Äkkiä apuja itse tehtyyn hautomakoneeseen!

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Pikkukana

Re: Munien kääntämisestä

Viesti Kirjoittaja Pikkukana »

Onko sulla siis kaupan munia haudottavana? Kaupan munat kun ei välttämättä ole hedelmöittyneitä, vaikka olisivat luomumuniakin, jos ei kanalassa ole kukkoa...
Marakatti

Re: Munien kääntämisestä

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Juu tiedän kyllä mutta oli pakko kokeilla kun utelias olen :smt005 Ja siksi myös että testailen vielä tuota laitetta, mutta eiköhän sinne nyt uskalla laittaa siitosmuniakin kun lämmöt kyllä ovat pysyneet hyvin :smt045
Marakatti

Kesken mennyt muna?

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Testaan siis vielä itse tekemää haudontakonetta, joten olen laittanut sinne kaupan luomumunia, jos vaikka vahingossa lähtisivät kehittymään :smt003 Laitoin ne viime viikon sunnuntaina illalla, mutta aloitin laskemaan päiviä vasta maanantaista. Kääntelin niitä tuossa aamusella ja samalla läpivalaisin niitä. Kovin tyhjiltä näyttivät, mutta yksi jäi mietityttämään...

Koitin ottaa kuvaa, muttei siitä mitään näkynyt. Näyttää siis siltä, että ihan kuin keltuainen olisi "haljennut", se on siis levinnyt terävän pään molemmin puolin sivuille, mutta olin näkevinäni pienen verisen pisteen siinä. Pällistelin sitä aikani ja aloin miettimään, että ihan kuin keltuaisen ympärillä näkyisi jonkinlainen "rengas". Olisiko tuo nyt alkanut kehittymään mutta mennyt kesken? Vaiko pilaantunut? Vai näenkö ihan omiani?

En ottanut vielä ruumiinavaukseen, josko olisikin lähtenyt kehittymään, etten nyt sitten tapa sitä. Auttakaahaan viisaammat! Ja niin juu, tämä piste oli ehkää n. 1cmx1cm kokoinen, enkä saanut mitenkään näkymään kuvassa, joten toivottavasti ymmärsitte edes jotenkin tämän sepustuksen :smt005
Marakatti

Re: Kesken mennyt muna?

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Kävin äsken läpivalaisemassa uudestaan, mielestäni siellä näkyi pieniä punisia juovia, (ehkä verisuonia?) mutta keltuainenvaikutti "löysältä", jotenkin vain "lillui" mukana kun käänsin munaa. Taidanpa tehdä ruumiinavauksen piakkoin...
Marakatti

Re: Kesken mennyt muna?

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

http://aijaa.com/CGwOl0

Eikös tuo ole kesken mennyt kun tuo keltuainen on noin levinnyt? Harmittaa :smt009

Muok. Kuvassa ei näköjään näy niin hyvin tuo veri, mutta näkyy kuitenkin eli kyllä siellä joku on yrittänyt lähteä kasvamaan varmaankin
Goodman

Re: Kesken mennyt muna?

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Anteeksi nyt vaan, mutta mikä idea on rikkoa epäselvä haudotettava muna? Ei siitä ainakaan tuon jälkeen mitään tule. Kaupan munia haudotettaesa onnistumisprosentti on niin pieni, että niitä kannattaa laittaa koneeseen reilusti. Väittäisin, että kolmen terveen poikasen saaminen edellyttää vähintään yli 10 munaa. Ja säälittävintä ikinä on saada kuoriutumaan yksi tipu: itsellä kävi joskus niin, enkä halua sen koskaan enää toistuvan. Kanan alla haudottaessakaan se ei ole kovin ihanteellinen tilanne, sillä ainakin itsellä kävi joskus niin, että emo vierotti poikasensa hyvin varhaisessa vaiheessa, eikä poikanen oikein sopeutunut mihinkään parveen. Kana on laumaeläin ja mielestäni poikasiakin pitäisi olla aina vähintäänkin kolme, jotta niillä olisi seuraa toisistaan.
Marakatti

Re: Kesken mennyt muna?

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

No se idea siinä oli, että näytti niin pilalle menneeltä kuin vain voi. Lueskelin ympäriinsä ennen rikkomista ja kaikkialla kesken mennyttä munaa kuvailtiin juuri sellaiseksi joka tuo oli.

Ja tiedän kyllä, että kaupan munien kuoriutumisprosentti on pieni, siksi niillä konetta vielä testaankin ennen "kunnon" munien hankkimista. Ja niitä on kyllä tuolla koneessa vielä, en laittanut vain yhtä tai kahta munaa tietenkään, jos niistä tulisikin jotakin.
Vastaa Viestiin