hautomakonealoittelija kyselyiässä

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ilona

hautomakonealoittelija kyselyiässä

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mulla on Ecostat-hautomakone. Semmonen pieni pöytämalli ilman kääntäjää ja tuuletinta. Tarkoitus olis viimeistään huomenna saada sinne alhokanan munia sisään. Tuossa se on nyt pari päivää porskuttanut sisällään täytekrääsää (märällä hiekalla täytettyjä pääsiäismunan yllätyskoteloita...)

Onko kellään kokemusta ko. laitteesta?

Kosteuden olen saanut enimmillään 55 prosenttiin, kun laitoin koneen molempiin altaisiin vettä + 4 shottilasillista reunoille. Käyttöohje neuvoo pitämään vettä vain toisessa altaassa! Kosteus laskee moneksi tunniksi 40 prosentin tuntumaan, kun kantta avaa. Pysyykö kosteus paremmin, kun koneessa on munat?

Lämpötila heittelee kummallisesti. Sain jo alaosan lämpötilan vajaaseen 38 asteeseen, mutta munien yläpinnan tasalla oli samaan aikaan 41,5. Nyt alatasolla on 38,8, eikä lämpö tahdo millään laskea, vaikka olen säätänyt termaria ja avannut kantta. Yläosaa en ole nyt mitannut.

Missä haarukassa näitten arvojen (lämpö alhaalla, lämpö munien yläpinnan tasolla ja kosteus) pitäisi olla, että munat uskaltaa laittaa koneeseen?

Mites kannen venttiilien kanssa toimitaan? Käyttöohje neuvoo pitämään ne haudonnan alkuvaiheessa molemmat kokonaan auki, mitä en todellakaan aio tehdä, kun kosteus on muutenkin mitä on! Loppuuko sikiöiltä happi, jos laitan venttiilit kokonaan kiinni? Nyt ne ovat hieman raollaan.

Kiitoksia paljon, jos joku vaan jaksaa neuvoa.

:smt017
Alholainen

Viesti Kirjoittaja Alholainen »

Löytyykö käyttöohjeista mitään suosituksia kosteusprosentille tai lämpötilalle? Itellään on styroksinen pöytäkone ilman tuuletusta ja kääntöä. Parhaimmat kuoriutusprosentit tuli kosteuden ollessa 50-55 ja lämpötila(munien päältä mitattuna)n.39 astetta. En osaa muuta neuvoa, kuin haudottamalla ja availemalla kuoriutumattomia munia saat tietää mitä pitää tehdä, mikäli haudonta epäonnistuu. Sikiöiden hapentarve ei ole aluksi suurta, mutta en silti kokonaan sulkisi venttiilejä.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Isäntä talon viisaampana (!?) kehotti vaihtamaan koneeseen niitten krääsämunien tilalle perunoita. Tein työtä käskettyä ja nyt kosteus tuntuu nousevan paremmin. Se on itse asiassa nyt just ihanteellinen 59 %. Mä olen oppaista lukenut, että 60 % olis hyvä. Perunat kai käyttäytyy samoin kuin munat eli haihduttaa. Eihän niistä muovimunista tietenkään mitään haihtunut...

Nyt vaan odottelen, että lämpötila alaosassa nousisi sopivaksi. Sitten kun se on siellä sopiva, niin sopii toivoa, ettei se olisi päältä liian kuuma.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kanan allakin muna on lämpimämpi ihoa vasten kuin alapuolelta, joten älä siitä huolehdi! Kunhan lämpö munien yläosan tasolla on se 39, niin eivät munat kärähdä. Alapuoli on viileämpi, mutta sittenhän munia käännellään aina puolelta toiselle..

Onnea urakkaan! :smt023
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

No nyt on munat koneessa! Sinne meni 9 Mimmin munaa (yhteen oli tullut postissa särö) ja 11 meidän kanojen munaa. Nyt vaan :smt023
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä olen jo moneen kertaan "keittänyt" munia hiukan yli 40 asteessa (halpojen elektronisten kuumemittarien mukaan, lämpö vaihtelee ainakin eri puolilla konetta vaikka on tuuletus kun pari mittaria eripuolille heittäen antaa aina eri lukeman) ja terveitä reippaita tipuja on tullut silti. Tosin aina nämä "saunotukset" on tapahtuneet haudonnan loppuvaiheilla, silloin kuvittelisin että sikiö kestääkin lämpöä paremmin.
Kokeilitko että saat kuoriutumisen ajaksi kosteuden nostettua sinne 80%iin?
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

En ole kokeillut tota loppukosteutta. :smt053

Pitänee sitten vaan ihan lopuksi suihkutella toosi paljon ja laittaa venttiilit ihan kiinni. Onko kellään kokemusta tästä mallista, että miten pitää toimia?

