konehaudonnassa munien asento?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
doanquach

konehaudonnassa munien asento?

Viesti Kirjoittaja doanquach »

hei. olisko kellä tietoa miten päin laitetaan munat konesseen. tylppä vai teräväpää ylöspäin, kun 3 kaupan munista kaikki kuoli loppuvaihessa kun eivät kuoriutuneet.
kiittäen doanquach
Pimu

Re: konehaudonnassa munien asento?

Viesti Kirjoittaja Pimu »

Tylppäpää ylös ,jotkut haudottaa kyljellään. :smt023
minkuliini

Re: konehaudonnassa munien asento?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Minä laitan munat koneeseen kyljellee. Aika pian kun tipu alkaa kehittymään, niin muna hakeutuu itse luonnolliseen kuoriutumis asentoon hiukan tylppä pää koholle. Aina on hyvin tipuja tullut! Jos munia säilyttää ennen haudontaa, niin tylppä pää pystyssä. Voisko loppuvaiheessa muniin kuoleminen johtua liiasta kosteudesta (tipu turpoaa, eikä pääse kääntymään munassa) tai liian ronski munien kääntely loppuvaiheessa.... En usko että munan asento aiheuttaa kuolemia, jos antaa munan hakea itse asentonsa.
Tobias14

Re: konehaudonnassa munien asento?

Viesti Kirjoittaja Tobias14 »

Viime haudonnassa pidin munia terävä pää alaspäin ja vain 4 kymmenestä munasta kuoriutui...kaikki olivat kyllä lähteneet itämään. Pystyikö tuo munan asento tekemään niin etteivät loput kuoriutuneet? :smt017 :smt012
Pimu

Re: konehaudonnassa munien asento?

Viesti Kirjoittaja Pimu »

Tobias14 kirjoitti:Viime haudonnassa pidin munia terävä pää alaspäin ja vain 4 kymmenestä munasta kuoriutui...kaikki olivat kyllä lähteneet itämään. Pystyikö tuo munan asento tekemään niin etteivät loput kuoriutuneet? :smt017 :smt012

Minulla on _aina_ pystyasennossa munat hautomakoneessa ja aivan loistavia tuloksia olen saanut. Eli tuskin asennosta johtuu.

Huonoon tulokseen voi liittyä kääntämiset,liika kosteus/ kuivuus,liian lämmin/viileä yms. Paha suoranaisesti sanoa. Muniin on myös voinut päästä bakteereita ym ym.
Anne R

Re: konehaudonnassa munien asento?

Viesti Kirjoittaja Anne R »

Koskeeko tämä sama "sääntö" myös viirujen munia? ja varmistan nyt vielä että olen ymmärtänyt oikein eli munat laitetaan koneeseen niin että se "suippo,kapea" pää alaspäin ja pyöreä/pullukka/leveä pää ylöspäin?
Omenapuu

Re: konehaudonnassa munien asento?

Viesti Kirjoittaja Omenapuu »

Minä olen laittanut myös viirun munat kyljelleen koneeseen
Muffe

Re: konehaudonnassa munien asento?

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Sama koskee myös viirun munia. Minulla hautomossa kennot mihin munat tulee joten kylkiasentoon säätelee automaatti käännin ja välillä pystyyn. Terävä puoli siis alaspäin niinkuin kanamunallakin.
Kanalako

Re: konehaudonnassa munien asento?

Viesti Kirjoittaja Kanalako »

Minä pidän aina kyljellään koska kääntäessä keikahtavat joka tapauksessa nurin.
Tarmokas

Re: konehaudonnassa munien asento?

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Manuaalikoneessa ovat kyljellään ja näköjään tuossa automaattikoneessakin, vaikka niitä koetin pystyyn laittaa...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: konehaudonnassa munien asento?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Miksi muuten haudotte munat pystyasennossa, kun eihän ne niin ole minkään linnun pesässäkään? Ihmettelen vain :-k , kun en muista ennen kuulleenikaan.
Eme

Re: konehaudonnassa munien asento?

Viesti Kirjoittaja Eme »

Olisikko syynä se, että koneeseen mahtuu enemmän munia kerrallaan? Muuta syytä en tälle keksi.
Vastaa Viestiin