Hautomakoneen munien kääntö

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Temppu

Hautomakoneen munien kääntö

Viesti Kirjoittaja Temppu »

Minun hautomakoneessa on munien kääntöön 3 eri vaihtoehtoa. 1, 2 tai 3 tunnin välein tapahtuva munien kääntö. Olisiko jollain jotain suositusta mikä näistä olisi paras vai onko sillä mitään väliä. Olen nyt valinnut kultaisen keskitien ja munat kääntyvät 2 tunnin välein. Löysin täältä jostain keskustelusta linkin ulkomaiselle sivustolle missä joku kertoi ankan munien haudonnasta ja hänellä munat oli ohjelmoitu kääntymään joka tunti. Meneekö tiput ihan sekaisin jos niitä munia koko ajan vatkaa? :smt001
Annir85

Re: Hautomakoneen munien kääntö

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Itse kääntelen 2xpäivässä, eli aamuin illoin... kääntääkö koneesi oikeasti noin tiuhaan?? :smt017
Temppu

Re: Hautomakoneen munien kääntö

Viesti Kirjoittaja Temppu »

Joo, mulla on koneena RCom20. Vaihtoehtona kääntö on 1,2,3 tunnin välein tai sitten ei kääntöä ollenkaan. Olen lukenut että kana kääntelee munia kun ne alkavat tuntumaan lämpimiltä sen mahaa vasten mutta mistään en ole löytänyt mitään tietoa siitä että miten usein näin tapahtuu. Varmaan siihen vaikuttaa monikin asia eikä ole mitään tarkkaa lukua mutta jos ajatellaan että joku kääntää munat 2 krt/vrk ja toisella kone kääntää 24 krt/vrk. Onhan siinä aika iso ero...
Tarmokas

Re: Hautomakoneen munien kääntö

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Hieno kone sulla :smt023 .
Meidän kone "vatkaa" niitä ees taas tau'otta. Ei näytä haittaavan, joku onneton on joskus kuoriutunutkin tuossa keikunnassa, kun mummon laskutaito kuoriutumisajankohdasta on heittänyt. Manuaalikoneessa käännän x2, enkä ole huomannut mitään eroa.
Naisen logiikalla en ymmärrä, mikä syy ajastuksessa? Mitkä munat vaatii 1x tunti kääntöä, mille riittää joka kolmas tunti :smt017 ...
heikki

Re: Hautomakoneen munien kääntö

Viesti Kirjoittaja heikki »

Moi. Minuakin mietityttää muutama asia.
Hommasin käytettynä koneen: janoel8-48 instruction.
Ensimmäisen haudonnan tein sillä (kohtalaisin tuloksin) perinteisesti käsin kääntäen munat koneen pohjalla, kun en ensin saanut automatiikkaa pelaamaan. Nyt kun asensin kääntömekanismin, niin en tiedä miten päin munat tulisi laittaa kuppiin (kyljelleen, terävä vai tylppäpuoli alas)? Mekanismi siis hytkyttelee mulkkuja eri suuntiin parin tunnin välein, mutta täydellistä käännöstä ei tapahdu. Nyt olen pitänyt niitä kyljellään ja kääntänyt lisäksi päivittäin raksipuolen ylös tai alaspäin. Kiitos jo etukäteen neuvoista. Jos muuten jollain sattuu olemaan vastaavasta koneesta suomenkielinen manuaali, niin olisin kiinostunut.
heikki

Re: Hautomakoneen munien kääntö

Viesti Kirjoittaja heikki »

Olin tulkitsevani tuolta konehaudonnanaapisesta, että epätäydellisessä käännöksessä muna olisi pystyssä? Onko tuolloin väliä kumpi puoli on ylöspäin?
samapi

Re: Hautomakoneen munien kääntö

Viesti Kirjoittaja samapi »

Kyllähän ne munat on linnullakin kyljellään. Kaikista parhaat haudontatulokset olen saanut itse manuaalisesti kääntämällä. Tästä on varmasti Monta mielipidettä mutta minusta näin. Niin ja viiriäiset olen kääntänyt kerran päivässä ja tulos on ollut silti erinomainen, kun siirryin automaattiin niin itävyys laski. En tiedä johtuuko siitä vai oliko muu syy :smt017
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Hautomakoneen munien kääntö

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Minä olen kääntänyt manuaalisesti.Käsi ollut munissa kolme kertaa päivässä.
Haudontaoppaassa sanotaan, 4-5 tuntia lyhemmistä kääntöväleistä ei ole kokeissa havaittu olevan mitään etua.

Kesäkuulla löysin kuovinpesän,siinä munat (aina 4kpl) olivat kaikki samansuuntaisesti,teräväpää pesän keskelle päin.
Eme

Re: Hautomakoneen munien kääntö

Viesti Kirjoittaja Eme »

Minä olen Rcomissa käyttänyt kääntöä 3 tunnin välein, koska on tosiaan harvin väli, jonka ajastimella saa laitettua. Kyljellään on munat olleet. Haudontatulos tällä hetkellä 100%, mutta ei olekaan kuin yksi haudonta takana :D
Vastaa Viestiin