Tipsin eka kerta (ankkavauvoja tahtoo tahtoo tahtoo)

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Höh :smt011 Toivotaan että se sieltä vielä putkahtaa. Kokeilitko tuota Pekkiksen neuvomaa vesikoetta? Mietinkin tässä viikonloppuna kun olin mökillä että onkohan jo vaakku tullut maailmaan vai kuinka on käynyt..

Hih, meillä oli viikonlopun "munankääntäjä". Normaalisti immeisillä käy kukkien kastelija jos ovat poissa kotoa, mutta meillä sitten tuollainen :smt003
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Tipu oli kuollut. :smt009 Ei munsta näköjään oo keinoemoks. Lainasin hautomakoneen pois, niin eipähän tule houkutusta edes yrittää uudelleen..
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

No höh! :smt056 Kyllähän sitä kannattaa myöhemmin yrittää. Nythän lähtöolosuhteet olivat huonot koska emo oli hylännyt pesän.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Kiitos Mimmille, minulla on nyt kone lainassa ja viirun munia koe haudottavana! :smt003
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Laskettu aika on keskiviikkona.. mitenköhän tässä vielä malttaa odottaa? Toivottavasti kaikki onnistuu. Mutta kysymyksiä: Pitääkö minun lakata kääntämästä munia sunnuntaina, vai vasta maanantaina? Munat menivät koneeseen kolme viikkoa sitten keskiviikkoiltana. Ja sitten se, että laitanko jo kuoriutumisalustan kun lakkaan kääntämästä (vanhan froteepyyhkeen, ettei ole liian liukas alusta). En tajunnut koklata kosteuden säätöä siten, että alavesisäiliö ei olisi käytössä - sen päälle kun tulee ritilä kun kuoriutumista aletaan odottelemaan. Toivottavasti se nyt onnistuu. Huh, onpas vaikeaa..
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Muusta en osaa sanoa, mutta mä lisäsin alavesisäiliöihin vettä lopussa pillin avulla. Sen sai tehtyä jopa avaamatta konetta, joten lopun hienosäätö oli sinänsä aika helppoa..
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Muista sitten Tipsi, että se aika voi vaihdella eri munissa. Älä heitä toivoo jos kaikki ei kuoriudu saman vuorokauden aikana.. mulla oli viimekeväänä muistaakseni 2,5 vrk:kin heittoo eri munien kanssa.(samaan aikaan laitettujen vaakunmunien)

Älä laita mitään tiiviitä alustoja ennen kuin jossain munassa on selvästi särö tai ääntä, se ilman kierto on tossa lopussa tosi tärkee, mieluummin pitää konetta vähän tuulettaa ja suihkia 37,5 asteista vettä kuin pitää luukkuja kiinni ettei kosteus karkais (varsinkin, jos se on sellainen pienmyllly, jossa ei oo kunnollista tuuletinta). Tossa lopussa olis raikas, hapekas ilma a ja o. Ne tarvii happea, että jaksavat ponnistaa kuoresta.

Mulla on ollut koneessa kuoritumiskorit, jotka ovat piensilmäistä verkkoa, ei mitään rättejä, kun ovat vielä hyviä bakteeripesiä ja estävät ilman kiertoo, varsinkin, jos poikaset sattuis kuoriutumaan eri aikoihin.

Pikkuvaakun räpsä on heti aika iso, ei se sillä pliukastele.
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

tipsi tulis vauhkoks jos nyt näkis ton farmin huh!
kyl se menee ihan okei! minä oon pyöritelly niin kauan kun munassa on selvä merkki reikä tai kuoren murtuma ,sen jälkeen se reikä ylöspäin ja vettä suihkutellu .ja hyvin on toiminu noi systeemit.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Hmm.. haihtuuko se vesi sieltä muoviritilän alta sitten enää niin tehokkaasti? Mä voisinkin tehdä tuollaisen verkkoviritelmän mistä Pekkis kertoi, kun ostetiin ankanlootaa varten sellasta 1cm x 1cm verkkoa. Hmm. neuvovat kyllä oppaassa olla aukomatta sitä konetta kuoriutumisen ajan.. tollasesta pikkusesta kun lämpö ja kosteus karkaa sen sileän tien. Jotain ilmareikiä siinä on. Mutta voishan niitä munia tosiaan ruiskuuttaakkin (ja pitääkin jos koneen menee aukaiseman).

