Tiput kuolevat muniin

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tiputäti

Tiput kuolevat muniin

Viesti Kirjoittaja Tiputäti »

Hei! Olen ihan pulassa kun en saa tipuja syntymään elävinä :smt010 . Haudon ensimmäistä kertaa ihan kotikonstein, munat ovat posliiniastiassa aina valmiin kiukaan päällä, posliiniastiassa kostea pyyhe. Välillä olen pitänyt ihan tavallista halogeenilamppua päällä munien yllä. Elohopeamittarilla mitattuna pesän lämpötila on ollut koko ajan 35-38 astetta, pyyhe koko ajan kostea/kosteahko. Kaksi tipua avasin 23. haudontapäivän jälkeen, toisessa oli kiinteähkö keltuainen jossa pieni harmaa myky (ilmeisesti yrittänyt lähteä kehittymään) ja toisessa ihan oikean näköinen tipu mutta kuollut. Tipulla oli jo jonkin verran höyheniä mutta nahka oli sen verran läpikuultavaa että oli varmaan useamman päivän ollut kuolleena.

Tänään olisi kolmen munan laskettu aika mutta en uskalla avata niitä vielä. Munat eivät ole täynnä ja siellä on osittain jotain hyllyvää. Yhdessä munassa oli kovaa vilskettä vielä 3 pv sitten ja verisuonia runsaasti, yhden yön aikana verisuonet olivat kadonneet ja tipu ei ole sen jälkeen liikkunut. Odotettavissa siis taas kolme kuollutta tipunalkua :smt010 En ymmärrä mikä menee pieleen? Onko liian lämmin tai liian kylmä?
esa

Re: Tiput kuolevat muniin

Viesti Kirjoittaja esa »

Koskettaako pyyhe munia niin että se jäähdyttää niitä?
tai pitäiskö olla suljettu , tila jotta koskeus pysyy tasaisena?
Tiputäti

Re: Tiput kuolevat muniin

Viesti Kirjoittaja Tiputäti »

Munat ovat pyyhkeen päällä eli koskettaahan se munia. Munat ovat ehkä vähän viileämpi siitä kohti missä on kosketuksissa pyyhkeen kanssa mutta tuntuvat kädelle lämpimiltä. Miksi liikkeet ovat loppuneet? Tarkoittaako että tiput ovat kuolleet? Jos lämpötila on ollut liian matala niin kestääkö kehittyminen kauemmin eli odottelenko vielä pari päivää ennen kuin avaan munat? Kaikki tieto tulee tarpeeseen, jos joku viitsisi ihan perusjuttujakin minulle infota niin olisin kiitollinen. Säälittää ne reppanat jos kaikki taas kuolleet :smt010 Ja mistä johtuu että yhden yön aikana runsas verisuonisto hävinnyt melkein kokonaan?
Tiputäti

Re: Tiput kuolevat muniin

Viesti Kirjoittaja Tiputäti »

Jos nyt ei onnistu hautominen niin ensi kesäksi varmaan pitää ostaa hautomakone. Mistä saa edullisesti ja paljonko sellaiset maksaa?
esa

Re: Tiput kuolevat muniin

Viesti Kirjoittaja esa »

Anna olla vaan iha rauhassa ja kato mitä tulee , muna menee mustaks ennen kuoriutumista siis tietty aika ennen kuin kuoriutuu ja läpivalasussa näkyy vaan mustaa ja jos on hyvä lamppu niin nokka ilmatilassa. :smt007

Hautomakoneita saa mm. Hautomo.net , hautomakone.fi .
Hinta riippuu onko täysautomaatti , puoliautomaatti , muna määrästä ja tietty laadusta,
noita styroksi koneitahan saa 140 e ja munia mahtuu muistaakseni 60.
:smt001
Tai sit tekee itse vanhasta mikrosta tai jääkaapista. :smt001
Tiputäti

Re: Tiput kuolevat muniin

Viesti Kirjoittaja Tiputäti »

Ajattelinkin että annan vielä pari päivää olla. Tällä hetkellä munassa tyhjää hyllyvää ehkä 1/4 osa, liikettä ei näy. Onko siis normaalia että runsas verisuonisto häviää jossain vaiheessa?
Viimeksi muokannut Tiputäti, 11 Heinä 2013, 13:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tiputäti

Re: Tiput kuolevat muniin

Viesti Kirjoittaja Tiputäti »

Niin ja ilmatilassa ei näy mitään muuta kuin ilmaa, kaikissa samankokoinen ilmatila. Miten sitten nuo tipujen liikkeet, kun ovat lakanneet? Tarkoittaako että ovat kuolleet vai voivatko olla hengissä vaikka ovat joka kerta ihan paikallaan kun käyn katsomassa?
Tiputäti

Re: Tiput kuolevat muniin

Viesti Kirjoittaja Tiputäti »

Kuva

Tässä kuva kuolleesta tipu-ressukasta :smt010 Voiko tästä päätellä mitään kuolinsyystä? Avasin tämän 23. päivänä haudonnan aloittamisesta.
esa

Re: Tiput kuolevat muniin

Viesti Kirjoittaja esa »

onko siis kanatipu? :shock:
liian kylmä ei oo kehittyny kun noin puoliks , voi toista :oops:
Tiputäti

Re: Tiput kuolevat muniin

Viesti Kirjoittaja Tiputäti »

Kanatipu on. Voi pientä, auttaako enää jos lisään tässä vaiheessa nykyisille munille lpöä? 21. pv menossa. Näyttää että musta möykky sisällä on parin päivän aikana hitusen kasvanut vaikka liikettä ei olekaan.
Kanalako

Re: Tiput kuolevat muniin

Viesti Kirjoittaja Kanalako »

Muistelen että tiput voivat hukkua jos on liian kosteaa ja jos kostea pyyhe on kiinni munissa, huokoiset munat imevät vettä munan sisään.
Ja sitten toinen mieleen tullut asia, onko sinulla kosteusmittaria? Kun haudontakoneen avaa, kosteus tippuu ihan samantien vaikka koneen pohjalla on vesikippo ja vielä märkä pyyhekin. Ohjeissa neuvotaan sulkemaan kansi aina nopeasti ettei kosteus karkaa.
Luulen että sinun haudontatapasi vain ei ole sopiva näin pikkutarkkaan puuhaan :(
Tiputäti

Re: Tiput kuolevat muniin

Viesti Kirjoittaja Tiputäti »

Tulin samaan tulokseen että tällä tavoin mahdoton saada tipuja elävänä. Kolme muutakin oli jossain vaiheessa haudontaa kuolleet. Ensi kesäksi teen styroksisesta kylmälaukusta haudontapesän ja ostan kunnon mittarit. Nyt ei ollut kosteusmittaria ollenkaan niin kosteuden kanssa on menty arpapelillä, arvatenkin olleen liian kosteassa. Kiitos vinkeistä ja vastauksisa, ensi keväänä uusi yritys paremmilla vehkeillä :)
pipsukka

Re: Tiput kuolevat muniin

Viesti Kirjoittaja pipsukka »

Osta hautova maatiais kana. Kana hoitaa hommat, sun ei tartte, kuin laittaa sille vesi ja eväät. Minä ainakin olen tyytyväinen...ovat vaan innokkaita hautomaan. Viime kesänä 4/6 hautoi. Nyt on 7 kanaa ja kolmannelle kuoriutuu tiput varmaan ensi yönä, kun yhdessä munassa jo särö ja 3/4 piipittää. Harmi, kun ei ole onnistunut sun haudonta! Minä en uskaltaisi edes oma tekoisella hautoa.
Vastaa Viestiin