Ankan munien haudonta.

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Tähkäpää

Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja Tähkäpää »

Onko kokemusta ja neuvoja ankan munien haudonnasta koneella?
tanja

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja tanja »

Juu huimat yhden kerran haudoin ja mitään ei kuoriutunut. 5 munasta vain 1 oli hedelmöittynyt ja sekin kuoli loppuvaiheessa kuoreen, vaikka kastelin munat hiukan ennen h hetkeä. Kanan ja viiriäisen haudonnat on aina menny ok, mutta jostain syystä toi ankka homma meni aivan käsille. Toivottavasti saat paremmin onnistuneilta apuja.
Tarmokas

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Juu on, kahdesti kokeiltu. Onnistui ihan hyvin, kosteudet oli min.65%. :smt001
Tähkäpää

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja Tähkäpää »

Tarmokas kirjoitti:Juu on, kahdesti kokeiltu. Onnistui ihan hyvin, kosteudet oli min.65%. :smt001
Kosteudesta olen kuullut. Miten on tuuletus välillä? Mikä oli kuoriutumisprosentti? Olen ihmetellyt ankanpoikien hintoja suhteessa siihen, että lähtevät kuulemma omille teilleen.
Olenko ennakkoluuloinen vai onko se haudonta koneella niin vaikeaa?
Jekku

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja Jekku »

Miun tuttu hautoo ankkoja ymmärtääkseni hyvin tuloksin. Kananmunien haudontaa hää ei sit saakaan onnistumaan. kaikki ei näköjään voi osata kaikkea :smt045
rilla

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mun mielestä ankanpojat hautuu yhtä helposti kun kananpojatkin. Ja on "helppoja" lapsia.
Mulla on prosentti ollu n. 85.

En ole tehny mitään erikoista koneen kanssa. Aina on ollu kananmuniakin samassa koneessa. Mulla on tommonen brinsea,20 munan.
Minusta se on todella hyvä kone. Mä en ole säätäny sitä mitenkään. Ostin käytettynä.

Ollu mulla kaiketi jo 2 vuotta. Melkein koko ajan toiminnassa.
Hanhenmunia tänä kesänä otin pari kertaa viikossa haaleaan veteen kylpeen, tiskialtaaseen. Kuoriutuminen hanhenmunilla onnistu siten täydellisesti.

Edelliskesänä yli puolet hanhista jäi kuoreen. Mut ankanpojille en kyllä ole mitään taikatemppuja tehny. :smt045
Hellan lettas

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Jos mulle nyt tulee se "toimeksianto " ankan munien haudonnasta.Päiviä kuluu se 28 mutta mites lämmöt ? kosteus,?,ymmärsin,että viilennystä ja tuuletusta tarviivat välillä? käännöt ym,,miten miten miten?
ninanni

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja ninanni »

tästä ankan munien haudonnasta ei paljon keskustella, joten hieman nostan ketjua. Itsellä aihe ajankohtainen, munat koneessa 26.2 tapahtuu kuoriutuminen(toivottavasti.) eli kokemuksia,onnistumisia ja epäonnistumisia tahtoisin kuulla. Miten olette onnistunut? Itsellä ajatuksena hautoa samalla tyylillä kuin kananmunat mutta pikkuisen korkeammalla kosteudella. Käännöt käsin kuten kananmunilla. Kertokaa siis!
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Kun kuoriutuminen alkaa eli eka särö munissa, niin kosteutta pitää nostaa. Muistaakseni 70%, mutta korjatkaa jos muistan väärin. Kahdesti olen hautonut ankkoja, ja hyvin ovat onnistuneet. Ekalla kerralla 4/5 kehittymään lähteneestä onnistui, tokalla kerralla 7/9. Jälkimmäisellä kerralla munat olivat rillalta, ja kaikki lähtivät kehittymään. Hyviä munia siis olivat :smt023
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
lantsari

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja lantsari »

Kuinkahan kauan noita ankan munia kannattas odotella yliajan??
28 pv oli sunnuntai, sillon kuoriutui ekat ja ma, ti kuoriutui seuraavat.. nyt näyttää hiljaselta, eli nyt on kolmas päivä menny ylitte :smt017 ja hiljasta on.. :smt017
lantsari

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja lantsari »

Eikä vieläkään mitään! Munat vaan tummuu.. :smt017
pitäsköhän jo sammuttaa kone ja avata munat.. ?? :smt022
rilla

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja rilla »

Jos ne munat tummuu,niin sitte niistä ei kyllä mitään tule enää. Voi olla et on kuolleeet kesken.
Ota pois,ennekuin käy niinku mulla kananmunan kanssa talvella. Jäin odottelemaan myöhästyneitä,ja sitte keittiössä eräänä aamuna kuului semmonen kova poksahdus.

