Konehaudonta, Suomi VS ulkomaat.

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Näätä

Konehaudonta, Suomi VS ulkomaat.

Viesti Kirjoittaja Näätä »

Hei kaikki munislaiset, tipulliset ja kanamieliset!

Oletteko tulleet ajatelleeksi, kuinka paljon eroaa suomalaiset konehaudontaohjeet ulkomailla käytettäviin ohjeisiin?
Muutamana esimerkkinä:

-lämpötilat haudonnan aikana mitä meillä suositellaan 37,2-38,0
Ulkomaisten sivujen ohjeiden mukaan lämpö tulee olla 37,5 astetta koneessa, jossa on tuuletin, ja "seisovan ilman" koneessa taasen 38-39 astetta. Jollain sivuilla mainittiin myös, että 18.pvän jälkeen lämpö tulisi pitää enään tasan 37:ssä asteessa.

-kosteus 50-55% haudonnan ajan ja ensimmäisen särön ilmestyessä munaan, kosteus nostetaan 70-75%
Jälleen suuren maailman ihmisillä on omat ohjeet tähänkin. Kosteus 40-55% (joissain ilmastoissa riittää kuulemma 30%) ja "lockdown":in aikana kosteus nostetaan 65-75%.

Mites sitten tämä lockdown? Eli 18.pvänä munia ei enää käännetä, koneeseen lisätään kosteutta riittävästi, ja muniin ei saa enää koskea, vaan vasta kuoriutuneisiin, kuiviin tipuihin, jotka siirretään kuivuneena omaan tilaansa. Eli ei enää läpivalaisuja, sörkkimisiä, mitään. Lukemani mukaan vain vettä saa lisätä, kunhan veden lisäämisessä menee vain muutama sekunti, lämmöt eikä kosteudet saa heittää. Mielenkiinnostani kysyn, että tekeekö munislaiset tätä lockdownia?

Entäs munien kääntö? Meillä sanotaan, että munat käännetään aina vastakkaiseen suuntaan(jottei ne verisuonet katkea?), siksipä hyvä laittaa munaan nuolimerkit. Ameriikkalaiset sanoo, että laitetaan munan vastakkaisille puolille vain merkiksi X ja O, eli kääntämisen suunnalla ei ole heille ilmeisesti väliä?

Noh, näillä mennään, eli maassa maan tavalla :smt016 itse olen sekoitellut meidän ja muun maailman ohjeita ja hyvin tuntuu toimivan. Tarkoituksenahan ei sitten ollut kyseenalaistaa kenenkään hautomisia, mietin vaan onko muut huomannut näitä, joissain asioissakin, suuria eroja.

Ja loppukevennykseksi, ameriikkalaiselta kanafoorumilta erään naisen huoli suomennettuna:
"Hei, olen aika isorintainen nainen, olen katsellut läpivalaisukuviasi, eikä minun kananmunassani näy yhtään suonia, vaikka olen hautonut sitä jo kaksi viikkoa rintojeni välissä. Ostin munan kaupasta ja meillä on täällä todella lämmin ilmasto. Mitä minä teen väärin?"
Tähän on hyvä lopettaa, kaikkeen sitä netissä tulee törmättyä :smt040 vai otetaanko naispuoleisten munislaisten kanssa kesärojekti, laitetaanhan kaikki munat tissienväliin :smt043
pingu

Re: Konehaudonta, Suomi VS ulkomaat.

Viesti Kirjoittaja pingu »

Kelpaakohan silikoniväli tai miksei :booty:
Maatikko

Re: Konehaudonta, Suomi VS ulkomaat.

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Oon tehnyt suurin piirtein noin kuin ulkomaan elävien ohjeissa käsketään. 37,5 lämpötila, kosteus aika vähäinen aluksi, ja tosiaan kääntelyn ja kaiken sörkkimisen oon lopettanut 18. vuorokauden tienoilla. Lämpöä en oo laskenut. Mun mielestä tuo Mini Advance kääntelee vuoroin toisin päin ja toisin päin, en oo kyllä varma.

Mulla ei kyllä pysyis tissien välissä... :oops:
Raksu

Re: Konehaudonta, Suomi VS ulkomaat.

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Kylmä tulis munalla täälläkin tissienvälissä :smt005
Annir85

Re: Konehaudonta, Suomi VS ulkomaat.

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Raksu kirjoitti:Kylmä tulis munalla täälläkin tissienvälissä :smt005
Sama vika :smt044 , kuis alla sitten... ei taida roikkuakaan tarpeeksi :smt042
Näätä

Re: Konehaudonta, Suomi VS ulkomaat.

Viesti Kirjoittaja Näätä »

Maatikko kirjoitti:Oon tehnyt suurin piirtein noin kuin ulkomaan elävien ohjeissa käsketään. 37,5 lämpötila, kosteus aika vähäinen aluksi, ja tosiaan kääntelyn ja kaiken sörkkimisen oon lopettanut 18. vuorokauden tienoilla. Lämpöä en oo laskenut. Mun mielestä tuo Mini Advance kääntelee vuoroin toisin päin ja toisin päin, en oo kyllä varma.
Joo sama mulla lämpötilan suhteen, mitä nyt saattaa takkaa lämmittäessä noussa 38asteeseen, enkä tosiaan oo laskenu lämpöjä. Enkä oo kääntämisen suhteen niin tarkka, testasin että vaikuttaako suunta, ei mulla ainakaan vaikuta kun osaa varoen kääntää. Nytkin täällä olis haudontapäivä 20. Menossa, mieli on niin malttamaton kun munat ne vaan hytkyy jytkyy koneessa mut muuta ei oo vielä tapahtunu :-) onneks miehen tytär tulee tänään mun seuraks munakyttääjäks :smt040

Ja hei, jossei mahu muna tissienväliin, niin ukon sanoja lainatakseni: "onhan siinäkin homma mut voithan sie vaik istuu kolme viikkoo munan päällä, tupakkatauon saat pitää sillon tällön, muute ei muna kestä" :smt042
Näätä

Re: Konehaudonta, Suomi VS ulkomaat.

Viesti Kirjoittaja Näätä »

Tai pitäisköhän laittaa patentti vetämään... haudontarintaliivit.. munakuppi keskellä :smt003 myyn sen ameriikkaan ni miusta tuleekin rikas ku rosvopäälliköstä :smt025
Näätä

Re: Konehaudonta, Suomi VS ulkomaat.

Viesti Kirjoittaja Näätä »

Viestiryöppy iski nyt näköjään ja saattaa mennä hiukan ot, muttakun en ole ulkomaisiltakaan sivuilta löytänyt mainintaa asiasta.... Matelijoillahan toimii haudonta niin, että alhaisemmassa lämpötilassa syntyy naaraita ja korkeammassa lämpötilassa taas uroksia. Vai oliko se toisinpäin? Mutta kuitenkin, asia tuli selville. Ei vissiin lintujen haudonnassa päde tämä? Tietääkö kukaan?
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Konehaudonta, Suomi VS ulkomaat.

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Sellaisen asian olen huomannut koneella muutaman erän haudottuani, että ensimmäisenä kuoriutuvat ovat liki kaikki kukkoja!
Kun niitä sakissa tuppaa olemaan hyvinkin puolet, niin millähän kummalla voisi erottelun suorittaa jo munista. Ei vaiskaan ei sellaista keinoa ole vielä tavan tallajien käyttöön jos kenenkään, mutta saahan sitä suunnitella!
Vastaa Viestiin