ei onnistu konehaudonta

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
munakana

ei onnistu konehaudonta

Viesti Kirjoittaja munakana »

On se kumma kun ei onnistu tuo konehaudonta. Poikaset kyllä kehittyy, mutta kuoresta ei päästä ulos.
Hommattiin kalkkunanmunia 20 kpl ja pari oli tyhjää kun läpivalaistiin ne. Eli munissa ei ole vikaa. Tänään piti poikasten kuoriutua ja toiveet oli korkealla.
Ensimmäiset aloitti eilen (2 Kpl) ja parissa kuori rikki. Aamuun mennessä ei ollu tapahtunu muutosta, ei muuta ku kätilöksi. Kaikkiaan 5 saatiin jäämään henkiin josta yksi sitten kuoli. Ei polonen pysyny pystyssä ja meni kyljellään.
Eli mikähän on menny vikaan. Munia on käännelty tasaseen ja lämmöt on olleet tasaiset 37,5. Vettä on ollu toisessa säiliössä ja venttiili raollaan. Koneena Brinsean octagon 20eco. Kun on ensimmäinen särö tullut kosteutta nostettu märällä rätillä.
Jokin tässä nyt mättää :smt017 Pitää varmaan siirtyä luomuun jos vain nuo meidän kanat älyäis sen homman
rilla

Re: ei onnistu konehaudonta

Viesti Kirjoittaja rilla »

Ei kyl olis kannattanu kätilöidä.
Mä olen ainaki odottanu et mitä tapahhtuu. Ei ne aina niin pidä paikkaansa ne hautomisajat.

Mulla on kaiketi samanlainen kone,ja tulokset on minusta ollu tosi hyviä
Aika paha mennä aukoon. Ei ne tahdo selvitä,kun yleensä eivät siinä vaiheessa ole edes valmiita,kun vasta pieni reikä on.
Toki joskus joku kuolee kesken kuoriutumisen,mut niin voi käydä myös kanan alla.

Tarkista lämmöt koneessa. Jos on liian matala,niin haudonta-aika pitkittyy ja muutakin ongelmia tulee. :smt023
Tarmokas

Re: ei onnistu konehaudonta

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Komppaa rillaa...Kuoriutuminen voi kestää pari päivää....Itseäni tsemppaan malttamaan siten, että jos munassa reikä, saa happea, eli homma ok. Mulla vain yksi onnistunut kätilökokemus :smt001, kun kuoriutuminen oli kestänyt jo kolmatta päivää...

Laskennallista kuoriutumispäivää pari päivää ennen nostan reilusti kosteutta. Silti kuoriutumiseen voi mennä monta päivää...
pinkyandbrain

Re: ei onnistu konehaudonta

Viesti Kirjoittaja pinkyandbrain »

Jos kätilöi ja tipu vaan makaa kyljellään niin pari päivää kun pitää vielä koneessa ja juottaa niin voipi piristyä. Samaa mieltä edellisten kanssa, malttia. Tipu ei välttämättä ole valmis vaikka vuorokauden ollut reikä munassa, verisuonet alkavat vuotaa kalvoista jos menee avittelemaan.
Vastaa Viestiin