Kuoriutumisen kesto?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
jhopeela

Kuoriutumisen kesto?

Viesti Kirjoittaja jhopeela »

Minulla on 4 ankanmunaa hautomakoneessa. Toissapäivänä alkoi ensimmäinen muna piipittämään ja kuoreen ilmestyi särö. Nyt tuo särö on noin sentin levyinen ja sieltä näkyy nokka, mutta mitään elonmerkkejä ei enää näy. Tänään ilmestynyt myös kahteen muuhun munaan särö ja piipittely kuuluu. Olisin tiedustellut kuinka kauan tuo munasta ulostulo pitäisi kestää? Tuo kaksi päivää on ollut ilmeisesti liikaa, reppana on kuollut. Mitä teen? Missä vaiheessa alan auttelemaan kuoriutumisessa vai alanko ollenkaan?
jhopeela

Re: Kuoriutumisen kesto?

Viesti Kirjoittaja jhopeela »

Olenko itse aiheuttanut tuon kuoleman kun olen kurkkinut koneeseen ja aukonut kantta..? Eikö kantta saisi lainkaan avata tässä vaiheessa?
jhopeela

Re: Kuoriutumisen kesto?

Viesti Kirjoittaja jhopeela »

Muutkin munat ovat hiljenneet, mitä ihmettä?? :'(
jhopeela

Re: Kuoriutumisen kesto?

Viesti Kirjoittaja jhopeela »

Voiko syynä olla että nostin kosteutta laittamalla rätinpaloja koneeseen? Voiko kosteutta olla liikaa? Mittarin mukaan olisi 71 % mutta koneeseen kondensoituu nyt myös pisaroita.
Maikki

Re: Kuoriutumisen kesto?

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Kun huomaa ekan särön munankuoressa, kannattaa välttää koneen avaamista. Minä siinä vaiheessa aina tilkitsen ilma-aukkoja pienemmälle. Kun kuoriutuminen alkaa, niin kone saattaa olla jopa niin kostea ettei sisälle näe. Sitten kun kuoriutuminen on ohi, avaan ilma-aukot jotta untuvat kuivaisivat.

Kuuntele ja seuraa tarkkaan munia. jos ei mitään tapahdu päivään, niin sitten kannattaa alkaa tutkimaan tilannetta.

Kosteutta ei voi olla liikaa kuoriutumisessa. Tärkeämpää on, että kosteus pysyy sopivalla tasolla sinne pariin päivään ennen laskettua aikaa.
jhopeela

Re: Kuoriutumisen kesto?

Viesti Kirjoittaja jhopeela »

Voi ei olen siis kuivattanut ilmaa liiaksi kun olen aukonut konetta ja jopa nostanut munia pois koneesta kun halusin katsoa paremmassa valossa.. Nyt kyllä harmittaa.
Suihkautin hieman vettä koneeseen juuri ja nyt tuo kosteustasokin nousi. Enkä avaa koneen kantta enää paitsi jos on aivan pakko. Toivottavasti peli ei ole vielä kokonaan menetetty kolmen muun munan suhteen...
Vastaa Viestiin