huvikummun hautomiset...omatekoisella.

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

outi

huvikummun hautomiset...omatekoisella.

Viesti Kirjoittaja outi »

heissan.

eli täältä karjalasta polvijärveltä olen. olen hurahatnut nyt kanoihin ja hautomaan itse oman viiru kannan..=)

hautomona on omatekoinen styrox laatikko, jota jo kohta parisen viikkoa kaupan munilla testaillut lämpöjen ja kosteuksien suhteen.. tilasin viikko sitten 13 viirun munaa... ja liki kaikki oli vahingoittunut/särkynyt matkalla... nyt enää muutama jäljellä ja ehkä muutamassa elämää.. :smt005

mutta mutta... tänään sai aivan huippu ihanan muna lähetyksen... :smt004 yli 20 viirun munaa ja 5 maatias risteytystä... ja voi että olin tyytyväinen ja iloinen. kaikki ehjänä.... :smt008 hyvin pakattu!!!! ja Suuri kiitos sally12 :smt008

ja nyt vaan jännitellään tuleeko noin 10päivän päästä edes muutama viiru...

kosteudet pysyy hyvin 50-60% ja lämmöt 37,5-38,5 ja olen tyytyväinen, mutta tuo kosteusmittari vielä mietityttää, uusi on mutta viiari malli että näyttääköhän se varmasti totta... täytynee vielä ostaa toinen kosteusmittari kunhan täältä kaupunkiin pääsee---

kanoja meille nuorikoita 5-6 tulossa ei nyt tulevana vaan seuraavana viikonloppuna ja tietenkin heille kukko. rotuina maatias puhatiat, mutta kun en kuollaksenikaan kantaa muista. 3 puhasta ja muut sekarotuisia...

ja ja ihastunut niin suuresti jätti kotcheihin ja niitä nyt sitten varattuna ainakin kana ja kukko.... :smt001

kanakarsina häkkejä aloitin rakentamaan ja viikonloppunaois tarkoitus ensimmäisen tulla valmiiksi, hevostalliin. yksi häkin koko on noin 8 neliöö.


kylmälaukku hautomoita olen täältä muutamia lukenut ja onnistumiset ovat aikas hyvät taineet olla???

tipulana ottaa iso terraario. ruokinnat ja kaikki onon 1000 lukenu ja nyt olevinaan tiedän sit tarpeellisen... ja KIITOS MUNANETIN ja teidän kanahöpsöt---- :smt005

olen kuluttanut lukuisia tunteja ja öitä ahmien tietoa ja lukien toisten tarinoita..

aina olen kanoista haaveillut koko 4v mitä maalla asuttu, mutta mietin aina hevoset ja kanat??? mutta olen niin paljon hyvää lukenut täältä että kyllä ne hevoset ja kanat yhteen soppii laitetaan ne sammaan koppiinnn--- :smt038

ja nyt kun pieniä lapsia on 5, munia menee niin mikäs tämän parempi kun ottaa omat munijat... :smt044 isäntä ei ole vieläinnostunut tähän mun projektiin... kun kun aina saa olla väsäämässä karsinoita, muuttamassa ja rakentamassa lisää--- ja nyt sit kanoille... mahdollisuus siis tehä vieretysten 3 8neliön häkkiä... 5 hevos karsinaa samassa navetassa. eli neljä ja neljä ois puolellaan ja käytävä keskellä... tarkotushan oli kaikki 8 tulla heppa karsinoita mutta nyt olen tullut tulokseen että vähennän hevosia, kun ei ole lasten kanssa aikaa ratsastaa..hoitaa vaan...

mutta tässäpä näitä enempiä...

niin ja huvikumpuon meidän tilan nimi,... täällä kyllä toisinaan elämä on oikeasti kun huvikummussa....=) pupuja 4 löytyy myös ja muutama kissa ja sitten 2 koiraa..
Matami

Re: huvikummun hautomiset...omatekoisella.

Viesti Kirjoittaja Matami »

:smt023 :smt023 :smt023 :smt023

Toivottavasti saat tipuja. Itse olen onnistuneesti hautonut itsetehdyllä muutaman kerran ja nyt meinasin taas kaivella esiin. Montakohan munaa saisin sinne mahtumaan :smt036 .
outi

Re: huvikummun hautomiset...omatekoisella.

