Munat koneeseen eriaikaan?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Pimu

Munat koneeseen eriaikaan?

Viesti Kirjoittaja Pimu »

Minulla olisi nyt la-su aikana kuoriutumassa silkkejä, perjantaina laitan kääntäjän pois.
Uskaltaako näin myöhäisessä vaiheessa enää latoa uutta satsia koneeseen jotta voittaisi n.viikon haudonta-ajassa vai odotanko suosiolla että tämä poppoo on kuoriutunut ja laitan sitten vasta uudet kyytiläiset koneeseen?
Eikös ne alkiot ole aika herkkiä ensimmäisen viikon kehityksessä ja juuri sinä aikanahan nuo nykyiset kuoriutuisi..

Uskaltaisin kyllä laittaa alkuvaiheessa lisää munia koneeseen mutta tämä loppupään haudonta mietityttää..
naibunuuni

Re: Munat koneeseen eriaikaan?

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Vähän myöhään tulee tämä.. mutta kyllä mä ainakin laitoin samaan koneeseen uusia munia vaikka oli edelliset vasta kohta kuoriutumassa ja hyvin meni.
Muutenki otin kanalta ison kasan eri aikaan munittuja munia koneeseen kun sillä jo oli iso kasa tipuja kuoriutuneena ja oli pesästä lähdössä.
Niitä tipuja sitten kuoriutui 3 viikon aikana pari-kolme per päivä melkein muutamaa välipäivää lukuunottamatta joten vaikka oli täysautomaattinen kone niin sai kokoajan olla kääntö pois päältä ja ihan käsin niitä kääntelin..

Vähä ehkä liian extremeä tuo oli kun sai noinkin pitkään olla kokoajan "alerttina" kun tipuja rupesi kuoriutumaan tasaiseen tahtiin ja kosteuksia piti rukata ja valvoa, jotta olisivat suht suotuisat sekä kuoriutuville, että vielä kehittymässä oleville munille..
Kaikki kuitenkin kuin ihmeen kaupalla kuoriutui ja on vielä hengissä.. eli kai mää jotaki tein siinä oikeinkin :smt005
Mutta helpompaahan sekin jo on, että laittaa uuden satsin samanaikaisesti koneeseen kun vielä toinen satsi aikaisemmin samaan aikaan laitetuja munia on vasta kohta kuoriutumassa. Verrattuna tuohon mun hullunkuriseen säätämiseen :smt040
Vastaa Viestiin