Apua tarvitaan! Covatutto 16L digital

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Amira80

Apua tarvitaan! Covatutto 16L digital

Viesti Kirjoittaja Amira80 »

Nyt kaipaan vähän neuvoa tämän koneen kanssa kun aloittelijoita ollaan. Kaverin kanssa ostettiin kone yhdessä ja ensimmäinen eli minun haudontakerta onnistui yli odotusten ja munista kuoritui 12 ihanaa ilmajokelaista:) Helppoahan se oli kun ei tarvinnut muuta kun lisätä vettä ja kone hoiti kaikki muut hommat:) Mutta nyt kun on kaverin vuoro niin kone vaan vilkuu että kuoriutumiseen on 0 päivää jäljellä ja silti se automaattisesti myös kääntää munat vaikka se toiminto pitäisi olla pois päältä näin loppuvaiheessa. Eli jostain syystä kone vielä jatkaa tämän ekan satsin kanssa vaikka on ollut pois päältä välillä. Eli miten me saadaan se uudestaan alkuasetelmiin uuden munasatsin kanssa??? Käyttöohjeitä on luettu mutta niissä ei sanota mitään tästä. Epäilen että tämä on loppujen lopuksi hyvin helppoa ja me hyvin ei-teknisiä;) Onko kellään toisella kokemuksia?
LagGhost

Re: Apua tarvitaan! Covatutto 16L digital

Viesti Kirjoittaja LagGhost »

Itelleni ostin covatutto 16 digitalin. Voin katella tuota englannin kielistä ohjetta vähän kun olen
melkeen kaksi kielinen. Tänään laitettiin ensimmäiset tipuset tulemaan ja olihan se kytättävä
se eka munien kääntäminen.. :smt003

Johanna
LagGhost

Re: Apua tarvitaan! Covatutto 16L digital

Viesti Kirjoittaja LagGhost »

No ei siinä oikeastaan ole millään kielellä mitään järkevää tähän tilanteeseen.

Kokeileppa muuttaa muninnan kestoa. Vaihdat sen vaikka 24 päivään ja sitten takasin 21 päivään.
Vois kone tajuta siitä että nyt alkaa uus. Toinen vaihtoehto mikä tuli mieleen on että
sillä on kierto. Pitää antaa sen nolla päivän kulua pois ennenkuin alkaa uudestaan laskemaan.
Pitäähän se muistissa päivät kuitenkin jos tuulettaa ja ottaa virrat pois sen ajaks.

Haku ammuntaa tämä on mutta kun keksit mikä auttaa niin kerro ihmeessä. Mulla tulee olemaan sama edessä pian.

Johanna
LagGhost

Re: Apua tarvitaan! Covatutto 16L digital

Viesti Kirjoittaja LagGhost »

Hei

Haudontani päättyi piipitykseen ja kokeilin itsekkin tuota haudonta päivän nollaamista alkuun.

Koneessani kun painaa alas näppäintä pohjaan hetken niin jäljellä olevat 0 päivää näkyivät.
Sen jälkeen painoin uudestaan pohjaan kun 0 päivät olivat vielä näkyvillä ja sain muuttaa päivä numeroa.
Tämä ainakin minun koneessa nollasi haudonnan takaisin 21 päivään.

Johanna
mirva1984

Re: Apua tarvitaan! Covatutto 16L digital

Viesti Kirjoittaja mirva1984 »

Kääntääkö kone itse vai pitäkö se asentaa jotenki? En oikeen ymmärtänyt et miten se kääntäjä toimii.
hups

Re: Apua tarvitaan! Covatutto 16L digital

Viesti Kirjoittaja hups »

Säädän tässä yllämainittua konetta. Ongelma on , että en ole saanut kääntöä toimimaan kuin käskystä. Tyhjänä olen kokeillut.
Ohjeen led valoja en ole havainnut. Nuoli kyllä näyttää, että milloin kääntö on päällä ja milloin ei. Mutta itse ei ole kääntö lähtenyt päälle. Eikö se toimi tyhjänä vai mikä on?