Tehtiin elementtiankkaloota (=vauva-aitaus), eli sen voi sitten laittaa pieneen tilaan kun ankat kasvaa siitä pois. Mietin vain, kun ostin 150w infrapunalampun, ja siihen tietty kuvun verkkoineen, että onkohan siinä miten iso tulipalovaara kun ohjeessa on ettei 60cm lähemmäksi saa laittaa mitään palavaa, mutta ankkalootan ylärima on puuta. Ja lootan halkaisija on sellainen ettei sitä saa 60cm kauemmaksi. Mutta siis, se jää sivusuuntaan se ylärima.. mutta onko se silti tulipalovaarallisella alueella?

Hitsi kun jänskättää. Pitäsköhän töistä ottaa äitiyslomaa :smt003 No, onneksi saadaan tehdä työt etätöinä tarvittaessa.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Seuraavaksi otat lämpömittarin, laitat sen lämpölampun päälle ja virität sen sellaiselle korkeudelle, että sen lootan pinnassa on noin 37 astetta lämmintä. Nyt kun sulla on se loota sisässä, niin voi olla, että tarviit laittaa sen vähän korkeemmallekin kuin 60 cm. Toi kannattaa virittää tasottumaan siinä vaiheessa, kun poikaset alkaa kuoriutumaan, nehän saa olla siellä koneessa 1-2 vuorokautta kuivumassa ennenkuin otat niitä ulos sinne lootaan. Harjoitus tekee mestarin :smt003 , niin että stemppiä vaan :smt006
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Jotenkin mietityttää, että jos hautomakoneessa on valmis (muovi)ritilä jonka päällä munat on, niin eikös sen pitäs kaiken järjen mukaan olla kuoriutuville poikasillekkin hyvä? Tosin Dripplen viirutipulla oli levinneet jalat samaisessa koneessa.. ota siitä sitten selvää..

Hihi, munat tuntuu jotenkin epävakaille. Onkohan se sen merkki, että poikaset liikuksii munien sisällä? Käänsin juuri vikan kerran, ja yksi muna oli sen jälkeen vierinyt pois paikaltaan. Värkkäsin muuten pakasteriasiasta sellasen purkin, mistä leikkasin kannesta aukon pois ja liimasin silikonilla siihen 1cmx1cm verkon. Siis astiaksi jossa on vettä -> ei kosteusongelmia (toivottavasti) vaikka koko pohja on ritilän peitossa.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Oho, kääntelin vaakkukirjan faarenhaiteja celsiuksi, ja vaakkupoikaset tarvitsee vain 32 asteen lämpöä poikasvaiheen alussa. Kirjassa sanotaankin, että ne tarvitsevat vähemmän lämpöä kuin kanat.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ne liikkuu!! Munat siis! Tai ainakin kolme viidestä. Hurjaa! Keskiviikkona laskettu aika.. mahtavatkohan tulla vähän aiemmin? Kolme viidestä on todistettavasti heilunut, ja ainut valkosen muna kaikkein eniten. Nytkun saisi vielä kaikki säädöt menemään hyvin.. [-o<
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Onnea :smt003
Mulla oli viimeks kanoilla kuoriutumisaika myös keskiviikkona. Munat liikahteli sunnuntaina ja kuoriutuminen alko maanantaina ja kaikki tiput oli tullu tiistaina iltapäivään mennessä. Ankoilla kun tuo haudonta-aikakin on pitempi niin luulisi heittoa ajassa tulevan helpostikin.
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

taitaa toi tipsin homma onnata.muista kosteus ja soittele jos on ongelmia niin kerron jippoja millä homma toimii.
Vastaa Viestiin