Covatutto 16 lämmöt

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tiputäti

Covatutto 16 lämmöt

Viesti Kirjoittaja Tiputäti »

Ostin Covatutto 16-koneen ja yritän saada lämpöjä kohdilleen. Laitoin lämpömittarin koneen pohjalle ja sain sen suurin piirtein pysymään siellä 37.5-38.8. MIes sanoi että se pitäisi mitata nesteestä se lämpö (kun munankin sisällä on nestettä). Laitoin sitten pieneen snapsilasiin vettä ja lasin koneen pohjalle ja mittarin pään sinne. Lämmöt pomppasikin 42 asteeseen mutta koneen oma ahrenheit mittari näytti reilusti alle sen mitä pitäisi olla. Uskonko nyt mittarin lukemia "kuivalla" mittarilla vai lasiin upotettuna? Jos munan ulkopuolella lpö on oikea niin entä jos munan sisällä onkin yli 40? Nehän kuolee sinne...
minkuliini

Re: Covatutto 16 lämmöt

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Kyllä näissä pienissä haudontakoneissa mitataan Se lämpö ihan ilmasta! Teet vaan koneen ohjeen mukaan! Itselläni Brinsean kone jossa lämpömittari "roikkuu" ilmassa. Siihen Se 37,7 niin hyvä tulee. Tarkistin alussa lämmöt ja kosteudet myös digitaalisella mittarilla.
martta-rouva

Re: Covatutto 16 lämmöt

Viesti Kirjoittaja martta-rouva »

Miten muuten on cuvatutto pelittänyt? Minkälaisia kokemuksia?
Tiputäti

Covatutto 16 lämmöt

Viesti Kirjoittaja Tiputäti »

Mulla on covatutto 16 ja nyt pähkäilen kuumeisesti, kumpaako mittaria uskoisin: koneen omaa fahrenheit mittaria vai koneen pohjalla olevaa elohopeamittaria? Kun elohopeamittari, joka on koneen reunalla siellä missä munatkin on, näyttää 37-38.5 astetta niin koneen oma fahrenheit mittari näyttää vain 95F astetta. Kun ruuvaan lämmöt niin että koneen oma mittari näyttää 100F niin kuin kuulema pitäisikin, elohopeamittari koneen pohjalla näyttä 45 astetta. Mitä suosittelette? Jossain keskustelupalstalla luin että pitäisi uskoa tuota koneen omaa mittaria mutta tuo 45 asteen lämpöhän on ihan liian kova, jos munissa on sama lämpötila. Vai eristääkö kuori jotenkin niin että munan sisällä lämpö ei pääse niin kovaksi? Pitäisikö elohopeamittari laittaa esim johonkin vesiastiaan koneen sisälle?
Tiputäti

Re: Covatutto 16 lämmöt

Viesti Kirjoittaja Tiputäti »

Huomasin että olin jo aiemmin tämän ketjun laittanut, tänään kirjoitin taas viestin lämpöihin liittyen :-" Kone on pelittänyt hyvin, ei mitään valittamista sinänsä mutta en ole vielä onnistunut saamaan tipuja. Ensimmäinen konehaudonta menossa, huono hedelmöittymis % munista. Neljässä munassa on ainakin ollut elämää mutta eivät ole vielä kuoriutuneet vaikka olisi pitänyt. Jos siis mulla on elohopeamittari koneen pohjalla ja näyttää 45 astetta, mutta koneen oma mittari näyttää samaan aikaan 100F niin lämpö ei ole liian kova?
Iittalan Jussi

Re: Covatutto 16 lämmöt

Viesti Kirjoittaja Iittalan Jussi »

Jollei elohopeamittari ole rikki niin siellä on varmasti liian lämmin. Minusta myös miehesi ehdottama vesilasimittaus on ihan luotettava. Kyllä veden lämpötila pitää olla sama kuin sen ilmankin. Koneen mittari näyttäisi näyttävän mitä sattuu. Eikös kyseistä konetta ole arvosteltu kovasti jossain toisessa viestiketjussa.
CaritaK.

Kokemuksia Covatutto 16L hautomakoneesta

Viesti Kirjoittaja CaritaK. »

Moikka,
Nyt on munat laitettu koneeseen. Tuo lämpömittari ei kuitenkaan vakuuta. Onko kokemuksia kyseisestä laitteesta?
Koneen kyljessä lukee että 77F - 65F olisi optimaalinen lämpötila.
mahannus

Re: Kokemuksia Covatutto 16L hautomakoneesta

Viesti Kirjoittaja mahannus »

CaritaK. kirjoitti:Moikka,
Nyt on munat laitettu koneeseen. Tuo lämpömittari ei kuitenkaan vakuuta. Onko kokemuksia kyseisestä laitteesta?
Koneen kyljessä lukee että 77F - 65F olisi optimaalinen lämpötila.
ei voi olla oikeat lämpötilat kyllä 77F on +25c eli liian matala, omassa koneessani sopiva lämpötila fahrenhaiteissa on 100F eli +37,7C, eli nostaisin lämpötilaa kyllä tuonne 100Fahrenhaittiin.

tarkempi lämpötila tietty riippuu siitä mitä olet hautomassa
tinttuli

Re: Kokemuksia Covatutto 16L hautomakoneesta

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

CaritaK. kirjoitti:Moikka,
Nyt on munat laitettu koneeseen. Tuo lämpömittari ei kuitenkaan vakuuta. Onko kokemuksia kyseisestä laitteesta?
Koneen kyljessä lukee että 77F - 65F olisi optimaalinen lämpötila.
CaritaK. 77F-65F on huoneen, jossa hautomakonetta käytetään, optimilämpö.