Voi kun olisi joku viisas neuvomassa minua? :smt006

SE TOIMII SITTENKIN! :smt005 :smt005
hups

Re: Apua tarvitaan! Covatutto 16L digital

Viesti Kirjoittaja hups »

Onpa hieno laite.
Siellä ne munat hautuvat ja kääntö tapahtuu koneen ajatuksesta: :smt007
Uskomattoman helppoa, kun lämpötila on tasainen huoneessa..
Keke

Re: Apua tarvitaan! Covatutto 16L digital

Viesti Kirjoittaja Keke »

Ensikertalaisena haudon covatutto 16l digitalilla munia. Tänään 19. päivä. Nyt jänskättää kun huomasin, että säädöllä37,8c onkin ilmeisesti 38,5c lämmintä koneessa ja kosteuskin vain 34% vaikka vesialtaat täynnä. Tähän asti tiput kehittyneet hyvin mutta nyt ei kuulu ei näy mitään munista. Onko peli menetetty? Laskin lämpöä vähän ja suihkutin munia..mikä olisi järkevintä? Käännön otin myös pois. Saako munia vielä läpivalaista ja käännellä taskulampun päällä vai pitäisikö niiden vain antaa olla pitelemättä? ..voi kun saataisiin jälkikasvua...
Keke

Re: Apua tarvitaan! Covatutto 16L digital

Viesti Kirjoittaja Keke »

Covatutto ei pitänyt ilmankosteutta oikeana, vaan ruskuaiskalvot liimautuivat tipuihin kiinni estäen normaalin kuoriutumisen. 23.haudontapäivänä yksi tipu pääsi omin avuin ulos. Muiden kalvoja availin nokan kohdalta jotta tiput saivat happea..sitten alkoi pitkä liottelu ja kalvojen venyttely ja kuorimis operaatio. Kuorin kalvoja/kuorta pois aina verisuoneen asti ja odotin parituntia, että verisuonet kuivuvat ja taas jatkoin. Lopulta 24.hautomapäivänä kaikki tiput oli turvallisesti ulkona. Osa jäi vielä hetkeksi ruskuaispusseista kiinni munan pohjaan mutta pikkuhiljaa"napanuorat" kuivuivat pois. Muutamalle tuli vähän verenvuotoa kuorimisen yhteydessä mutta ne tamponoin wc-paperilla painamalla. Juotin tipuille varovasti pipetillä vettä johon olin liottanut munankeltuaista mukaan, olihan heidän voimat jo ehtyneet pitkän kuoriutumisen aikana. Summasummarum seitsämästä pilalle haudotusta munasta jäi viisi tipua henkiin!! Ovat varsin pirteitä ja ihania! Jotkut sanovat, että ei pitäisi auttaa tipuja..mutta jos ihminen sössii munat kuoriutumiskelvottomiksi, niin pitäähän silloin omat tekosensa korjata.. tipujen geeneissä kun ei mitään vikaa ollut!
Goodman

Re: Apua tarvitaan! Covatutto 16L digital

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Onnea! Hieno selviytymistarina. On varmaan hyvä tunne, kun on onnistunut pelastamaan tiput epätoivoisessa tilanteessa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Apua tarvitaan! Covatutto 16L digital

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hienoa Keke :smt041 Seuraavassa haudonnassa pääset toivottavasti jo helpomalla, kun saat rustattua koneen säädöt kohdilleen.
Helenals

Re: Apua tarvitaan! Covatutto 16L digital

Viesti Kirjoittaja Helenals »

Hyvä juttu! :smt006
Keke

Re: Apua tarvitaan! Covatutto 16L digital

Viesti Kirjoittaja Keke »

Kiitos! Oli aika mahti olo, kun sai todeta tiput elävienkirjoihin jääviksi! Mutta huonokokemus siis tästä koneesta..varsinkin jos hautoo pienempiä munia kuten silkin..ne vaativat selvästi tarkempaa kosteus /lämpö tasapainoa mitä ns. tavismunat..
Keke

Re: Apua tarvitaan! Covatutto 16L digital

Viesti Kirjoittaja Keke »

Jäi vielä laittamatta, että koko haudonnan oli koneessa tasainen lämpö 37,7 ja molemmat vesikaukalot täynnä. Vettä ei tarvinnut lisätä kertaakaan ts. se ei haihtunut lainkaan. Tästä syystä koneessa oli jopa kuivempi ilma kuin normi sisäilma. Kerrassaan kehno vehje. Lopussa ripustin märän froteesukan koneeseen.. Se auttoi vähän ja munien suihkuttely..mutta apu tuli liian myöhään. Koneen omaan lämpömittariinkaan ei ole luottamista.
KikkaM

Re: Apua tarvitaan! Covatutto 16L digital

Viesti Kirjoittaja KikkaM »

Oletteko käyttäneet erillistä lämpö- ja kosteusmittaria lisäksi? Saako johdon ujutettua kannen välistä jotenkin?
Vastaa Viestiin