Onko enää mitään toivoa?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Nino

Onko enää mitään toivoa?

Viesti Kirjoittaja Nino »

Eli noin yksitoista päivää on ollut munia hautomakoneessa, olen niitä läpivalaissut sähkölampun kera ja nyt mietityttää, onko enää mitään järkeä hautoa? (Aion hautoa "laskettuun aikaan" saakka ja odotella, mutta haluaisin kuulla mielipiteitänne, onko yhtään mahdollisuutta tipuihin?)
brinsea octagon Eco 20 on siis käytössä, kosteus ja lämpö vaihtelee välillä tosi roimastikin käänneltäessä ainakin mittarin mukaan...

Munissa näkyy vain isohko musta klöntti, päältä valaistaessa näkyy myös se ilmapussi ja terävän pään luona on valkuainen/tyhjää?
yhtään verisuonia en ole bongannut, turhautuneena ehkä olen tehnyt kärpäsestä härkäsen ja ajatellut että kuorien kuviot olisivat verisuonia.. :smt012
Kananmunien kuoret on vaaleanruskeita, onko mahdollista että väri estää jotenkin verisuonien ja kaiken muun näkymisen?

Avata en halua sillä jos siellä jonkinlaista alkua olisikin niin otan varmanpäälle ja odottelen :smt017

Eli olisiko kellään mitään sanottavaa tähän ja myös vinkkejä millä tavalla saisi edes jotenkin selvitettyä onko niistä nyt mitään tulossa? vesitestistä en ole varma sillä eikö ne munat huku sinne?

Kiitos!
Raksu

Re: Onko enää mitään toivoa?

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Minäpäs nyt kommentoin tähän juttuu, ensinnäkin tuo kone mikä sinulla on on minusta hyvä ja olenkin sillä saanut hyviä tipusaldoja ihan koneen ohjeen mukaan haudottuna. Ja tietysti lämmöt ja kosteudet aina heittelevät kun koneen avaa jonkun aikaa mutta ei ne ihan just oo emon allakaan kun käy syömässä ja jne.
Ja jos munat olisivat tyhjiä niin ei niissä silloin mitään tummaa klönttiä näkyisi joten oletan että munissasi on elämää ja niitä verisuonia on vaikea nähdä joistakin munista. Jos olisivat tyhjiä munat niin niissä näkyisi vaan "valkoista". Ja jos ovat jo 11 vrk vanhoja niin ne verisuonet todennäköisesti ei enään erotu kun poikanen on jo kuitenkin kasvanut. Nyt vaan malttia kehään ja kun seuraavan kerran katsot niin huomaat ovatko kehittyneet kun se tumma klöntti on kasvanut isommaksi.

Tsemppiä haudontaan :smt006
Nino

Re: Onko enää mitään toivoa?

Viesti Kirjoittaja Nino »

Kiitos nopeasta vastauksesta ja piristävästä toivonhippusesta! :smt041
pikkutipu

Re: Onko enää mitään toivoa?

Viesti Kirjoittaja pikkutipu »

Millainen sähkölamppu sinulla on? Minä käytän joko led-otsalamppua tai puhelimen taskulamppu-appsia, luurina Lumia. Joskus olen käyttänyt muksujen led-pikkutaskareita, mutta yleensäkin noissa lampuissa saa olla tosi hyvät patterit ja mahdollisimman pimeä ympäristö, että näkee jotain. :)
Nino

Re: Onko enää mitään toivoa?

Viesti Kirjoittaja Nino »

Jonkinlainen keltainen Airamin peruslamppu tms :o
Muuten, huomasin tuossa että jokaisessa omassa munassa (5kpl) oli alkio! :smt043
Ja nämä huomasin siis vasta kun otin jonkinlaisen rievun pöydältä ja menin sen alle :smt005


Ja nyt kun aiheen tein, onko mahdollista että tipunpoikanen selviytyy vaikka kosteus on yön yli ollut n. 28 %?

Kiitos vastaajille, iso apu! :)
Nino

Kosteus ei nouse vettä lisättäessä?

Viesti Kirjoittaja Nino »

Eli nyt on parina päivänä tullut sellainen ongelma, että kosteus on hädin tuskin 30% vaikka kaadan sitä vettä vähän yli astian (tiedän että on hyvä kone, sitä en epäile ja uskonkin että johtuupi minusta, selitystä siis haetaan) koneena brinsea octagon eco.

Laitoin ilma-aukon pienimmälle koolle mutta silti kosteus nousi vain 1% :smt017
Alkiot siis löytyy mutta lämpö ja kosteus harhailee, sääasema ja analoginen mittari löytyy mutta molemmat näyttävät sen nousun/laskun melko samanlailla, uskoisiko siis mittaria vai koneen ohjeita? :smt012

Nopea apu olisi tarpeen koska loppua lähenemässä on tämä haudonta :smt006 kiitos!
Pimu

Re: Kosteus ei nouse vettä lisättäessä?

Viesti Kirjoittaja Pimu »

Minulla sama kone, luota koneeseen. Ennemmin epäilisin kosteusmittaria..
Nino

Re: Kosteus ei nouse vettä lisättäessä?

Viesti Kirjoittaja Nino »

Jepp...huomasin nyt sitten vasta että analoginen on alkanut näyttää hälyttävän korkeaa toisin kuin digitaalinen vaan alenee... Eipä noihin digitaaliseen, ainakaan tähän voi luottaa sitten ollenkaan :smt013
Harmittaa, mutta onneksi huomasin sentään :smt012

Kiitos!
Raksu

Re: Onko enää mitään toivoa?

