Kiinalainen hautomakone

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Goodman

Kiinalainen hautomakone

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Tilasin Kiinasta tuollaisen Janoel 24 -merkkisen hautomakoneen. Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä laitteesta?
En ole vielä itse testannut, mutta ainakin näyttää ihan asialliselta jos vain tuo elektroniikka pelittää.
tomos

Re: Kiinalainen hautomakone

Viesti Kirjoittaja tomos »

miltä sivulta tilasit? itelläkin pitäisi ostaa kone
Goodman

Re: Kiinalainen hautomakone

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Samoja laitteita on sekä eBayssa että aliexpressin sivuilla. Itse hankin aliexpressistä siten, että toimitus tuli Saksasta -tuotiin ihan kotiovelle.
heikki

Re: Kiinalainen hautomakone

Viesti Kirjoittaja heikki »

Mulla on janoel 48 ja uskon, että saat rahoillesi vastinetta.
Lämpö pysyy erittäin tarkasti, muutta kosteusmittarista en ole täysin vakuuttunut (tosin en ole sellaista kyllä oikein tottunut koskaan käyttämäänkkään) Ihan kohtuullisiin tuloksiin olen sillä päässyt, mutta mielestän hieman parenpaan tulokseen olen päässyt ikivanhalla vapaastihengittävällä styroksiboksilla munia käsin käännellen. Hintalaatusuhde on mielestäni ihan jees, mutta eipä mulla kyllä hintavista koneista ole kokemustakaan. Jostain syystä en ole täysin luottanut tohohon automaatti kääntelyyn vaan olen malttamattomana myös välillä käsin käännellyt. Huomenna meinaan aloittaa kokeilun laittaen noihin kumpaankin koneeseen yhtä tuoreita / samanlaisia munia ja vertailla.
Jotenkin tykkään itse vähemmän automatisoiduista värkeistä, mutta onhan toi toisaaltaan, kyllä ihan kätevä. Antureiden puhdistaminen on tossa hieman työlästä ja hieman turhan herkästi rupeaa mielestäni piippaamaan jos lämpö tai kosteus yhtään heittää.
Goodman

Re: Kiinalainen hautomakone

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Jokos "Heikki" on tuon mainitsemansa testin aloittanut? Itse laitoin tänään testimielessä omaan koneeseeni kaupan luomumunia katsastaakseni lähinnä koneen toimintaa. Lämpötila tuntuu pysyvän hyvin paikallaan, tosin lisäsin tehdasasetuksiin 0,5 astetta, kun oma mittari näytti vähemmän kuin koneen mittari. Kosteutta nyt ei paljoa voi säätää, mutta oma mittari näytti n.50% joten eiköhän se nyt aluksi riitä. Tuo kääntömekanismihan on erilainen omassa 24- mallissa tuohon 48- malliin verrattuna, jossa munat ovat käsittääkseni pystyssä. Omassani munat lierivät vaaka-asennossa pikkuhiljaa edestakaisin tuollaisessa muovihärpäkkeessä. Ostin noita luomumunia kolmesta eri kaupasta ja ne oli pakattu kennon tietojen mukaan Paneliassa, Kaarinassa ja Laitilassa. Kaikki munat olivat valkoisia ja ihmettelinkin vähän, että ovatko kaikki luomumunijat valkoista rotua? Koitan läpivalaista noita jossain vaiheessa ja jollei mitään kehity, niin annan olla ja kokeilen uudemman kerran kuukauden kuluttua, kyllähän pääsiäisenä pitää pikkutipuja olla.
Goodman

Re: Kiinalainen hautomakone

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Tuota konettani seuratessa heräsi kysymys tuosta automaattisesta munien käännöstä. Paljonko niiden munien pitäisi kääntyä? Tuossa mallissa mekanismi liikkuu edestakaisin n.5cm eli muna kääntyy vain n.90 astetta ja sitten taas lähtöasentoon. Riittääkö se? Jossain pienemmissä ja pyöreissä malleissa munat "pyörivät" käsittääkseni koko ajan samaan suuntaan eli jossain vaiheessa ympäri asti. Noissa kalliimmissa ja paremmissa malleissakaan (esim. covatutto) ei ainakaan kuvien perusteella se pohjalevy kovin suurta liikettä tee.
heikki

Re: Kiinalainen hautomakone

Viesti Kirjoittaja heikki »

