Minkälainen hautomakone ja muuta kysyttävää

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Nino

Minkälainen hautomakone ja muuta kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Nino »

Kanoja on ollut nyt jo melkein koko kesä ja jos saisi ensivuonna tehtyä isomman tai pienemmän laajennuksen tuohon "kanalaan" niin kiinnostaisi hautomakoneen osto ja tipujen hautominen itselle sekä kesäkanaksi ja toisille omaksi! :)

Hautomakoneesta haluaisin tietää >

- onko parempi ostaa uutena vai vähän/vähän enemmän käytetyn hautomakoneen esim torista tms?

- minkä kokoinen olisi hyvä jos kanoja on 3? (Kukot tottakai löytyy!)

- missä niitä tipuja pitää pitää ne ensimmäiset päivät/viikot? Jos kevätkesällä hautoisi? (Sisällä jossain huoneessa/laatikossa vai?)

- mitä muuta pitää ottaa huomioon, en jaksaisi aina tarkistaa milloin munia pitää kääntää jne, joten saako pienehköjä automaattihautojia kananmunille mistään? Onko malleja/merkkejä mitä suosittelisit tai varoittaisit?


Sitten olisi kiva tietää että harrastatteko itse kanojen antoa toiselle kesäksi (vuokraus) ja sitten syksyllä otetaan kanaset takaisin ja ensikeväänä päätetään että meneekö uudelleen jollekin vuokralle vai pidetäänkö itse? Vai eikö näin saisi tehdä?
Ja jos saa, pitääkö (ja saako) kanoista pyytää jotain? Vai miten se menee että annat kanan kesäksi, ilmaiseksi, pyydät vaikka 5e ja kun kanat tulee takaisin niin annat sen 5e takaisin vai voiko vain pyytää rahat, antaa kanat vuokralle ja talven tullen otetaan takaisin?


Kiitos vastaajille ja anteeksi jos oli epäselkeä viesti tai väärälle osiolle kirjoitettu! :smt017
Nino

Re: Minkälainen hautomakone ja muuta kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Nino »

Ostoilmoitus on tehty mutta vinkkejä ja tietoa hyvästä (pienestä eli noin 7-20 kananmunan hautomakoneesta, edullisesta ja mieluiten automaattisesta/puoliautomaattisesta), eli jos tiedät merkin/mallin missä on näitä kriteerejä täytettynä, olisi kiva jos laittaisitte viestiä! :smt006
Ippe

Re: Minkälainen hautomakone ja muuta kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Hyvästä en vielä tiedä, mutta postisetä toi tänään tällaisen http://www.hautomakone.fi/index.php?rou ... duct_id=98 ihan pätevän oloinen kapistus hintaansa nähden.. Vois melkein suositella sullekkin jos halpaa ja suht hyvää haluaa :)


PÄIVITYSTÄ ^ toimii loistavasti, lämmöt pysyy kokoajan siinä 37.7 kieppeille ~ + - 0.2 c heittoa
kosteutta helppo säädellä, kuinka moneen "loossiin" laittaa vettä. näillä näkymin uskallan suositella!
Viimeksi muokannut Ippe, 27 Heinä 2013, 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ninanni

Re: Minkälainen hautomakone ja muuta kysyttävää

Viesti Kirjoittaja ninanni »

http://www.hautomakone.fi/index.php?rou ... duct_id=97 tämä isona koneena ja pikkukoneena tämä http://www.hautomakone.fi/index.php?rou ... duct_id=89 . Molempia voin vaan kehua! Eikä automaattinen niin välttämätön ole, Käännöt käy helposti ja nopeasti 2 tai 3x vuorokaudessa. Suosittelen näitä! Toi pikku kone ollut 1,5vuotta ja iso kone ollut puolenvuotta ja toimivat loistavasti!
Nino

Re: Minkälainen hautomakone ja muuta kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Nino »

Kiitos molemmille! Täytyy katsoa kaikkia :)
offroadmika

Re: Minkälainen hautomakone ja muuta kysyttävää

Viesti Kirjoittaja offroadmika »

Itse tein 100 litrasesta vanhasta jääkaapista hautomakoneen. Poistin vain kylmälaitteet ja lisäsin alahyllylle 750 wattisen auton sisätilan ´lämmittimen ja siinä se, porasin takaseinään reijän sähköjohtoa varten ja alhaalla ns vihanneslaatikko toimii vesi astiana. Alussa muutama päivä säätöä ja nyt on munat olleet kohta 20 vrk koneessa. Saa nähdä kuinka käy :smt006
naibunuuni

Re: Minkälainen hautomakone ja muuta kysyttävää

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Pistäthän offroadmika sitten kuulumisia siitä, että kuinka haudonta tuolla sujui :smt038
Tuohan olisi aikas helppo kokeilla vääntää itsekkin jo ihan niinkuin sellaisessa experimentti mielessä :smt003

Mutta, mutta..
Itsellä on mm tälläinen :
http://www.hautomakone.fi/index.php?rou ... duct_id=77

Ja hei pakko kehua aivan mahottoman hyväksi vehkeeksi! :smt041

Ei tarvitse yhtään huolehtia kosteudesta/lämmöistä/kääntelyistä koko haudonnan aikana kun kone hoitaa kaiken ihan itse ja pitää lukemat kohdillaan.
Automaattisen vesipumpun letkunkin voi laittaa ihan niin isoon vesiastiaan kun vain itse haluaa (esim 1,5 litran limsapullolla hautoo n 3 satsia) eli ei vesiäkään tartte ruveta lisäilemään missään vaiheessa.
Tällä tarttee vaan odotella niitä tipuja ja lopun hoitaakin sitten kone ihan itse :smt023

Hintaa on vähä enemmän kuin noissa ylemmissä ehdotuksissa mutta aivan varmasti on sen väärtti!
naibunuuni

Re: Minkälainen hautomakone ja muuta kysyttävää

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Hehh hyvä esimerkki tuosta helppoudesta on se, että tässä yksi ilta istuskeltiin telkkaria kattelemassa miehen kanssa ja rupes yhtäkkiä kuulumaan kovaa piipitystä..
Mä jo ihmettelin, että mikä tohon töllöön nyt tuli ku rupes tollee ääntelemään kunnes isäntä mulle tokas, jotta taitaapi tulla ääni tuolta hautomakoneen suunnasta :smt003

Kun kone hoitaa hommansa niin hyvin, että ei tarvii siitä kokoajan olla huolehtimassa niin olin kokonaan unohtanu tuon vehkeen tuonne hautomaan.
Sielähän sitä sitten oli iso kasa tipuja kuoriutuneena ja loput vielä kuoriutumassa.

Tuossa koneessa on muutenkin kaikki munat jotka sinne olen laittanut niin tähänmennessä myös kuoriutunut :smt002
Vastaa Viestiin