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Minäkin olen luottanut koneeseen, jos sinne laittaa mittareita niin on harmaat hiukset hetkessä jollei jo entuudestaan niitä omista :smt040 Joskus olen käyttänyt kosteuden nostoon koneessa pientä riepua joka on vedessä osin ja sitten roikkuu vaikka sen keskivälikön yli tai sitten reunalle päin.
Nino

Re: Onko enää mitään toivoa?

Viesti Kirjoittaja Nino »

Pitääpä kokeilla kun pitää alkaa nostamaan kosteutta :smt040
Kaninhäkki, keinoemo jne. ostettu jo valmiiksi, nyt sitten vaan tiput puuttuu enää, harmittaa kyllä jos ei noista mitään tule mutta saa nähdä :smt048 noin 26. Päivä pitäisi (laskujen mukaan mutta en varma :smt005 ) kuoriutua, sormet ristiin! :smt007
Nino

Kuoriutumisesta

Viesti Kirjoittaja Nino »

Eli on 17 päivä menossa, alle viikko enää kuoriutumiseen. Lueskelin jo muutamia aiheita ja hautomakoneen ohjeet läpi mutta pari asiaa jäi vielä kaivelemaan...

Eli kääntely lopetetaan, kosteutta nostetaan ja rivinjakajat poistetaan kaksi päivää ennen laskettua aikaa, eli 24pv.
Mietin vain että miten päin ne kananmunat laitetaan kun rivinjakajat otetaan, laitanko ne nurkkaan nojaamaan vai ihan kummalle kyljelle tahansa (vai pitääkö olla joku tietty asento/puoli?)

Kun ei ole vielä varmaa tuleeko niitä tipuja, vaikka kaikki ovat hedelmöittyneitä, niin ei vielä tohdittaisi ostaa sitä tipurehua. Ostetaan kyllä jos kuoriutuu mutta voiko ennen sitä tipurehun antoa antaa jotain vai pitääkö heti syntymästä olla joku tietty ruoka? Meneekö vatsa sekaisin jos antaa vaikka pieniä kananmunan paloja ja murskattua kananmunankuorta (vai voiko kalkkia antaa heti syntymästä vapaasti, jos söisivät vaikka seuraavana päivänä? Ja missä muodossa jos saa?)
Ja vaihtaa tämän ruuan lähipäivinä rehuun? Saako rehua ja kotiruokaa antaa tipullekin sekaisin?

Ja kauantipu selviää hautomakoneessa? Jos syntyy vaikka yöllä niin onhan sillä vararavintoa ruskuaispussissa jne, mutta kestääkö muuten? Eli uskaltaako jättää vahtimatta yöllä jos niitä säröjä on tullut?

Kiitos paljon auttajille! Onnistuisipa haudonta...! :smt048
Raksu

Re: Kuoriutumisesta

Viesti Kirjoittaja Raksu »

No niin minäpäs taas rohkeasti aloitan vastaamisen, kääntelyn lopetat 2 pv ennen kuoriutumista, otat väliritilät pois ja annant munien olla kyljellään siellä koneessa ja kosteuden nostat vasta sitten kun ensimmäinen särö on ilmestynyt muniin, laita silloin vesi molempiin kaukaloihin ja ehkäpä vielä sellainen rätti joka tulee sinne reunalle lisäämään kosteutta ja siis imee kosteutta sieltä kaukalosta.
Olethan kuitenkin varmistanut maatalouskaupasta että siellä varmasti on sinulle säkki valmiina kun/jos tiput kuoriutuvat. ensimmäiset päivät tiput pärjäävät keitetyllä kananmunalla jonka murskaat niille. Minulla on kyllä aina heti tarjolla myös tipurehuakin.
Tiput kyllä pärjäävät koneessa jonkun aikaa mutta itse otan aika pian kuoriutumisen jälkeen lämpölampun alle kuivattelemaan tiput, paitsi jos yöllä ovat kuoriutuneet niin sitten heti aamusella poistan koneesta. Että nuku vaan hyvin yösi (jota kyllä epäilen ensimmäisen haudonnan olleessa kyseessä, itse en ainakaan nukkunut silloin :smt040 )

Toivotaan nyt peukut pystyssä sinulle tipuja :smt023
Nino

Re: Kuoriutumisesta

Viesti Kirjoittaja Nino »

Aivan, kiitos! :-)
Ilmeisesti asutaan niin "käpykylässä" että kananrehua saa vain netistä tai toivakan läheltä, tai ainakin lähikaupoista ei löydy. Mutta kyllä ehditään se ostamaan vaikka sitten ennen kuoriutumistakin, kai sen sitten voi myydä tms. :smt017
Mutta kiitos avusta! :smt038

Tuli mieleen vielä että pitääkö noita tipurehujakin ostaa monta eri säkkiä, on parasta poikasta varmaan kahta erilaista, paras kasvatus, esimuninta... riittääkö 1-3 säkkiä ekoille kuukausille vai pitääkö ostaa niitä säkkejä joka 4. viikko tms?

Kiitos nyt vielä kerran! :notworthy:
Raksu

Re: Kuoriutumisesta

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Minä olen ostanut sitä tipurehua 0-6 viikkoon ja olen syöttänyt sitä ja sitten kun ovat kasvaneet tarpeeksi niin siirtynyt suoraan munitukseen, tosin teen kyllä tipuille ja kaikillekin muillekin kanoille joka päivä myös itsetehdyn ruoan :smt023

Tuo yksi tipurehusäkki piisaa kyllä aika isolle sakille tipuja mutta voithan siten myydä jollekin loput mitä jää.
Nino

Re: Kuoriutumisesta

Viesti Kirjoittaja Nino »

Okei, ja kiitos vielä kerran! En tiedä yhtäkään paikkaa missä vastaaminen ja auttaminen olisi näin nopeaa! Plussat siis munanetille ja munislaisille! :smt040
Vastaa Viestiin