Olen testin aloittanut, enkä ole vielä itävyys prosentissa eroa huomannut. Tuossa koneessani tosiaan munat keinuvat eikä koskaan täysin käänny. Kyljellään olen niitä pitänyt, kun en oikein täältäkään varmaa vastausta ole saanut miten päin niitten kuusuisi kennossa olla. Toisinaan olen pyöräyttänyt ylös tai alas sen puolen mihin tapanimukaisesti olen tussilla ensimmäisen haudontapäivän merkannut. Tuossa kyljellään olemisessa on se ongelma, että isot mulkut eivät oikein mahdu tuohon kääntyilevään kennostoon.
Goodman

Re: Kiinalainen hautomakone

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Olen katsellut YouTubesta videoita erilaisista hautomakoneista ja suosittelen samaa kaikille muillekin asiasta kiinnostuneille. Sen käsityksen olen itse saanut, että tuohon sinun koneeseesi munat tulisivat pystyyn ja terävämpi pää alaspäin eli se ilmatasku jäisi silloin ylös.
Tuosta voi aloittaa: https://www.youtube.com/watch?v=9FP1Hbo4qdc ja lisää löytyy runsaasti hakusanoilla "egg incubator" tai
"egg turner"
Goodman

Re: Kiinalainen hautomakone

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Läpivalaisin äsken nuo "testihaudutukseen" laittamani luomumunat ja uutta elämänalkua näkyi, mutta arvatkaa nyt joku, että paljonko? Munia on koneessa siis 22, kolmesta eri kaupasta ostettuja valkoisia. Katson vielä alkuviikosta uudelleen nuo tyhjiksi luokittelemani, mutta tuskinpa siellä mitään myöhäisherännäisiä on. Valkoisista kyllä näkyy tosi selvästi tuo "hämähäkkikuvio" jo viiden vuorokauden jälkeen.
Annir85

Re: Kiinalainen hautomakone

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

veikkaan 6kpl
Junakassi
kana
Viestit: 105
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 14:23
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kiinalainen hautomakone

Viesti Kirjoittaja Junakassi »

Ehkä 4-7 max.8?
heikki

Re: Kiinalainen hautomakone

Viesti Kirjoittaja heikki »

Testini katkesi, kun janoelini ei nyt halua nostaa lämpöä enkä ole jaksanaut syyhyn vielä perehtyä. Tämän tapaisista syistä en kauheasti tota hienotekniikkaa arvosta. Itäneet munat kuitenkin mahtui mainiosti tohon vanhaan koneeseen joten vahinka ei syntynyt. Kiitos tiedosta miten päin munat kuuluu lokereihin laittaa kunhan saan taas ensin koneeni toimimaan.
Arvioni itävyyksistäsi on kaksi joista toisen huomaat myöhemmin keskeytyneen.
Goodman

Re: Kiinalainen hautomakone

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Hyvät arvaukset, niitä oli viisi. Laitoin muniin alunperin pienen kirjaimen merkiksi. että mikä oli mistäkin kaupasta. mutta unohdin eilen katsoa sitä - kerron myöhemmin. Kuoriutumiseen on toki vielä pitkä matka, mutta on nyt edes jotain toivoa eikä tuo määrä sekoita kevään suunnitelmia tapahtuipa miten tahansa.
Perustuivatko nuo arvauksenne muuten vankkaan kokemukseen vai mistä noin hyvin tiesitte?
Annir85

Re: Kiinalainen hautomakone

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Mun arvaus perustui omiin kokeiluihin :smt002
Muutaman kerran koittanut noita luomuja, yhdestä kaupasta pari kertaa-> yksi lähti kehittymään(1/12) ja toisesta kaupasta ihan tavismunia ei siis luomuja 2/6 molemmilla kerroilla alkoi kehittyä(eli yht.4/12)yksi meni kesken, yksi kuoli pienenä ja eli sitten kaksi lintua tallusteli loppujen lopuksi tuolla kanalassa, toinen tietysti kukko joka meni käärmeen sapuskaksi...
Goodman

Re: Kiinalainen hautomakone

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Tarkistin nuo luomu/testimunat uudelleen ja heitin tyhjät pois. Niissä viidessä oli kehitys jatkunut selvästi ja muista ei paljastunut mitään uutta. Nuo alkuun lähteneet olivat Lidlistä (3) ja Halpahallista (2) ostettuja. Cittarista ostetuissa pirkka- munissa ei kehitystä alkanut ollenkaan, vaikka niitä oli alunperin eniten. Olisi kiva tietää kauppojen ja munapakkaamoiden hankintaverkostot; Lidlin munat oli pakattu Kaarinassa ja HH:n Paneliassa. Jätän nuo viisi nyt tuonne rauhassaan kehittymään josko vaikka loppukuusta kuuluisi jotain piipitystä.
Vastaa Viestiin