Mini Eco ( Brinsea )

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Tvälläri

Re: Brinsea Mini Eco ja kosteus

Viesti Kirjoittaja Tvälläri »

Se muuten tossa kosteushommassa kannattaa muistaa (oli kone sitten mikä tahansa) että se koneen sisänen ilmankosteus riippuu veden haihtumispinta-alasta, ei siitä kuinka syvästi jossain lokerossa on vettä. Myös kannattaa muistaa että haudonnan aikana ei ole haittaa jos ilma on hieman kuivempi, tai tarvitse hätäillä jos vesi pääsee hetkeksi kaukalosta loppumaan. Itse asiassa jos on epävarma niin haudonta aikanen kosteus on parempi pitää pikkasen alhasempana kun kirjallisuudesta saatavat keskiarvot on. kuoriutumisen alkaessa se kosteus on tärkeä että munankuori pehmenee ja munan sisällä oleva kalvo pysyy kosteana ja liukkaana, että tipunen pääsee tupsahtamaan sutjakkaasti poies kuorestaan. Kaikista tarkin keino tosiaan sen oikeen kosteuden mittaamiseen on punnitus ja ilmataskun koon muutoksen seuranta läpivalasulla niinko tossa joku mainittikin.
Hertta

Re: Brinsea Mini Eco ja kosteus

Viesti Kirjoittaja Hertta »

Olen hautomut nyt omalla koneellani kolme kertaa. Kahtena ekana hautomiskertana tulos jäi laihaksi, vain kolme tipua kummastakin. Haudontojen loppupuolella punnitsin munia ja huomasin, ettei kosteutta ollut haihtunut kuin pari grammaa. Kolmannella hautomakerralla pienensin toista vesiastiaa laittamalla astian sisälle pehmeän mehupullon kumikorkin ja siihen vettä. Vesitila pieneni noin puolella. Haudonnan edetessä punnitsin taas munia ja kosteutta oli tippunut ihan mukavasti, ehkä vähän liiankin reippaaseen tahtiin. Välillä otin tuon kumikorkin pois ja vesitila oli siis suurempi. Loppupuolella taas laitoin korkin paikalleen, kun katsoin, että haihtumista saisi vielä tapahtua. Pari päivää ennen kuoriutumista lisäsin molempiin astioihin vettä ja tällä kertaa kuoriutumisprosentti oli korkeampi. Saimme viisi tipua, vain yksi jäi loppuvaiheessa kuoreensa ja pari meni jo aikaisemmin kesken.

Ensi kerralla olen päättänyt kokeilla tuota vesitilan pienentämistä noin 2/3:aan, jospa sitten sitä ei tarvitisi enää muutella haudonnan edetessä. Sinitarra voisi olla tähän tarkoitukseen myös hyvä konsti, kun sitä saa paineltua astian reunoille tarvittavan määrän. Tämä kokeilu jää kuitenkin ensi vuoteen, nyt on hautomiset tältä erää saatu valmiiksi :smt038
ninanni

Re: Brinsea Mini Eco ja kosteus

Viesti Kirjoittaja ninanni »

hei.
Minulla on myös kyseinen hautomakone. Olen kaksi satsia hautonut sillä. Ensimmäisestä koneellisesta yksi meni kesken puolessa välissä haudontaa ja loppuun asti noudatin koneen mukana tullutta ohjetta jossa pitää pitää toisessa kupissa vettä koko ajan ja hieman kuoriutumista ennen lisätä myös toiseen kuppiin. Loppujen lopuksi saldo oli 6/8 ja toisesta satsista yksi ei päässyt kuoresta ja yksi meni jo aiemmin kesken mutta 5/7 oli saldo. En ole punninnut lainkaan. Kyseisessä koneessa ei minulla ole ongelmaa ollut,vielä. Ja sähkökatkoja tapahtui 2-3kertaa yht. Yksi pidempi ja kaksi hyvin lyhyttä. En tiedä onko viestini tänne nyt aivan turha. Mutta ajattelin kertoa oman kokemukseni kyseisestä koneesta. Jos olen oikein ymmärtänyt niin osalla kone toimii ja osalla ei ?
Tarmokas

Re: Brinsea Mini Eco ja kosteus

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Meillä Mini Eco ja toimii kuin junan vessa :smt003 . Olen sen täällä eräitä kertoja maininnutkin :smt038 . Hyrrännyt tuossa helmikuusta asti taukoamatta :smt023 .