Ajattelin,et mikäs se oli. Ihan niinkuin hehkulamppu joskus poksahtaa. Sit aloinkin haistella että nyt taitaa kompostiämpäri kärytä oikein kunnolla.

Vaan niin vain oli,et hautomakoneessa oli räjähtäny muna. Haju oli tosi kaamee ja kone aika vaikea puhdistaa.
Ankanmunista näkee melko selvästi milloin sellanen vaara on. Ne tosiaankin muuttuu tummiksi.

Joskus kun ankat hautoi samaa pesää,niin ei niistä lopulta tullu mitään,kun aikansa siirtelivät ja varastelivat niitä toisiltaan.
Silloin ne sit lopulta alkoivat pamahdella.
lantsari

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja lantsari »

Huih!
Kipaisin nopsasti sammuttamaan koneen ja rikoin munat.
Noin puolet olivat tyhjiä ja loput kuoreen kuolleita.
NÄyttivät aivan valmiilta, eivätkä edes kuivilta tai liian kosteilta..
Aivan vaan, että eivät olleet tulleet ulos kuoresta ja hyytyneet sinne..
Mietityttää nyt, että mikähän on se korjausliike, mitä pitäis tehdä.. :smt017 ja miksi näin kävi?? :smt010

Kosteusmittarihan sekoili miten sattui, eikä se pysynyt kannessa kiinni. Sain vain sellaisen manuaalisen. Missään lähiseutujen kaupoista en löytänyt muuta. Lopulta otin koko mittarin pois.
Ehkä se pitää hankkia jostain kunnon mittari, että noi kosteudet pysyis tasasena..digitaalinen.
LÄmmöt oli koko ajan sen 37,4--5..6. eivätkä hypelleet yli tai alle.
Lopuksi laskin lämpöjä 37, kun eka kuoriutui.. ja täytin samalla molemmat vesilokerot ja lisäsin kangaspalan.
Mulla on toi octagon 20 eco

Kolme terhakkaa ankkatipua temmeltää nyt tuolla pesuhuoneessa ja lämmittelevät lämpökaton alla (brinsea eco glow 20)
Lutraavat jo kovasti veden kanssa ja syövät hyvällä ruokahalulla tota paras poikanen-tipurehua

Mutta aika pettynyt kyllä olen, kun niin moni jäi kuoreensa :smt012 mitähän tein väärin ? :smt017
rilla

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mulla on sama kone.
En ole muuten tehny mitään erikoista,mut kun kuoriutuminen on alkanu,olen lisänny kosteutta. Eli laittanu semmosen sieniliinan kosteana sinne.
Sekin kyllä kuivuu,mut en ole kuitenkaan muuta tehny. Mulla ei ankanpoikia ole juurikaan kuoreen jääny. Ihan 1 tai 2.

Hanhien kanssa oli ongelmia. Hanhenmunia aloin uittaan n. kerran viikossa haaleassa vedessä. Se paransi tulosta ratkaisevasti.
Mut lämpötilaa en ole muutellu koskaan. Se on kokoajan sama.
Hanhille,ankoille,viiruille,fasaaneille,kalkkunoille ja kanoille.

Voiko vika olla munissa? Mut tuskin,jos poikasia kuitenkin on kehittyny. Vaan jos olisivat heikkoja? :smt006

Kokeilet vaan uudestaan. :smt023
lantsari

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja lantsari »

No niin mäkin tein. Kun kuoriutuminen alkoi, niin täytin sen toisenkin säiliönkin ja lisäsin sellasen kokopitkän kangasrievun siihen veteen. Mutta lisäksi laskin ekan kuoriuduttua sitä lämpöä vähäsen, koska se rupes hippasen minusta nouseen.. mutta ei kuitenkaan yli noiden rajojen 37.4-37,6.. Vähensin sitä niin, että pysytteli 37,-37,2, kuten siinä manuaalissa neuvottiin. Ja vettä oli alussa vain toisessa säiliössä, kuten siinä ohjeistettiin..

Noh, aloin jo tänään keräileen uusia munia.. laitoin viileään +5-+10 tyhjään kennoon, nurin päin ja märän liinan päälle.. eiliset munat meni koiran suihin!! :smt021 Se oli napannu munat ämpäristä ja popsinut kuorineen ne! :smt048

Tilaan hautomakoneesta digimittarin ja laitan uuden satsin hautumaan. Ehkä vähän pienemmän.. en koko koneellista. :smt002
Vastaa Viestiin