Milloin kääntäminen aloitetaan konehaudonnassa?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Vai onko kääntelysäännöt hautomakonefirmojen myyntikikka...? :smt002 Sen verran tota ihmettelin että oli pakko kaivaa 3 kanakirjaani tutkinnan alle. Se vähä mitä löysin, oli että "mielellään 5 kertaa päivässä pitää munia käännellä, ja joka päivä". Aika suuri ero tohon 11 päivän täyteen kääntelemättömyyteen.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mä olen aina kanssa ajatellu et kääntää just sillee et mitkä on "tiellä"!
Ja liikkuhan ne munat kai jo siinäkin kun kana vaihtaa asentoa :smt017
Mä olen nyt käännellyt noita munia milloin kerran milloin kaks päivässä ja on sieltä jotain tullu ulos! Et ei kai se niin tarkkaa ole..
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mäkin oon lukenu kaikki mahdolliset kanakirjat ja luullu että se kääntö on todella tärkeää. Silloin kun mun piti vielä itse se muistaa ennen tuota automaattia, niin koin kauheesti huonoa omatuntoa jos unohdin tai käänsin myöhässä. Nyt se tuntuu vaan huvittavalta. :smt003
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Mä just ihmettelin sitä kun se yks meidän kana hauto ne munansa tipuiks, niin ei se mun mielestä niitä kovin ahkeraan kääntäny siirsi vaan paremmin allensa ja ne pari tosi kakkaista munaakin kuoriutui joten ei sillä likaisuudellakaan ole väliä. Joteskin tuntuu että ne tärkeimmät on se oikea lämpö ja kosteus joista kumpikaan ei saa nousta liian korkeaksi.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Näin se täytyy olla. Kosteus ja lämpö tärkeimmät! Kääntely jos muistaa :smt005
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Sehän on ikuisuuskysymys, että oliko kana vai muna ensin, mutta siitä, että onko emohaudonta "keksitty" ennen konehaudontaa ei tarvinne edes keskustella :smt005 Kyllä luonto on ihmeellinen ja aina edellä ihmistä!
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Niinhän se on että luonto hoitaa omansa
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon kyllä osunut muutaman kerran näkemään, miten kana ihan järjestelmällisesti todellakin pyörittelee munat eri kyljelleen. Lisäksi olen nähnyt, miten se siirtää laidalla olevia munia keskelle ja keskeltä taakse/laidoille.

Ja kun Aku (siis ankkauros) keräsi frouvansa munia huolellisesti rakentamaansa pesään (ymmärtäisin, että haudonnan toivossa?), se kävi kääntelemässä niitä nokallaan kerran päivässä ja peitteli sitten oljilla. Siis ennen haudonnan alkamista!! (Jota tosin ei sitten alkanutkaan, kun harakat ryöstivät pesän.. :smt019)
Vastaa Viestiin