Kuoriutumisprosentti ollut ihan hyvä. Meille varsin sopiva verme harrasteluun :smt045 .

Mulla siinä kosteusmittari, alussa vettä n. 2/3 toisessa kupissa mittarin(digi) mukaan kosteus pysyy 45-55% välissä, mutta jos lisäät toiseen kuppiin hiukankin vettä, nousee kosteus heti yli 55%.
joije

Re: Brinsea Mini Eco ja kosteus

Viesti Kirjoittaja joije »

Montako munaa olet Tarmokas kerralla hautonut? Kerran olen konetta käyttänyt, 7 munaa ja saunan viisarillinen kosteusmittari eli enempää ei mahtunut, 6/7 kuoriutui eli ihan hyvin mutta kosteus oli karata koko ajan lähelle 60% jos vähänkin lisäilin vettä, pidin vettä niin vähän että meinasi päivän aikana loppua,silloin pysyi alta 55%, varmaan koneen sijainti/olosuhteet vaikuttaa..muuten asiallinen kone ja lämmöt pysyi tarkkaan mutta tehtaan lämpösäädöt eivät pitäneet läheskään paikkansa :oops:
Tiia12

Re: Brinsea Mini Eco ja kosteus

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Minulla ensimmäinen haudonta meni hyvin tällä vempeleellä, pidin toisen vesiastian täynnä vettä koko hautomisen ajan, punnitsin munat aluksi ja lopuksi, ja painoa oli hävinnyt n. 8-10% joten olisi saanut olla hieman kuivempikin mutta tulos oli silti 100% niistä joista hedelmöitys oli tapahtunut, toinen haudonta meni sitten mönkään kun kone meni rikki mutta olen saamassa ensi viikolla sen korjattuna takaisin :smt041 .
Mittailin tuota kosteusprosenttia aina välillä ja melko korkea se oli koko haudonnan ajan, lähes yli 60 koko ajan ja joskus 70 % mutta eipä se tulokseen vaikuttanut ainakaan tuolla ensimmäisellä yrittämisellä. Toki olosuhteet on nyt kesällä kun ikkunat ja ovet auki ihan erilaiset, keväämmällä oli vielä kuivaa ja lämmitys päällä ehkä ne kaikki vaikuttaa tuohon tulokseen. Keittiössä se minulla oli, siinä kun eniten tulee aikaa ehkä vietettyä mutta nyt ensi viikolla ajattelin sijoittaa sen pimeimpään huoneeseen, pois ikkunan ääreltä ja mahdollisimman "kuivaan" paikkaan ja lisään vain tilkkasen toiseen vesiastiaan pohjalle.
Tarmokas

Re: Brinsea Mini Eco ja kosteus

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Joije: Ihan max määrä, mitä ohje kirjassa sanottiin. Max 10 kananmunaa, nyt on 7 orppia tulossa.

Ja oli mulla siellä coctailkin, silkkejä 2, savitaipalelaisia 4 ja ankkoja 3. Hyvin onnistui.

