Kosteusmittareista

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
@nsku

Kosteusmittareista

Viesti Kirjoittaja @nsku »

Millaisia kosteusmittareita teillä on haudonnoissa käytössä? Mistä hankittu ja mitä maksoi?
Mä alkasin tuota omatekoista hautomakonetta taas katsella josko sen sais kuntoon... mulla on siinä Faunattaresta ostettu Reptilandin hygrometer, epäilin toimivuutta jo haudonnoissa. Suolatesti näytti että näytti noin 15 vähemmän. Ja taitaa tosiaan näin olla, tuo mittari näyttää nyt kosteusprosentiksi 5. Ei voi pitää paikkaansa!
Digitaalinen sääasema näyttää sisälle 22%.
Nyt kaipaisin siis vinkkejä mistä ostaa TOIMIVA edullinen mittari.
Ujopossu

Re: Kosteusmittareista

Viesti Kirjoittaja Ujopossu »

Mikko Keskiseltä Tuurista löytyi kesällä sellanen digitaalinenmittari mihnä on; lämpö- ja kosteusmittari. Molemmista näkee korkeimman ja alimman lukeman. Maksoi 15.90e. Lukemat pitäneet paikkansa, ja "toisen" palan tätä mittarijutskaa voi sijoittaa vaikka kattoon, näyttää kaksi eri lämpötilaa, mutta vain yhden kosteus lukeman.
lantsari

Re: Kosteusmittareista

Viesti Kirjoittaja lantsari »

Mun kosteusmittari näyttää kyllä ihan omiaan!! :smt017
Laitoin eilen ankan munasatsin koneeseen ja aamulla mittarin koneeseen sisälle ja nyt se näyttää jotai 20- 25%, ja koneesta pois ollessa mittari näytti ainakin 10% enempi!!

Toi mittari on kanssa jostai Faunattaresta , vai mikä se oli.. sellanen manuaalinen mittari.
Mitä sille siis pitää tehdä?? Mikä suolatesti? :smt017

MÄ kyllä tilasin jo uudenkin mittarin, sellasen digimittarin hautomakoneesta, mutta se on vielä postissa..
Mut kait tonki pitäs jotenkin pelittää tollasen , jota ne eläinkaupat myy noihin terraarioihin? Vai myykö ne ihan sutta :smt014 ?
@nsku

Re: Kosteusmittareista

Viesti Kirjoittaja @nsku »

Mä en nyt yhtäkkiä haulla löytäny sitä suolatestin teko ohjetta, minkähän ryhmän alla se olikaan. haulla sen aiemmin löysin.
mä tein reklamaatiota faunattareen, lupasivat uuden mittarin, mutta ei oo tullu käytyä sielä vielä. pitäis käydä kattoos mitä sielä olis tarjolla muita malleja.
kovasti kiinnostais vititellä hautoma pystyyn :)
lantsari

Re: Kosteusmittareista

Viesti Kirjoittaja lantsari »

No nyt on digimittari!
Mutta hmmm.. toikin mittari näyttää kangasrätin kanssa vain 39%.
Vesiä molemmissa säiliöissä.. Ankkojen munissa kosteuden pitäs olla kyllä suurempi, toon manuaalin mukaan 45-55%..
Pitää vissiin lisätä noita kangaspalasia, emmä kyl muuta keksi.
ninanni

Re: Kosteusmittareista

Viesti Kirjoittaja ninanni »

Räpylä

Re: Kosteusmittareista

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

lantsari, onks se sun digimittari sellainen pyöreä, harmaa, jossa on alhaalla kaks sinistä nappulaa? Mullakin se näytti haudonnan ajan tosi matalia lukemia, tänän ois kuoriutumispäivä ja vähän on yksi ankanpoikanen saanut jo kuorta rikki. >60% sain sillein, että mulla on useampi kangaspala vesisäiliöissä... kankaat laitoin toissapäivänä, tänä aamuna lisäsin vielä yhden palan eikä enempää mahdu, kastelin ne ihan märiksi.
lantsari

Re: Kosteusmittareista

Viesti Kirjoittaja lantsari »

No just Räpylä sellanen mittari, jossa on kaks sinistä nappulaa allaalla ja vihreä sellane raita siinä ylläällä, näytön yläpuolella. Nyt näyttää mittari 49-> ja 50%, kun käänsin konetta. Molemmissa säiliöissä vettä ja 1 kangaspala.
Mutta mä vasta laitoin noi munat koneeseen.. ne on toista päivää..Pienensin myös ilma-aukkoa 1/3 osaan auki.
KOne ei oo ihan täynnä munia, muutama uupuu..

Jännät paikat Räpylällä! Toivottavasti kaikki tiput alkavat pikkuhiljaa kuoriutua :smt007
Kiitos ninanni tuosta suolatestin ohjeesta. Täytyypä kokeilla, jos saa ton toisen mittarin jotenkin vörkkimään. :smt002
kite

Millainen kosteusmittari koneeseen paras?

Viesti Kirjoittaja kite »

Siis että mahtuu sisälle, ees anturi (ilman että pitää vetää kannen ja koneen välistä johto) ja pitää myös paikkansa?
Vastaa Viestiin