Viesti Kirjoittaja outi »

matami: mistä olet omatekoisen tehnyt? tuohon kylmälaukku juttuun sopii ainakin aika paljon... 2 päivää ja sit vois läpivalaista hui jännää... kun tää satsi viimesin tuli niin hyvin ehjänä perille että kyllä sieltä nyt jokunen tullee.... :smt001

mitenkähän jos vaikka yks viiru syntyy ens viikonloppuna niin kuinhan se yksin pärjää noin viikon sit? oon kyl menossa ens viikonloppuna kanoja hakee niin siel on mahollisesti juuri syntyneitä koneella haudottuja niin pitäskö vaik sit yks tai kaks sille kaveriks... tai ottaa vaik ees varmuuden vuoks muutama.... :smt001 hyvä syy ottaa :smt043
outi

Re: huvikummun hautomiset...omatekoisella.

Viesti Kirjoittaja outi »

jiihuu.... :smt055 :smt055 valaisin maatiaaisen munat vaikka 3vrk takana mutta 3 näin jo selkeän hämpyn.... :smt055 voi että kuin mukava on seurata munaa jostaa näkyy läpikun noista viiriäisen munista ei meinaa mitään nähä... eli odotellaan tuleeko muihinkin 2 vielä näkyviin hämppyjä... arvelin muutaman päivän päästä kokeilla niitä viirun munia joita yli 20 valaista... että noin arvion näkis onko elämää...=) niin ja laitoin vielä kokeeksi eldorado luomuja 6 kipaletta kun kaupungissa kävin ja siwassa sattui silmään niin otin sitten testiin... ei ollu ruskeita.

onko muuten teillä vapaan kanan munista tietoa, että eleleekö joukossa kukkoa? vai onko noi luomu ainuut? :smt017
outi

Re: huvikummun hautomiset...omatekoisella.

Viesti Kirjoittaja outi »

kuin nopeesti ne hämpyt näkyy tommosessa munassa josta selkeesti läpi näkee...??? en nähny vieläkään kun noissa 3/5 hämpyt... :smt017
Matami

Re: huvikummun hautomiset...omatekoisella.

Viesti Kirjoittaja Matami »

Tässä linkki minun "päiväkirjaani".

http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=9&t=15929

Nyt laitoin kylmälaukkuuni 17 munaa (20 olisi mahtunut). Laitoin "koneeseen" kaksi munakennon kantta ja niissä tuntuu munat pysyvän hyvin paikallaan ja oikeassa asennonnsa. Parin päivän päästä sitten läpivalaisen. Jännitys on suuri, koska nyt on eka satsi munia, jotka olen kerännyt omasta kanalasta. :smt005
Matami

Re: huvikummun hautomiset...omatekoisella.

Viesti Kirjoittaja Matami »

Niin ja itse lähetin 25 maattarin munaa viikko sitten ja kaikki oli tullut ehjänä perille. Pakkaamisen kanssa pitää olla aikas tarkka. :smt023
outi

Re: huvikummun hautomiset...omatekoisella.

Viesti Kirjoittaja outi »

ikaisemmintilaamistani viirunmunista jotka särkyi matkalla oli jäljellä 4... tein vesitestin ja kaksi kellui pinnalla muna hiukan pinnan yläpuolella, kaksi upposi... eli näyttäiskö että 2 tipua niistä tulossa? haudontapäiviä 10 takana---- eli ei ois enääkun 6 yötä.... :smt055 :smt055 :smt055 ja jännittää niin vietävästi ja sit pelottaa jos tuleekin vaan yksi....


vastatkaahan viisammat!!!


tääl ei kauheesti näköjään kommentoida.... ainakaan mun kysymyksinn--- :smt017 :smt017
outi

Re: huvikummun hautomiset...omatekoisella.

Viesti Kirjoittaja outi »

ja just oli matami kommentoinutkin... äsken ei mulla näkynyt..... :smt017

kiitos että joku kommentoi..... :smt055


juu kyllä tohon kylmä laukkuun saa aika hyvin mahtumaan... :smt008 ja sit kun sinäkin olet niin onnistuneesti hautonut...
mie oon niitä orppeja katsellut mutta ei ole täällä päin tarjolla...joten kun saan tyhjäksi konetta niin pitää sitten joltain tilata munia jos ei valmiita saa... :smt036

aika jänn tosiaan miten nopeesti noissa maattarin munissa näkyi suonet 3vrk ja selkeesti näkyi...
outi

Re: huvikummun hautomiset...omatekoisella.