Noi laitteen omat ohjeet on kyllä ihan jostain. Käsketään laittaa vettä alkuvaiheessa vaan toiseen altaaseen ja pitää venttiilit full open! Mulla on nyt vettä molemmissa laitteen altaissa + kuudessa shottilasissa ja lisäksi olen sumuttanut koneeseen vettä. Venttiilit ovat vain hivenen raollaan, ettei ressukoilta happi lopu. Kosteus on 50-60 % välillä.

Lämpötila on nyt tosi jees: 38,1 pohjalla ja 38,5 pinnalla.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä en uskaltais ainakaan siinä loppuvaiheessa sulkea venttiileitä! Kuoriutuminenhan on kova ponnistus tipulle, sillon jos jolloin se tarvitsee happea.

Ja joo ei ole ainoa laite missä on huonot vesitsydeemit - harvinaisempaa taitaa olla että ne laitteiden omat kipot olisivat riittävät? :tongue5: Mähän jouduin omaan koneeseeni lisäämään välipohjan jolle laittaa munat kun jotta kosteus nousisi 80%:iin niin joudun täyttämään koko pohjaosan vedellä! Eikä sekään riitä, silloin kun mulla oli se kone tuvassa, jossa on akvaariokin, oli kosteus ok mutta kun päätin siirtää koneen pikku kopperoon jossa ennen oli vessa, saan ripustella koneen ympäristöön märkiä pyyhkeitä jotta kosteus nousee tarpeeksi.

Vastakuoriutuneet tiput on sitten muuten aikamoisia rymyäjiä, ne kiipeilee ihan yllättävän ketterästi vielä munassa olevien kavereittensakin yli. En tiedä miten sulla on ne kaikki kipot koneessa mutta katso ettei tiput sitten kaada niitä tai huku niihin.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kiitos neuvoista! Tuota jo ehdin vähän miettiäkin, että mitenkäs niiden vesilasien kanssa sitten tehdään, kun munat alkaa piipittää. Pitääköhän ottaa ne pois ja keskittyä vaan jatkuvaan sumuttamiseen. "Laskettu aika" on 3.9 ja silloin mulla pitäis olla vapaata koko loppuviikko. 1-2.9 olenkin menossa, enkä ehdi koko ajan vahtimaan. Kestääkö nuo munat ihan suoraa veden sumutusta pintaan kuinka paljon? Muistan kuulleeni, että sekin voi pahimmassa tapauksessa hukuttaa poikaset. Kuinka nopeasti poikasen voi siirtää koneesta vieressä olevaan häkkiin lampun alle?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No mä olen malttamattomuuttani nostellut tipuja koneesta tipulaan jo melkein samantien kun ovat kuorestaan ulos päässeet :oops: eikä siitä haittaakaan ole niille tuntunut olvan mutta kyllä kai se olisi hyvä antaa tipujen tottua kuorenulkopuoliseen elämään hautomakoneen lempeänkosteassa lämmössä.

Musta tuo suunnitelma korvata ne kipot suihkuttelemalla vähän haiskahtaa. Siinähän sahaa ne kosteudet ja lämmöt koneessa koko ajan väkisinkin. Ja käytännössä varmaan munien pitäisi olla märkiä koko ajan että se kosteus olisi riittävä, ei hyvä... plus, no, en mäkään nyt paljoa malta nukkua kun kuoriutuminen on niin jännittävää :toothy5: mut kuka silti jaksaa jopa pari vuorokautta olla hautomakoneessa kiinni?
Jospa saisit ne lasit vaihdettua pinta-alaltaan isompaan astiaan, joka olis niin matala ettei tiput sitä kaada, ja johon virittelet jostain tiheästä verkosta kannen niin etteivät tiput pääse sinne kippoon uimaan. Tai sitten laitat niille munille jonkun verkkokaukalon missä niitten on hyvä ja turvallinen kuoriutua... onhan sulla nyt hyvin aikaa vielä suunnitella virityksiä :icon_smile:
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En siis yhtään tiedä minkälainen on koneesi. Mutta meidän koneessa on munat verkon päällä ja vesi siellä alla. Eli tiput ei mitenkään voi tippua sinne vesikaukaloon.
Luulisin että tuo Muusan ehdotus on hyvä!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on siis sama kone kuin Ilonalla ja mä tuunasin sen niin, että pohjalle tulee kaksi muovista jauheliharasiaa, jonne vesi. Niiden päällä on ritilä, jossa munat.

Tuo jatkuva suihkuttelu on siitäkin huono, että joutuu aina avaamaan kannen ja se on just kuoriutumisaikana paha juttu.. Mä nostin loppukosteuden onnistuneesti niin, että laitoin munien viereen seinustalle kostutetun pyyhkeen. Tarvittaessa kastelin sitä lisää pillin avulla, jonka pujotin kannen ilmastointiaukosta. Ei tarvinnut aukoa kantta turhaan..

