Kone haudonnsta kysymys

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Hilu

Kone haudonnsta kysymys

Viesti Kirjoittaja Hilu »

Nyt on koneessa munat ollu 20 päivää. Aamulla ennen töihin lähtöä taas yritin tiirailla, että näkyykö mitään mutta ei :( Eikä mielestäni mitään kuulukkaan. Pitäiskö tässä vaiheessa olla jo jotain havaintoja? Ensimmäistä kertaa konella haudon. Iskee suru puseroon, että eikö yhtään tipua saada :( Pitääkö niitä jotenkin avittaa jos alkavat kuoriutumaan? Tai mistä tiedän jos ovat kuolleet munan sisään?
Reikäsukassa

Re: Kone haudonnsta kysymys

Viesti Kirjoittaja Reikäsukassa »

Odottele ainakin 2 päivää ihan rauhassa ja kuuntele kuuluuko piipitystä tai liikahteleeko muna ;) Ne nimittäin osaa tulla sitte nopsaa ku tulevat. Kosteudet sitte yli 70 ku eka reikä jos on tullaksee.
Viimeksi muokannut Reikäsukassa, 05 Kesä 2015, 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kate75

Re: Kone haudonnsta kysymys

Viesti Kirjoittaja Kate75 »

Läpivalaisitko ensimmäisellä viikolla? Oliko silloin lähtenyt kehittymään?
Meillä nyt myös ensimmäistä kertaa kananmunia hautomakoneessa, omilta kanoilta (2 kanaa ja kukko sekarotuisia) ja sikiöt liikkuivat kun eilen läpivalaisin n.13 vrk olleet ja hämähäkki kuvio oli vajaan viikon olleissa munissa yht. 10 munaa. Kaikki omien kanojen munat, jotka laitoin koneeseen lähtivät kehittymään!
En tiedä oliko kovin fiksua laittaa uusia munia kesken koneeseen, mutta 5 munaa tuntui niin vähältä. Pitääköhän nuo uudemmat munat poistaa koneesta kuoriutumisen ajaksi etteivät "huku"? Koneena on covatutto 16.

Sen olen täältä oppinut, ettei kuoriutuvaa poikasta saa auttaa.
Hilu

Re: Kone haudonnsta kysymys

Viesti Kirjoittaja Hilu »

Läpivalaisin kyllä silloin alussa ja oli lähtenyt kehittymään.
Reikäsukassa

Re: Kone haudonnsta kysymys

Viesti Kirjoittaja Reikäsukassa »

Kate75 kirjoitti:Läpivalaisitko ensimmäisellä viikolla? Oliko silloin lähtenyt kehittymään?
Meillä nyt myös ensimmäistä kertaa kananmunia hautomakoneessa, omilta kanoilta (2 kanaa ja kukko sekarotuisia) ja sikiöt liikkuivat kun eilen läpivalaisin n.13 vrk olleet ja hämähäkki kuvio oli vajaan viikon olleissa munissa yht. 10 munaa. Kaikki omien kanojen munat, jotka laitoin koneeseen lähtivät kehittymään!
En tiedä oliko kovin fiksua laittaa uusia munia kesken koneeseen, mutta 5 munaa tuntui niin vähältä. Pitääköhän nuo uudemmat munat poistaa koneesta kuoriutumisen ajaksi etteivät "huku"? Koneena on covatutto 16.

Sen olen täältä oppinut, ettei kuoriutuvaa poikasta saa auttaa.
Noh en minä laittas ainekaa kesken haudonnan uusia munia. Just tuon kosteuden ku nostaa sinne 70 ja yliki. Saattaa päivä parin viiveellä kuoriutua ja jos nää uudet munat joutuu olemaan yli 70 rosentin kosteudessa kauan ni ei hyvä, koska 50-55 sitten olisi näille taas sopiva. Eli aika vaikeaksi alkaa menemään. Satsi kerrallaa aineki minun mielipide :smt001
Vastaa Viestiin