Viesti Kirjoittaja outi »

eli hämpyt maattareihin tuli 4/5...eli aikas hyvin...viiruja yritin katsella mutta eihänniistä mitään selvää saa---- :smt012

eli 7vrk takana nyt tuossa viiru/maattari satsissa... jaaa aikaaa on pitkääää :smt043 tuntuu ku vauvoja oottas s :smt007 yntyväks....

inffoampa viel tännekkin että ostaisin orppin taijätti kotchin munia tai oikeestaan muutki isommat rodut käy...ostaa voisin kun ensimmäinen satsi on valmis(tai tyhjä.... :smt022 ) tai siis kun saan ne koneesta...


ne kaupan luomut ei lähteny yksään(6) kehittymään....
outi

Re: huvikummun hautomiset...omatekoisella.

Viesti Kirjoittaja outi »

:smt041 :smt041 ensimmäinen viiru kuoriutunu yöllä... . saa nähä tuleeko kahdesta muusta mitään haudontapäiviä 18vrk illalla... :smt007
siellä se tipulassa isossa terraariossa piipittää koko ajan kun menee j laittaa käden kipeää heti käteen... tulee reunaan piipittää ja katsoo ... voi reppana toivottavasti tulis yksi vielä tästä satsista... viikonloppuna pitäs sit tulla enemmänkin.. :smt043 joten toivottvasti sinne asti yksin pärjää... tekis mieli ottaa paidan sissän ja mukana kulettaa... :smt055
outi

Re: huvikummun hautomiset...omatekoisella.+kanala elämää

Viesti Kirjoittaja outi »

niin ja meille kotiutui lauantaina 3 alhon puhdasta kanaa... tai 2 en tiedä olisiko ne kukkoja??? 5kk ikää yksi on selkeä kana, ja kyl ne varmaan kanoja on ku ei kieku... pitää laittaa kuvat. sitten 1 puhdas hämäläinen, 3 hämäläisen ja horniolaisen risteytystä, ja partakana ja jätti kotch kukko nuorikko 4kk...=) kukko on kiuruvetiläinen tulossa maatiaisille.. noi parta kana ja jätti ovat omassa ja niille tullee viel 2 jätti kotchia samaan porukkaan... :smt007


kuinka alhon kanoista erottaa selvästi onko kana vai kukko kysessää? 5kk siis ja isot heltat kummallakin, mutta aika vaaleat, verrattuna esim muniviin kanoihin... ja eivät siis kieku.. kukaan näistä 3 alhosta ei muni viel...


mutta on meille jo munia tullut... :smt007 eilen kolme munaa ja tänään jo yksi.... ja voi sitä lasten iloisuutta kun korilla pääsee munat keräämään.... :smt035
kite

Re: huvikummun hautomiset...omatekoisella.

Viesti Kirjoittaja kite »

Ei voi kommentoida, jos ei keksi mitään sanottavaa ;) Mutta luetaan innolla ;)

Toivotaan et viiruvaava saa kaverin pian. :smt023
Mulla kuoriutui kerran 3pv:n välein ja ei se ensimmäinen jaksanut yksin niin kauaa :smt022
pipsukka

Re: huvikummun hautomiset...omatekoisella.

Viesti Kirjoittaja pipsukka »

Mulla on 5kk vanhoja alhoja. Kyllähän ne tuntee, kumpi kukko,kumpi kana? Kukot polkee jo ja yrittää kiekua kähisevällä äänellä. Ja kanat munivat jo, toinen on muninut jo pari viikkoa ja toinen aloitti viikko sitten ja ovat pian aikuisten kanojen kokoisia.Onnea kovasti viirun tipusta ja toivotaan, että lisää tulee. :smt038
pirpeliini

Re: huvikummun hautomiset...omatekoisella.

Viesti Kirjoittaja pirpeliini »

Täälläkin luetaan :smt023
Vastaa Viestiin