Ja joo, lopumpana siis ilmastointiaukkoja isommalle, ei pienemmälle, kun sikiöt tarvitsevat koko ajan enemmän happea. Sikiöt kyllä itsekin tuottavat sekä lämpöä että kosteutta kasvaessaan koko ajan enemmän, joten räppänöitä voi sitä mukaa aukaista.

Nyt meinasin kyllä tehdä kuoritumisboksin erikseen, mutta katsellaan nyt..
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Kannattaa myös ottaa huomioon, että aina se kuoriutuminen ei tapahdu juuri silloin kun on laskenut. Meillä esin on kanat kuoriutunut pääasiassa 20. vuorokautena. En ole silti lämpöjä pienentänyt koska muuten haudonnat on mennyt niin hyvin.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

annggh! Nyt oli lämpötila pohjalla kivunnut 38,8:aan ja kosteus tipahtanut 46 %:iin. Varsinainen täisauna. :smt120

Laskin hiukan säätöä ja suihkutin munia. Nyt on taas kosteus 57 %.

Onpa tää nyt.

Miten tarkkaa se on ton lämpötilan kanssa kuoriutumisvaiheessa? Onko kosteus kuitenkin tärkeämpi siinä vaiheessa? Se laskettu aika on nimittäin 4.9 (mä taisin aikaisemmin sanoa, että 3.9) ja 2.9 eli 19.haudontapäivänä me ei kumpikaan voida olla päivällä kotona lisäilemässä vesiä! Voi tätä mun suunnitelmallisuuteni määrää!!! :smt011

Miten ihmeessä mä estän, etteivät tiput kuivu kuoreensa kaks päivää ennen kuoriutumista? Pitäiskö tosiaan väsätä jokin muu paikka munille pariksi viimeiseksi päiväksi? Onneksi tossa koneessa on edes hiukan semmosta reikämattoa pohjalla eli kai sinne pohjalle voi vaikka jonkin märän rätin laittaa sen maton ja munien alle?

Tosin joku muistaakseni jossain sanoi, että sitä kosteutta kannattaa lisätä vasta, kun kuuluu piipitystä, ettei jää napa auki. Voiko sitä piipitystä kuulua jo 19. haudontapäivänä? :smt017
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Kyllä meillä on 19. päivänä jo munat piipittäneet, en oo ihan varma mutta uskaltaisin väittää että jo 18. päivä. Ja 20. päivänä on ekat kuoriutuneet näissä kolmessa satsissa mitä omalla koneellani olen hautonut.

Mun järki sanoo että kosteus on loppuvaiheessa tärkeämpää kuin lämpö, se tipuhan on siellä jo varsin valmis niin ei kai se viluun kuole jos lämpötila vähän laskiskin, tai ihan helposti keitykään, mutta se kosteus vaikuttaa siihen munan kuoreen, jos on kuivaa ei se tipu pääse kääntyilemään munassa eikä saa kuivaa kuorta rikki, eikö niin?

Mun mielestä siitä kosteuden nostosta on tosi montaa eri neuvoa, joittekin mukaan pitää nostaa jo 3 päivää ennen laskettua aikaa sinne 80% ja joittenkin mukaan vasta kun kuoriutuminen alkaa. Mä olen itse tehnyt niin että olen nostanut ylimääräisellä vesikipolla 70%:iin kun olen alkanut odotella että kohta tulee eka särö, ja sitten kun se eka särö näkyy niin siihen 80%:iin.

Mulla on ilmeisen samanlainen viritelmä kuin
Mimmillä. Tein muoviritilävälipohjan tavallisesta aterinlaatikosta. Se on väärinpäin koneen pohjalla niin että ne pystyseinämät mitkä erottavat haarukat ja lusikat ja veitset toisistaan, kannattelevat sitä välipohjaa. Niitä pystyseinämiä ei paljoa tarvinnut leikellä niin että niitten väleihin sopii vesikipot, pari sopivan matalaksi leikattua muovista salaattirasiaa ja yksi korkea lasitölkin kansi. Niihin lisäilen vettä sitten muoviritilän reiästä sopivan letkun avulla, letkun toinen pää on pehmeän pullon korkissa niin siitä pullosta on kätevä puristaa vettä. Lääkeruisku toimisi varmaan yhtä hyvin ellei jopa paremmin. Ja tosiaan kuoriutumisen ajaksi täytän sitten vedellä koko pohjan.
Voiskos Ilona sun koneeseen tehdä vastaavan viritelmän?
Vastaa Viestiin