Neuvoja Covatutto 16 koneen kanssa?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
minttinen

Neuvoja Covatutto 16 koneen kanssa?

Viesti Kirjoittaja minttinen »

Huomasinkin, että on puhuttu tästä täällä palstalla ja selailinkin noita aiempia viestejä. :smt024
Ajattelin kuitenkin kysäistä näitä itseä mietityttäviä asioita, josko joku osaa vastata ja neuvoa!

Eli koneen suomenkielisissä ohjeissa sanotaan : "täytä vesikourut lähes täyteen haalealla vedellä" ja sitten englanninkielisessä ohjeessa käsketään täyttää ensin kouru nro1 ja 3 päivää ennen laskettua aikaa myös kouru nro2. Kumpaa tässä nyt uskoo? Heti molempiin vettä vai ensin vaan numero ykköseen ja loppupäässä sitten myös numero kakkoseen? Jos jollakin on kyseinen kone, niin miten olet itse tehnyt ja miten sujui?

Kosteusmittariahan tässä ei ole. Pitäisikö se hommata kuitenkin, että voi seurata kosteutta? Vai luottaako koneeseen? Kun meni vähän nyt jo alkumetreillä luotto koneeseen, kun ohjeetkin on näin ristiriitaiset. :smt017 Millainen kosteusmittari toimii tämmösissä vehkeissä? Mihin se kiinnitetään jne?

Ja ihan testi kaupan munilla on tässä vasta käynnissä eli yritän munien kanssa säätää lämpöjä jne. Vasta pääsiäisen jälkeen ryhdyn tositoimiin. Mutta tosiaan ensin pitäisi saada homma toimimaan, ennen kuin sinne varsinaisia siitosmunia lykkään. Kiitos jos joku osaa vastata näihin pähkäilyihin! :smt001
minttinen

Re: Neuvoja Covatutto 16 koneen kanssa?

Viesti Kirjoittaja minttinen »

Lämpöjä tässä säädän ja olen pitänyt tavallista elohopea mittaria tuolla koneen sisällä. Ensin se oli pohjalla munien seassa ja lämpötila oli sen mukaan siellä 37,3-37,5. Nostin munien päälle mittarin (en kuitenkaan suoraan lampun alle) ja siinä lämpö on jo 42 astetta! Koneen oma Fahrenheit mittari näytti 103. Nyt säädin termostaattia pienemmälle. Mutta onpa iso ero lämpötilassa! Missä kohtaa sen sopivan lämmön pitäisi olla?
Jos munien päällä olisi sopiva lämpötila, niin sitten pohjallahan se olisi jo vaikka kuinka alhainen... :shock:
villanurmi

Re: Neuvoja Covatutto 16 koneen kanssa?

Viesti Kirjoittaja villanurmi »

Siis ensin vettä ykköseen, sitten haudonnan lopussa vasta myös kakkoseen kuten ohjeissa sanotaan. Ei siis molempiin heti alusta, tai on todennäköisesti liian kosteaa ja tiput voivat hukkua kuoriinsa.

Lämpö katsotaan siitä koneen omasta mittarista, munien päällä lämpö on aina korkeampi. ÄLÄ säätele termostaattia munien päällä olevan lämpötilan mukaan.
Patakallio

Re: Neuvoja Covatutto 16 koneen kanssa?

Viesti Kirjoittaja Patakallio »

minttinen kirjoitti:
Eli koneen suomenkielisissä ohjeissa sanotaan : "täytä vesikourut lähes täyteen haalealla vedellä" ja sitten englanninkielisessä ohjeessa käsketään täyttää ensin kouru nro1 ja 3 päivää ennen laskettua aikaa myös kouru nro2. Kumpaa tässä nyt uskoo? Heti molempiin vettä vai ensin vaan numero ykköseen ja loppupäässä sitten myös numero kakkoseen? Jos jollakin on kyseinen kone, niin miten olet itse tehnyt ja miten sujui?
Mulla ei ole ohjekirjaa joten kysyn onko kouru1 se keskimmäinen rinkula?
jinsi

Re: Neuvoja Covatutto 16 koneen kanssa?

Viesti Kirjoittaja jinsi »

^ Kyllä :)
fasunen

Re: Neuvoja Covatutto 16 koneen kanssa?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Olen myös huomannut että kyseisen koneen kanssa on tärkeää vaihdella munien paikkoja kääntöjen yhteydessä koska koneen keskellä ja reunoilla lämpötilanvaihtelu on suurta.
MariaK

Re: Neuvoja Covatutto 16 koneen kanssa?

Viesti Kirjoittaja MariaK »

Jossain vanhassa ketjussa neuvottiin vaihtamaan koneeseen uusi potikka. Mies teki työtä käskettyä (tämä ei edes tiedä mikä se on, se sininen möntti kuitenki), ja nykyään ei lämmöt paljon heilu! Aiemmin kone ei välittänyt vastata lämpöjen heittoon jotka sitten seilasivatkin ylös alas aina muutaman tunnin kääntöjen jälkeen..
Jos tämä neuvoja on vielä linjoilla niin kiitos!
Nata
muna
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Elo 2022, 18:40

Re: Neuvoja Covatutto 16 koneen kanssa?

Viesti Kirjoittaja Nata »

Tästä samasta koneesta kysyisin, mitä jos on sähkökatko? Alkaako haudonta-aika alusta kun sähköt palaa vai voiko luottaa että jatkuu?
Kotkotti
nuorikko
Viestit: 45
Liittynyt: 07 Elo 2022, 18:40

Re: Neuvoja Covatutto 16 koneen kanssa?

Viesti Kirjoittaja Kotkotti »

Minulla on covatutto 16L digitale, liekö sama malli sitten :smt017 mutta siis tuossa koneessa ohjelma on siinä mihin se jää jos vaikka töpselin ottaa irti, säädän haudonta päivät aina erikseen kun aloitan haudonnan. Luulisin siis että ei sähkökatko vaikuta haudonta ohjelmaan vaan jatkuu siitä mihin jäi. Voi tämä vastaus tulla myöhässä mutta jos on hyötyä myöhemmin :smt023
Vastaa Viestiin