Lämpö ei tosiaan ollut kohdillaan siinä säädössä meni vähän aikaa, mutta ei sekään satsi pilalle mennyt, kun lämpöjä säätelin :smt003

Siinä kyllä pitää olla tarkka, että vesi on vaan toisessa lokerossa. Jos sitä on hiukankin myös toisessa, alkaa kosteus huidella 60%
joije

Re: Brinsea Mini Eco ja kosteus

Viesti Kirjoittaja joije »

Varmaan toimii paremmin ja kone suunniteltu siten että täydellä kuormalla ajetaan, tai helpommin hallittavissa kosteudet ym. :smt025. Lämmöt säädin käyttämällä perunoita vuorokauden, näytti saman verran kuin munillakin
sera1

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Advancella olen pitänyt vähemmän vettä koneessa, kuin ohje sanoo. Silloinkin kun ilmankosteus ei ole epänormaalin korkea, kuten tälle kesälle tuntuu olevan.
Ihan vain johtuen tämän kesän järjettömistä ilmankosteuksista.
Kosteus on huidellut 60-75% vaikkei koneessa ole pisaraakaan lisättyä vettä.
Eipä ihme, ettei pyykitkään meinaa kuivua, sokeri kivettyy astiaan, suolasirotin on tukossa ja näkkileivätkin ovat ihan lötköjä. :smt021
miisu

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja miisu »

Huh, vaikka tämä ketju nyt keskittyykin tuon mini econ kosteuksiin, niin täytyypä nyt sanoa että äsken sanoi oma kyseinen kone sopimuksen irti...

Lämmöt tippui 32 eikä nousseet millään. Hurinakin oli hiljentynyt. Täällä sitten ihan paniikissa, hyvä kun ei jo tullut tippa linssiin :smt010 Kone täynnä kuitenkin hedelmöittyneitä munia ja tiput jo puoliväliin kehittyneet...

Sittenpä älysin kokeilla toista muuntajaa, ja niinhän siinä oli käynyt että kone heräsi henkiin! :smt041 Muuntaja oli vaan rikki!
Onneksi tuli kokeiltua toista piuhaa, (ainoa asia minkä itse osaa sähkölaitteista tehdä) :smt042 Pitää vaan tietysti katsoa että samat sähköarvot jne on...
Eli siinäkin voi olla yksi syy jos hautomakone hiljenee :smt001

PS: Eikös sitä mustaa palikkaa mikä on töpselin sijaan kutsuta muuntajaksi? :smt005 No se kuiteskin...
PäP

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja PäP »

^noita muuntajarikkojahan oli jossain erässä. Eli ei muutako myyjältä uutta muuntajaa kyselemään takuuseen :smt045
miisu

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja miisu »

Näinhän tuo pitää tehdä.
Muuten on kyllä lämmöt ja kaikki pysynyt todella hyvin kohdillaan, nyt vaan toivotaan että varamuuntaja jaksaa pyörittää vielä puoltoista viikkoa :smt023

Onneksi ei koko kone hajonnut :smt045
pikkutipu

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja pikkutipu »

Taidanpa kysellä nyt vähän tyhmiä, mutta menkööt, kysyvä ei tieltä eksy. Oletteko jättäneet lämpömittarin sinne kuvun sisään vaakatasoon vai laittaneet sen siihen kuvusta nousevaan "tötteröön"? Ja pitääkö siitä tötteröstä ottaa se tulppa pois vai ei? Vai tökkäänkö sen lämpömittarin siitä tulpasta läpi, että lämpömittari tulee pystyyn? Oisin hirrrrveen kiitollinen pikaisista vastauksista, käyttöohjeesta en mitään mainintaa tuon mittarin sijainnin ja kumitulpan suhteen ollut löytävinäni. :smt001
miisu

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja miisu »

Aivan, minä ostin koneen käytettynä niin mitään kumitulppaa en ole edes tavannut! :smt005 Eli siitä en osaa sanoa.

Mutta vaakatasoon olen mittarin jättänyt siihen telineeseen, siitä ylhäältähän se saa sen oikean lukeman :smt001
pikkutipu

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja pikkutipu »

Kiitän ja kumarran täälläkin!
Vastaa Viestiin