Kosteusongelma hautomakoneessa

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Viiris

Viesti Kirjoittaja Viiris »

Joko luovutan?
Tänään tulee illalla 19 vrk ja ei elon merkkiäkään. Pitäiskö yks muna ottaa ja aukaista... :smt009
No, uusia munia tulee 5 munan päivävauhtia että onhan noissa haudottavaksikin asti jos niikseen mutta harmittaa pariviikkoa käännellä väänellä ja itten ei mitään...
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Voi harmi...kannattaisi varmaan aukaista muutama muna ja katsoa miltä niissä näyttää
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No voi harmi.. Just illalla mietin, että pitää sulta kysäistä, miten kävi.. Mä laitoin uuden satsin viirumunia koneeseen ja jatkoin kuitenkin tuolla "tuunatulla" mallilla, jossa kosteus on digimittarin mukaan oikein.

Ja kun malttaa antaa koneen rauhassa hurrata, lämmötkin pysyvät kohdallaan. Aamuin illoin vain aukaisu, kun kääntelee munat.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hei Viiris,

miten haudonnassa kävi? Tuliko yhtään eläjää?
Viiris

Nyt ne kuoriutuu...toivottavasti

Viesti Kirjoittaja Viiris »

Eilissä iltana ja viime yönä kuului pariin otteeseen tviit tviit haudontakoneesta.
Josko tänään saataisiin tipulaisia maailmaan :smt007
Valkoisia brahmoja ja jätti-kotcheja olis tulollaan.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Täällä peukut pystyssä!
Viiris

Viesti Kirjoittaja Viiris »

Kanan alle kurkkasin, siellä oli 2 tipua jo kuoriutunut. 4 munaa on vielä jäljellä.
Eristin niille oman pikku alueen pahvilaatikoilla, liekö emo tähän järjestelyyn tyytyväinen. Ovat meinaan sellaisella ylätasanteella ettei oikein ilman niitäkään voi pitää. Riittääkö jos aamulla vien niille vesikupin ja ruokaa? Ruoka pitää vissiin hienontaa.
Koneessa olevissa munissa on neljässä säröjä, miten pitkään vie kun niistä kuoriutuu jotain ja saako niitä auttaa millään lailla?
Vähäkö olen onnellinen nyt
:smt007
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

No nyt sitten oikein tuplaonnittelut Viirikselle! :smt057 Että tipuja pukkaa monesta hautomosta-ihanaa! Meinaatkos laittaa konehaudotut emon alle?

Ja maltahan pitää näppisi erossa säröilevistä munista---ei saa auttaa mitenkään---luonto hoitaa itse! Toki on olemassa tapauksia, joissa tipuja on autettu kuoriutumaan, mutta silloin lopputulos voi kuitenkin olla jotenkin viallinen yksilö...
Viiris

Viesti Kirjoittaja Viiris »

Eka ponnisteli maailmaan koneessakin. Musta jolla näytti olevan muutama keltainen untuva seassa. Lienee kochi. Ajattelin tuossa juuri että voiskohan ne kaikki laittaa kanan hoitoon, varsinkin jos osa jää kuoriutumatta. Milloin ne kannattis sinne siirtää? Ja monta sille kärsii antaa hoidettavaksi. Kana on iso brahma. Olis varmaan itselleni paljon paljon helpompaa.
Kirjoittelenpa huomenna kuulumisia!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onneksi olkoon! Luulisi, että emolle vieminen onnistuu hyvin, koska sillä on itsellään saman ikäisiä tipuja. Mä veikkaisin, että paras ois viedä mahdollisimman nuorina, että emo ne hyväksyy. (Varo palelluttamasta tipuja kuljetellessa.) Kyllä mulla kanaemo on hoitanut yhdeksääkin tipua ihan mallikkaasti.

Ensimmäiset 2-3 päivää tiput pärjäävät ilman tarjoiluja. Kanatiput osaavat syödä aika isojakin muruja.. Jos sinulla on Pikku-Punaheltta rehua, niin sitä syövät heti pienestä alkaen. Muuten voi antaa murskattua kananmunaa, kaurahiutaleita, leivänmuruja yms.
Viiris

Viesti Kirjoittaja Viiris »

Kanan alla taisi olla 3 elävää tipua ja yksi löytyi kuolleena pesän ulkopuolelta. 2 tipua siirsin koneesta sille ja ainakin 2 näyttäis kuoriutuvan vielä koneessa ja yksi kanan alla jos kaikki menee hyvin.
Kanat oli äärimmäisen tehokkaasti purkaneet minun kaikki seinäviritykset. Oli pakko nostaa koko pesue lattialle ja toivoa että pärjäävät. En nyt tähän hätään keksi mitään millä saisin rakennettua niille oman alueen. Ja tosiaan kun eivät näy tykkää olla erillään toisistaan :smt012
Viiris

Viesti Kirjoittaja Viiris »

http://kotisivu.lumonetti.fi/shoskone/kanat.html

5 reipasta tipua oli sitten saldo. Noi ruskeat lienee brahma tipuja ja keltaiset kocheja?
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Onnea! Kauniita on tipuset :smt007 !

Mukava, kun sait myös konetiput oikeeseen hoitoon. Siinä itseltä on iso stressi paljon pienempi.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Voi kun söpöjä, paljon onnea! :smt003
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Hauskan näköisiä! Onnea! :smt001
Vastaa Viestiin