Hova-Bator -hautomakone

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Viktoria

Hova-Bator -hautomakone

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Onko jollakulla tällainen hautomakone? http://www.maatalousykkonen.fi/tuotteet ... munaa/221/ Hyvä vai huono? :smt024
Viimeksi muokannut Viktoria, 26 Huhti 2013, 10:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
miisu

Re: Hova-Bator -hautomakone

Viesti Kirjoittaja miisu »

Itse olen kanssa harkinnut joskus hommavani tuollaisen.
Tuohan on aika uusi Suomessa, ja olisi ainakin hinta kohdallaan kokoon nähden :smt041

Kiinnostaisi minuakin kuulla jos joku on tuollaisen hommannut!
kite

Re: Hova-Bator -hautomakone

Viesti Kirjoittaja kite »

Samaa mietin täällä. Jenkeissä kuitenkin käytössä ollut pitkään... Mutta mitenkähän toimii esim. vaihtelevissa ympäristön lämpötiloissa :O
Pitäisköhän kokeilla.. Sit olis viisaampi :) :smt054
ninanni

Hova Bator,kokemuksia koneesta?

Viesti Kirjoittaja ninanni »

http://www.maatalousykkonen.fi/tuotteet ... munaa/221/

tämä mielestäni erittäin edukas kone pisti silmään! Mutta ilman tuuletinta ym. Se vähän mietityttää.... Onko kenelläkään mitään kokemuksia tästä koneesta? Toimiiko vai onko rahan haaskausta?
pikkutipu

Re: Hova Bator,kokemuksia koneesta?

Viesti Kirjoittaja pikkutipu »

Tästä koneesta on muuten joku muukin joskus kysellyt. Pistäs tuo nimi hakuun niin luulis jotain jutuntynkää tulevan :smt001
ninanni

Re: Hova-Bator -hautomakone

Viesti Kirjoittaja ninanni »

kappas olipa siitä jo ketju. Vaan ei kokemuksia :(
tinttuli

Re: Hova-Bator -hautomakone

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Vastaavalla styrokskoneella olen aikojen alussa hautonut ainakin ankanmunia. Siinä ei ole tuuletinta ja siksi munien paikkoja piti vaihdella reunoilta keskelle, muutoin munat eivät kuoriutuneet tasaisesti. Näissä koneissa lämpö säteilee päältä, munan alapinta on huomattavasti viileämpi. Tuuletinkoneissa ilman lämpö on kaikkialla periaatteessa sama. Siksi tuuletinkoneissa ja näissä tyynenilmankoneissa käytetään yleensä erilaisia lämpötiloja. Käyttöohjeissa neuvotaan varmasti ko. koneelle oikeat arvot.

Tällaiset koneet vaativat enemmän työtä ja huolellisuutta, mutta palava into voi korvata ylimääräisen vaivan. Samalla tulee varmasti perehdyttyä haudontaa ihan eri lailla, kuin noilla digikoneilla --> paina nappia ja odota 21vrk.
Tykkään uudemmista koneista helppouden vuoksi, mutta niiden hinta on kova. Itse olen pettynyt esm. Rcomien vaikeaan puhdistamiseen ja digitaalitekniikan vikaherkkyyteen.
PäP

Re: Hova-Bator -hautomakone

Viesti Kirjoittaja PäP »

Ulkomaan sivuja kun lueskelee niin löytyy kokemuksia, hakusanalla "hova bator 1602n" löytyy mun mielestä sama malli kuin Maatalous Ykkösen "hova bator 60". Mitä itse lueskelin, niin monessa paikassa on just korostettu tuota että tuulettimen puuttumisen takia tasainen huoneen lämpötila on erityisen tärkeä ja sit tosiaan tiput kuoriutuu tasasemmin kun vaihtelee munien paikkaa esim. siirtää aina reunoilta keskelle. Hovabatorin näkyy saavan myös kääntäjällä http://www.maatalousykkonen.fi/tuotteet ... munaa/266/
Viimeksi muokannut PäP, 30 Tammi 2013, 18:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lyydia

Re: Hova-Bator -hautomakone

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Kannattaa kysyä myyjältä kun hän itsekkin kanaihmisiä :smt001
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Hova-Bator -hautomakone

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Minä ostin hautomakoneen 1989.Se on lähes samanlainen mitä maatalous ykkönen myy nyt Hova-Bator 60 konetta.Tipuja on tullut.Se oli reilut 15 vuotta ullakolla,ei mitään käyttöä.Viime talvena kävin hakemassa sen ullakolta alas ja kokeilin toimiiko.Kunnossa oli,termostaattikin pelasi.Minulla kone on ollut täällä sisällä huoneessa,missä lämpötila on tasainen reilut 20 astetta.Sitä suosittelee maatalous ykkönenkin.Munia piti käännellä ja vaihtaa paikkaa.Hyvin se hauto viimetalvella nämä nykyiset kanat mitkä minulla on.Suosittelen ,siinä on edullinen kone.
Viktoria

Re: Hova-Bator -hautomakone

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Eli varovasti positiivisia kommentteja. Hintaero on kuitenkin aika iso muihin merkkeihin verrattuna. Pitäisiköhän tuota sitten kokeilla.. :smt017
Kiitos viesteistänne!
Ujopossu

Re: Hova-Bator -hautomakone

Viesti Kirjoittaja Ujopossu »

Parhaillaan meillä porskuttaa menemään tälläinen kone. Aluksi oli VAIKEAAAAAA saada lämmöt kohdilleen. Turha availu laskee lämpöä paljon (no ei nyt sentään kerralla, mutta "viiden minuutin" välinen availu viilentää äkkiä). Erittäin selvät ohjeet tulee koneen mukana, myös sellaiset miksi haudonta epäonnistui. Automaatti kääntimellä se on kätevä peli. Kestää 2½tunnin sähkö katkoksen, pitäen lämmöt tallessa. Ainoita huonoja puolia koneessa on se että se on rakennettu styroksista (pelkään kokoajan hajottavani sen, kun käsittelen sitä) sekä se on kova ääninen. No joo mulla se on makkaris, melkein sängyn vieressä, yöt on silti nukuttu. :smt001 Ääni ei ole kuitenkaan tappavan kova vaan "keskivolyyminen". Tulikohan kerrottua ja haukuttua tätä konetta tarpeeksi :smt003
Tobias14

Re: Hova-Bator -hautomakone

Viesti Kirjoittaja Tobias14 »

Miten on toimiiko hova batorin kääntölaite hyvin? :smt017
Ujopossu

Re: Hova-Bator -hautomakone

Viesti Kirjoittaja Ujopossu »

Toimii hyvin, mutta äänekkäästi.. (Melkein nyt jo kadun että ostin koko vehkeen :smt012 )
ehtooteini

Re: Hova-Bator -hautomakone

Viesti Kirjoittaja ehtooteini »

Minulla on myös kaksikymmentä vuotta sitten hankittu Hova-Bator hautomakone. Se oli lainassakin melkein sen kaksikymmentä vuotta ja nyt kun sen hain, tepseli seinään ja taas toimii. Ohjekirja vaan on hukkunut matkalla, eli jos joltain löytyisi ja pystyisi kopioimaan, olisin kovin otettu.
Vastaa Viestiin