WHERE TO PLACE THE INCUBATOR
We recommend that you choose a room where the temperature is stable, not lower than 16 °C (otherwise it
would lower the incubator temperature) and not higher than 26°C, even thought the incubator can still work
with a temperature of 31°C.
Humidity shall be between 45-55%, free of smells, well-aired, and not dry, without leaving windows or doors
open as they could cause draughts, harmful for the incubated eggs.
CaritaK.

Re: Covatutto 16 lämmöt

Viesti Kirjoittaja CaritaK. »

Kiitos vastauksista. Mulla on kone keittiössä mahdollisimman varjoisassa paikassa. Munat olleet koneessa nyt 7 päivää. Laitoin alkuvaiheessa normi elohopea mittarin koneen pohjalle munien sekaan ja lämpötila on pysynyt 36-37C asteella ( onkohan se riittävä? pelottaa että paistan munat vahingossa...) Läpivalaisin munat hetki sitten. Siellä on chaboja ja sussexeja. Chaboissa oli selvästi havaittavissa verisuonia, mutta missään sussexien munissa en nähnyt y h t ä ä n mitään. Munat tuli postilla ja olivat hyvin pakattuja ja merkittyjä, mutta silti oli osa munista rikki. Olisikohan niin että nekin ovat vaurioituneita... Pelkään että jos näin on niin muut munat menee pilalle koneessa jos pidän niitä siellä. Neuvoja? Kuinka pitkään uskaltaa pitää epävarmoja koneessa, riskeeraamatta muita?
mahannus

Re: Covatutto 16 lämmöt

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Ei ne munat ainakaan paistumaan pääse 36-37c lämmössä, minusta lämpö on alakanttiin jos mittari on luotettava, itse nostaisin lämmöt 37,5c - 37,8c huitteille.
En käsitä miten ne muut munat kärsis jos viallisia on joukossa? minä oon rauhassa odottanut pari viikkoa ja läpivalaissut munat, silloin ainakin erottaa selvästi mitkä on tyhjiä ja mitkä kehittyneitä ja viskannut tyhjät pois koneesta.
Minulla oli ongelmia huonon lämpömittarin kanssa kahtena vuotena niin haudoin liian alhaisessa lämmössä ja siitä seurauksena haudonta aika venyi pitkäksi ja toinen moka oli loppuvaiheessa mennä aukomaan hautomakonetta turhaan.
rilla

Re: Covatutto 16 lämmöt

Viesti Kirjoittaja rilla »

Carita: ei ne muut munat pilalle mene,vaik oliskin huonoja munia joukossa. Paljon mahdollista,et ne ehjänä säilyneetkin on tärähtäneet liikaa,jos paketissa osa oli mennyt ihan säröille.
Mahdollisesti postin kuljetuksessa pudoteltu tai heitetty.
Mutta onnea kehittyville. Kyllä viikon haudonnan jälkeen voi kananmunista poistaa ne,missä ei yhtään mitään näy! :smt020
mahannus

Re: Covatutto 16 lämmöt

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Oliko muuten lähetetty särkyvänä pakettina? jos oli niin eikö postilla ole jonkinlainen vastuu jos paketti on kolhittu?
CaritaK.

Re: Covatutto 16 lämmöt

Viesti Kirjoittaja CaritaK. »

Kiitos tsempistä! Jännä kattoa miten käy. Nostin lämpöjä himppasen korkeammalle ja nyt mittari laitteen pohjalla on hitusen yli 37C.

Paketti oli merkattu särkyväksi ja se oli pakattu hyvin. Ulkoisesti ei näyttänyt olevan mitään vikaa.
Tein siitä reklamaation postille ja tänään tuli myönteinen vastaus korvaushakemukselle ja pahoittelut.
En kyllä kuitenkaan taida enää uskaltaa postin palveluun luottaa. Ehkä matkahuolto ensi kerralla...
kesaheina

Re: Covatutto 16 lämmöt

Viesti Kirjoittaja kesaheina »

mulla nyt mahtaa sit olla tää kone :D

mulla ohjeissa luki 110 farenheittia. tai siis satasesta pykälä ylös.tällä ohjeella ilman mitään muita mittareita oon hautonu monta kertaa onnistuinein tuloksin...
Vastaa Viestiin