Jyrikan hautomopäiväkirja

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Jyrika

Jyrikan hautomopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Niin, minun mielestä nuo toisten päiväkirjojen lukeminen on huisin hauskaa, suorastaan koukuttavaa, niinpä pakerran omani.
Vielä en ole edes hankkinut munia haudotettavaksi, mutta konetta koekäyttelen.
Tuo laatikko on vanha Hova-Bator seisovailmainen. Laatikossa on vielä alkuperäinen postitusleima Georgiasta USA:sta vuodelta 1991, mutta sitä ei ole käytetty kymmeneen vuoteen.
Kävin tänään kaupoilla ja hankin sää-aseman, jossa on kosteus ja lämpötilan näyttö, sekä kattoon tietokoneen tuulettimen.
Kuva
Tuulettimen kiinnitin styrokslaatikkoon kyprokkiruuveilla muutaman prikan kanssa ja muuntajaksi viritin itkuhälyttimen virtalähteen.
Upea liitos muuntajan johtoon näkyykin tuossa laatikon kannen päällä :smt003
Kuva
Sääaseman näyttö on keittiössä, josta voin seurailla sitä aamukaffetta juodessa. Se vilkuttaa kosteus ja lämpötilanäyttöä vuoron perään, lämpötilojen oikeellisuudesta ei aavistustakaan...
Tilasin laatikkoon automaattisen kääntäjän, joka tulenee ensviikolla, sitä alkaa käyttää sen toisen itkuhälyttimen puoliskan muuntaja.
Kosteusprosentti on nyt jytkähtänyt 42%, pähkäilen vähän tässä, että mitenkä saan sitä vähän nousemaan.
Samaten hieman mietityttää että miten saan vettä lisäiltyä, kun se kääntäjä tulee urien eteen.
Heti kun säädöt alkaa löytymään hinkuisi munia haudottamaan, mutta pitää vielä odotella että saisi kerättyä munat kasaan.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Kiva kun taas tuli haudontapäiväkirja :smt001 .
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Meinaatko lisätä kanoja vai hautoa ankkoja vai mitä?
Minäkin tuunasin hautomakonettani ja tuli ongelmaksi se veden lisäys. Kun tehtaalla olivat tarkoittaneet sekä munat että vesikipot ladottavaksi pöntön pohjalle, lisäsin pohjan päälle ritilän munille (leikkasin vanhasta muovisesta aterinlaatikosta sopivan). Se oli varsin tarpeellinen lisäys varsinkin kun koekäytössä piti täyttää koko pohja vedellä että sai nousemaan kosteuden 80%:iin!
Vesikipot ovat siis pohjalla ritilän alla.
Lisään vettä viritelmällä jonka alunperin kehitin hevosen hankalan haavan huuhteluun. Hesburgerin valkosipulisalaattikastikepulloon (muukin vastaava pehmeää muovia oleva pullo, jossa on samanlainen korkki kuin ketsuppipullossa, käy hyvin mutta suosittelen tuota koska se soossi on hyvää :smt016 ) lisäsin korkkiin (sekalaisesta akvaariotarvikkeiden laatikosta löytämäni) ohutta taipuisaa letkua olisiko sitä nyt 30cm pätkä.
Paitsi että sillä voi kätevästi huuhdella haavaa betadineliuoksella, sillä voi myös lisätä vettä ritilöjen alle oleviin vesisäiliöihin, letkun pää vaan ritilän reijästä läpi ja puristetaan pulloa. :smt004
Tässä yksi idea veden lisäilyyn.

p.s. kiinnostaisko sua Jyrika vaihtaa noitten tyrnisten siitosmunia jossain vaiheessa? Must ois kiva saada tässä määrää lisätessä samantien uutta vertakin, vaiks onhan nämä sun ja mun kanat jo valmiiks toki serkkuja keskenään.
Katotaan nyt kuin käy tämän ekan koehaudonnan.
Oon niin paljon lukenut täältä juttuja konehaudonnasta että se tuntuu olevan rakettitiedettä ja menestyminen yhtä todennäköistä kuin lottovoitto. Siks suhtaudun valmiiksi jo varovaisen pessimistisesti enkä ole laatinut edes haudontapäiväkirjatopicia teidän muitten iloksi... tai opiksi.
No, parin päivän päästä selviää, kuin käy :smt103
Ainakin joku on vielä hengissä, oon ollut huolissani kun nämä lämpimät kelit on nostaneet lämpötilaa koneessa ja olen pelännyt keittäneeni tiput mutta tänään koklasin kelluttaa yhtä munaa ja siellähän se vedessä hypähteli ja kun nostin sen pois, tipu uimaretkestä kiukustuneena potkas mua vielä näpeillekin niin että tuntui :smt003
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Juu eli munat meni koneeseen 7. pvä
Eilen läpivalaisin ja 19 kolme oli tuhkaa, eli 16 oli lähtenyt itämään.
Siirsin hautomaation toimiston eteiseen, siellä on sähköllä toimiva lattialämmitys ja termostaatti samassa huoneessa, niinpä sisälämpötilan heitot on sopineet 2 asteen sisään, kotona kun on puulämmitys ja lämpötila liikkuu 16 ja 25 välillä...
Vaikka koeponnistin laitoksen, niin silti kosteus/lämpötilasuhde on aiheuttanut vähän harmaita, kun kosteus vähenee niin lämpötila nousee.
Onneksi on kuitenkin tähän mennessä ehtinyt vesipullon kanssa heti hätiin.
Lisäksi munien kanssa on joutunut lappamaan vettä paljon laajemmalle, kun koeponnistaessa, mihinkähän sitä vettä sitten laittaa, kun pitäisi prosentit nostaa 80...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Näitä päiväkirjoja on kiva lukea! Hyvin ovat lähteneet Jyrikan tipuset kehittymään---toivotaan onnea loppuhaudontaan!
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Nyt alkaa jo vähän nipistellä hautojan mahanpohjassa :clock:
Olin viimeviikonloppuna kahden päivän reissussa ja poika hoiti munankääntöä, reippaasti hoitui kääntö ja lämpötilanseuranta :smt001
Virittelin hautomahuoneeseen ilmankostuttimen porisemaan, järki pähkäili niin, että jos huoneilmassa on kosteutta, niin koneen sisällä olisi helpompi saada prosentti nousuun.
Lopulta se automaattinen kääntäjäkin saavutti monen mutkan jälkeen meidän torpan, mutta en sitten enää alkanut virittää sitä paikalleen, jos eivät munat vaikka tykkää moisesta kohtelun vaihdoksessa.
Samaten olen jo moneen otteeseen mennyt sekaisin munien kääntösuunnasta, jotta luultavasti ovat pyörineet paljon enemmän myötäpäivään, kuin vastapäivään.

