut kuoreensa. Seuraavaa haudontaa varten olisi kysymyksiä tämän koneen käyttäjille:

Oletteko onnistuneet koneen oman kosteustyynyn kanssa vai jollain muulla viritelmällä? Koekäytössä tyynyllä en saanut kosteutta pysymään tasaisena, joten lisäsin koneeseen yhden lasipurkin, jonka avulla kosteys pysynyt tasaisena n.3vrk kerrallaan. Nyt epäilyttää kuitenkin että jakaantuuko kosteus yhdestä purkista riittävän tasaisesti koko koneeseen? Pitäisikö yrittää alkuperäisellä tyynyllä, useammalla purkilla tai muulla konstilla?

Ohjeistuksen mukaan kosteus oli kananmunilla n.45-50% ja kalkuilla 40-45%. Nämä ohjeet siis Brinsea Octagonin käyttäjiltä. Voiko arvot olla konekohtaisia? Onko liian alhaiset King Suroon?

Muita vinkkejä ja kokemuksia tällä koneella haudonnasta?
Annir85

Re: King Suro manuaalilla haudonta

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Moikka. Mulla on tuo king suro eco, 24Munan kone. Ostin sen käytettynä, hyvät neuvot sain sienien käyttöön, mutta ei mulla oikein luonannut niiden kanssa. Niinpä leikkasin maitopurkista pitkittäin puolet, lytistin ja sieni sen sisälle ja koko viritelmä sienille tarkoitettujen härpäkkien varaan. Kasteluletku tietenkin maitopurkkisäiliön sisälle osoittamaan ja truutallinen pari kertaa päivässä säiliöön. Sieni imee veden itseensä ja siitä se haihtuu nätisti. Ei varmaan välttämättä tarttis sientä laittaa lainkaan.
Aluksi leikkasin maitopurkista kulmapalan pitkittäin ja teippasin toisen päädyn, mutta se alkoi vuotaa jossain kohtaa, niinpä sen takia puolikkaan purkin ahdoin koneeseen.

Mulla nyt toki vasta toinen "kokonainen" haudonta menossa ko. koneella. Odottelen myös mielenkiinnolla mitä kokemuksia muilla on :smt024
Goodman

Re: King Suro manuaalilla haudonta

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Omien kokemusten ja muilta saamieni vinkkien mukaan liika kosteus haudonnan aikana aiheuttaa sen, että poikaset kasvavat liian isoiksi, eivätkä sen takia pysty kuoriutumaan. Itselläni on myös kosteusmittari joskus näyttänyt täysin vääriä lukemia, eli kannattaa kalibroida se.
Sapu

Re: King Suro manuaalilla haudonta

Viesti Kirjoittaja Sapu »

Tällainen mittari minulla koneessa: http://www.hautomakone.fi/index.php?rou ... uct_id=307
Testauksen mukaan kosteuden pitäisi kyllä oikeita lukemia näyttää.

Kiinnostaa tietää nimenomaan se, mitkä ovat ne sopivat arvot tällä koneella haudonnalle? Vai onko siihen konekohtaisia eroja?
Aika hurjia vaihteluja eri ohjeistuksissa saa lukea! Toiset suosii 40-45% kosteutta, jopa alle 40%. Toiset taas 55% ja jopa päälle. Onko nuo omat käyttämäni pielessä? Siksikö tipuja kuolee kuoriutumatta kuoreensa?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: King Suro manuaalilla haudonta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä luulen että ne olosuhteet joissa haudotaan on se ratkaiseva tekijä millä säädöillä mennään. Pitää löytää ne säädöt jotka toimivat omassa kodissa ja ne löytyy kokeilemalla. Ehkä nuo koneet eivät ole yksilöitä mutta olosuhteet ovat.
Itse haudon king suro täysautomaatilla ja käytän sitä koneen mukana tullutta kosteusrättiä mutta pumppu hoitaa kosteuden. Tosin en käytä sitä pumppua kuin vasta lopussa kun nostan kosteuden ekan särön tultua. Ilmanvaihtoreiän pidän aluksi puoliksi auki ja avaan kokonaan kun nostan kosteuden. Tämä toimii parhaiten meillä, korkeammilla kosteusprosenteilla on tullut jopa paljonkin loppuun asti kehittyneitä mutta kuoreen jääviä tipuja. Mulla ei ole erillisiä mittareita, koneen mittareilla mennään. Omilla munilla kehittymään lähteneiden munien kuoriutumisprosentti on nykään aina yli 80, joskus jopa 100. Postin tuomilla ollut myös yhtä hyviä mutta myös tosi huonoja, mutta postimunat on aina vähän riskipeliä. Paljon olen kokeillut, rukannut kosteutta ja vähän lämpöjäkin, vaihtanut koneen paikkaa eri huoneisiin kunnes löytyi tämä nykyinen systeemi.
Enkä tiedä onko sillä väliä mutta laitan aina koneen täyteen munia, jokusen tyhjän saa aina poistaa ekan läpivalaisun jälkeen mutta kone on kuitenkin lähes täynnä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Goodman

Re: King Suro manuaalilla haudonta

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Katsoin pari videota tuosta King Surosta ja .... kauhistuin. Onpa melkoinen insinöörien taidonnäyte ulkopuolisine vesipumppuineen ja kääntölaitekin tuntuu suorastaan hölmöltä. Mielestäni monissa koneissa käytetty laakea vesitila koneen pohjalla on hyvä ja helppo ratkaisu ja pitää kosteuden melko tasaisena. Haudonnan aikana tuo 45% riittää hyvin ja sitten lopussa on ehdottoman tärkeätä saada nostettua sitä yli 60%:iin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: King Suro manuaalilla haudonta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Tuo suron vesipumppu on hyvä, se pitää kosteuden juuri siinä missä haluaakin ilman että pitää muistaa lisätä vettä johonkin, ilman koneen aukomisia. Vähän kököltähän se kyllä näyttää ja tilaa vie aika paljon. Muutenkin täysautomaatti suro toimii kuin junan vessa ja hoitaa haudonnan itse kunhan muistaa ottaa käännön pois ja nostaa kosteuden haudonnan lopussa. Eikä silläkään niin väliä muistaako, kuoriutuu ne sinne kuitenkin jos unohti, nimimerkki kokemusta on :-"
Sekin siinä on hyvä että voi ostaa pelkän vesipumpun, kääntölaitteen tai koneen yksitellen, ei tarvitse koko hoitoa uusia jos/kun yksi osa menee rikki.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin