Haudonta kokeilua

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Pikkutilallinen

Viesti Kirjoittaja Pikkutilallinen »

Kuvia tulee, kun olen varma selviytymisestä. Tällä hetkellä hautaan pääsee yksi tumma tipu, joka ei jaksanut munastaan, kuin kurkata. Haukkoi henkeä iltapäivällä, eikä siitä mennyt kauaa.. Avasin ja katsoin, ruskuaista(kö?)ym oli vielä kuoressa. Toinen tumma sinnitteli yön yli ja tämän päivän on ollut laatikossa, mutta huomasin juuri, että pipetillä antamani ruokaliuos (pienelle vähän avustusta) pullottaa nahan(?) alla toisella sivulla kaulaa ja vähän hartialla!?! Tuolla vielä hoipertelee, mutta toivo taitaa siis olla menetetty. Muita tummia ei tullut. 5 tipua kuitenkin näyttää aika reippailta, neljä ensimmäistä varsinkin. 3 munaa jäi kuoriutumatta.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Eläpä kiirehdi syömisen ja juomisen kanssa äläkä ainakaan pakkoruoki. Ruskuaispussin vararavinto riittää yhdeksi-kolmeksi vuorokaudeksi. En usko olevan haittaa, vaikka tipu itse syökin ekana vuorokautena...kaipa se itse tietää, että milloin on tankattava ja syö aluksi vaan näykkimällä kuin kokeilumielessä. Mutta tosiaan; niille ei kannata "väkisin" antaa mitään, koska silloin on suuri vaara saada vaikka henkitorveen.

Tosin tuo "pullottaa nahan(?) alla toisella sivulla kaulaa ja vähän hartialla" kuulostaa juuri siltä, että kupuun on tullut täytettä eli ruokalious on mennyt oikeaan osoitteeseen. Onko pullotus oikealla? Tipujen kuvut osaavat olla tosijänniä, kun ne näyttävät niin täysiltä, että voisivat poksahtaa hetkenä minä hyvänsä!
Pikkutilallinen

Viesti Kirjoittaja Pikkutilallinen »

Juu, kyllä se enempi oikealla puolella pullottaa. Näyttää ihan, et olis nahan alla, hohtaa kellertävänä ihon läpi. Toiset syövät ihan innolla, mutta tämä nuokkuu vain. On paljon pienempi ja kuoriutumisvaiheessa ei ollut ruskuaispussi vielä mennyt onteloon, eikä peppu sulkeutunut! (sama vaiva tuolla tummalla joka menehtyi) Hautomakoneessa pidin tätä veijaria ja kostuttelin varovasti peppua ja hokkus pokkus menihän se takapuoli kasaan, mutta tavaraa jäi mielestäni kyllä ulkopuolelle myös, eli sen takkee vähän lisäravintoa laitoin pipetillä. En tiedä miten tuo sitten jaksaa, mutta eilen olin katsovani, että ensikakki olisi tullut. Kovasti toivotaan, että selviäisi, mutta parasta varautua pahimpaan, kun ei ollenkaan ole kiinnostunut touhuamisesta kuten muut.
On tämä aika stressaavaa puuhaa! Edelliset tiput kuoriutuivat tällä mäellä varmaan kymmenisen vuotta sitten! Ja silloin olin vain avustamassa hoidossa, enkä vastuussa koko projektista..
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Eiköhän se siitä, hyvinhän tuo tuntuu menevän, vaikka ei niin kovalla kokemuksella menisikään.

Itsekään en antaisi tipulle ruokaa ennen kuin se itse alkaa sitä nokkia. Jotkut aloittavat koko homman tosiaan vasta 3 vrk ikäisinä ja siihen asti hortoilevat ihan h-moilasena ruuan ympärillä.. Anna kaverin toipua omaan tahtiin ja luonto kyllä sitten ohjaa ruokakupille, kun sen aika on.

Voihan tuollainen tipuraasu menehtyäkin, mutta kyllä se voi pelastuakin ja selvitä eläjäksi! Jos menehtyy, pitää ajatella, ettei siitä sitten olisi ollutkaan eläjäksi..
Pikkutilallinen

Viesti Kirjoittaja Pikkutilallinen »

Niinhän se täytyy ajatella.

Toivoisi todella, että selviää, kun ainut tumma on.

On kyllä ärhäkkää porukkaa nuo 4 vaaleinta. Härreguud millä raivolla hyökkäävät kimppuun, kun koittaa laittaa ruokaa tai vettä laatikkoon! Vielä en ole nähnyt kenenkään juovan..onkohan kipossa vika? Laitoin ensin pilttipurkin korkkiin, mutta kaatui aina, sitten kävin hakemassa pienten häkkilintujen juoma-automaatin, sellaisen, jossa suippo avonainen juomakaukalo-osa ja vesisäiliö yläpuolella. Pipettiin, kun laittaa vettä, niin 4sakki tulee heti katsomaan mitä täällä ja nokkailevat pipettiä mielenkiinnolla. Kaippa sitä vettä vähän on mennyt suuhunkin.. Toista päivää nyt syövät nämä ahkerammat itsenäisesti. Toivoisi niiden saavan vettäkin, kun aika kuivalla ruokalinjalla mennään. Puurot kuivahtaa heti korpuksi lampun lämmöstä. Laitoin suosiolla sitten leseet leseinä ja kananrehun ihan sellaisenaan. Keltuaista vielä yhdessä kipossa. Oletteko silpunneet jo näin pienille vesiheinää?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, siis kanatipujahan nämä oli? Kyllä vettä voi laittaa vähän isompaankin astiaan, esim. kahvilautaselle, johon vaikka muutama pieni kivi keskelle. Mäkin oon kyllä huomannut, että useimmat tiput kiinnostuvat ensin syömisestä ja sitten vasta juomisesta. Kananmunaa olen antanut kokonaan hienonnettuna, siis sekä valkuaisen että keltuaisen. Tuntuu, että se valkuainen olisi vähän "kosteampaa" ja saisivat näin vähän nesteytystäkin.

Mä olen kokeillut silputa vesiheinää ihan pienillekin. Kyllä ne sitä ainakin maistelee ja emo tarjoilee sitä jopa suusta-suuhun tekniikalla.. :smt001
Pikkutilallinen

Viesti Kirjoittaja Pikkutilallinen »

kanan tipuja kyllä. Tumma nyt seisoo ja nuokkuu..mitä odotettavissa? Olen kyllä antanut vähän litkua pipetillä tänäänkin..kun epäilen sen starttipaketin puuttumista tällä kaverilla. Muut käyvät päälle kuin yleinen syyttäjä, kun kättä laittaa laatikkoon ruokaa lisätessä. Eli kelpo eläjiä taitaa ainakin 4 olla, viideskin varmasti selviytyy, vaikkei ihan noin ärhäkkä olekaan. Olen sen nähnyt nokkivan ruokakipolla tänään. Onhan 5kin tipua jo ihan hyvä saldo näin ensiyrittämällä, jos tuo tumma ei selviydy.
Pikkutilallinen

Viesti Kirjoittaja Pikkutilallinen »

Missäs vaiheessa näkee tuleeko kukkoa vai kanaa? Kun olin äsken huomaavinani yhdellä tipulla sellaiset pienet nystyn alut jalan takana, kuin kohdan mistä kannukset alkaisivat kasvaa. Isänä on Horniolainen, jolla komeat kannukset. Voinko tästä jotain päätellä, vai meneekö odotteluksi? (äiti on ruskea hybridi)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Niistä pikkunystyistä ei voi päätellä, koska molemmilla sukupuolilla on aivan samanlaiset tipuina. Kanoilla jäävät pieniksi nystyröiksi aikuisinakin (erittäin harvoin joillekin kanoille kasvaa myös kannukset!) ja kukkojen kannuksetkin alkavat kehittyä niin myöhään, että ne on sitä ennen tunnistanut muista ominaisuuksista.
Pikkutilallinen

Viesti Kirjoittaja Pikkutilallinen »

Tässä viidestä selviytyneestä kuvia.

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Pikkutilallinen, 03 Elo 2008, 22:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Öh-mulla näkyy vain kolme valkoista ruutua...näkyykö muilla kuvat?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ei näy kuvia mullekaan, valkosia ruutuja vaan :smt017
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Näkyy ja nättejä on!!!
asf130

Viesti Kirjoittaja asf130 »

näkkyy ja hyvin hienoja tipuja :smt007 :smt007
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Ei näkyny eilen mullakaan, mutta nyt näkyy ja ihania tirppoja ovat :smt007 .
Vastaa Viestiin