Missä päivämäärässä sitä munien kelluttelua voi kokeilla? (tai siis mun tuurillain upottelua)
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Uskomatonta, munat heilui :smt005
Epäilen kyllä, että mun mielikuvitus pisti ne heilumaan, mutta uskoa se loi kuitenkin.
Vielä pitäis malttaa muutama päivä. Huomenna olis 18. pvä ja meinasin lopettaa kääntelyn ja alkaa nostamaan kosteutta.
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Järjestin kaikille munille aamukylvyn, kahta lukuunottamatta kaikki näyttivät nauttivan uiskentelusta.
Kahdesta uponneesta toinen näytti pohjalla hyvin kiukkuiselta, joten päätin vielä jättää nekin koneeseen.
Koneessa on kahden eri ryhmän munia, minkälaisen väliaidan koneeseen uskaltaa rakentaa, että syntymävaiheessakin ne vielä erottaisi toisistaan?
Eniten minua pelottaa ilmankierron estyminen, jolloin myös lämpötilaan voi tulla eroja.
Ilmankostutin huutaa ankarasti, niin että huoneessakin on 55% kosteus, koneeseen olen vasta päässyt 72%
Pitänee hoitaa loppunosto joko suihkepullolla tai jollain kostealla rätillä.
Rättiin vain pesiytyy helposti kaikenmaailman kutsumattomat minieliöt, niin mitenkähän ne aiheuttavat harmia munille/syntyville?
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Jyrika kirjoitti: Pitänee hoitaa loppunosto joko suihkepullolla tai jollain kostealla rätillä.
Rättiin vain pesiytyy helposti kaikenmaailman kutsumattomat minieliöt, niin mitenkähän ne aiheuttavat harmia munille/syntyville?
Jos hautomakone on puhdas ja rätti puhdas niin eikai siellä mitään kamalia pääse kehittymään muutamassa päivässä. Ja voihan sen laittaa niin ettei tipuset pääse siihen lähelle. Mä laitoin sellaisten sermien taa kaksi pyyhettä rullalle molemmin puolin munia. Ja eihän ne tipuset luonnossakaan elele missään steriileissä olosuhteissa. Kunhan nyt ei sentään mitään käytettyä keittiörättiä sinne laita niin eiköhän se ole turvallista :smt001

Myyräverkko/muu metalliverkko on kätevä ja ilmaa läpäisevä tipueste. Kunhan huolehtii ettei jää teräviä piikkejä mihinkään.

Onnea "loppurytinään" :smt002
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Myyräverkosta tein väliseinää.
Ja aamulla oli ensimmäinen reikä näkyvillä ja kone piipittää!!!
Minä en meinaa pysyä housuissa ja hyperventiloin :colors:
Hulluna olis hommaa, mutta mistään ei meinaa tulla mitään, kun keskittymiskyky nollassa :smt003
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Onnea kuoriutumiseen :smt001
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

:blob6:
Äääks viidessä munassa jo reikä :drunken:
Minä en kertakaikkiaan kestä tätä jännitystä!
Lähtökohta kuiten on ollut, että ihme jos lähtevät edes alkuun, saatikka että olis tähän pisteeseen päästy.
Kyse kuiten ihmisestä, joka ei muista syödä lääkekuurejaan loppuun, saatikka kääntää kolme viikkoa putkeen munia kolmesti päivässä...
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Ensimmäinen tipu maailmassa!!! :smt005 :smt007
Elojalaka

Viesti Kirjoittaja Elojalaka »

:smt023 Hyvä Jyrika! Täällä ollaan hengessä mukana :smt007
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onnea tipusta! Joko niitä on tullut lisääkin?
Vastaa Viestiin